Amanda Palmer: crowdfunding-om do novih albuma i trajne podrške fanova

30.7.2019

Umetnica Amanda Palmer je u aprilu 2012. godine pokrenula crowdfunding kampanju na Kickstarter-u sa željom da prikupi 100.000 dolara za produkciju i promovisanje novog albuma – Theatre Evil. Njenu kampanju je podržalo blizu 25.000 backer-a, kampanja je premašila ciljani iznos i kroz nju je prikupljeno 1,2milona dolara, a na taj način je Amanda Palmer postala prva muzičarka koja je na platformi Kickstarter prikupila iznos od million dolara. Već u septembru je objavila album i  krenula na turneju. U intervjuu za Forbs magazin tada je izjavila da je u muzički svet uplovila prvenstveno zato što je želela da pronađe zajednicu umetnika sa kojom bi se povezala, mnogo više nego što je želela da bude slavna i da osvoji Grammy.

Uspeh ove umetnice je odjeknuo u medijima i na društvenim mrežama i pokrenuo je brojna pitanja o umetnosti, Kickstarter-u,crowdfunding-u, ali i o očekivanjima onih koji su je podržali.

Nakon Kickstarter-a, Amanda sep reusmerila na platformu Patreon, na kojoj na mesečnom nivou prikuplja 30.000 dolara. Kampanju na platformi Patreon pokrenula je 2015. godine, a do sada je putem ove platforme prikupila više od 1,6 miliona dolara. Ovaj novac omogućio joj je da izda više od 16 različitih albuma i drugih sadržaja (pesama, videa i podcast-ova) od kojih su neki dostupni samo njenim patronima.

Amanda ne smatra da je Patreon magičan za sve muzičare, već ga prepoznaje kao odličan alat za bendove i tekstopisce koji su orijentisani na zajednicu. Crowdfunding ovom tipu umetnika nudi beg od muzičke industrije i fokus isključivo na krajnje korisnike – slušaoce. Umetnici žive i stvaraju zahvaljujući novcu prikupljenom od backer-a, odnosno patrona i ljudi koji poštuju njihov rad, a novac se donira na potpuno transparentan način.

Njen uspeh je izvanredan i ona veruje da crowdfunding efikasno mogu koristiti i drugi muzičari i umetnici, o čemu je govorila i u svom TED govoru – Umetnost traženja i u istoimenoj knjizi.

Amanda Palmer nas je navela da se zamislimo i da uvidimo da postoje dve muzičke industrije – stara i nova. Stara i još uvek dominantna muzička industrija zapošljava veliki broj ljudi, ima ogroman broj marketinških alata i povezana je sa drugim industrijama zabave i potrošnje – ona je skupa i prate je određena ograničenja. Iako su brojni umetnici uspešni u ovoj muzičkoj industriji, ima i onih koji ne žele da odaberu taj put. Nova, alternativna muzička industrija okuplja muzičare koji koriste Kickstarter, Patreon, rade male ture, ne zapošljavaju veliki broj ljudi, ali okupljaju svoju zajednicu oko sebe. Ta zajednica čini njihovu umetnost i njihov rad održivim.

U slučaju Amande Palmer može se napraviti i paralela sa Mocartom i prapočecima crowdfunding-a. Jedan od najpoznatijih kompozitora na svetu uspeo je da izvede tri koncerta za klavir zahvaljujući podršci 176 backer-a, jer nije mogao preko mecena i na drugi način da prikupi novac za njihovo izvođenje. I tada, ali i danas, crowdfunding kao alternativni način finansiranja pokazao se kao efikasno sredstvo za premošćavanje finansijskog izazova.