Četiri uspešne kampanje srpskog tima Forsage Games-a

23.9.2019

Četvrta uspešna kampanja na Kickstarter-u u oblasti društvenih igara bila je povod da razgovaramo sa Predragom Lazovićem iz Forsage Games-a. Kickstarter je ovom timu otvorio vrata međunarodnog tržišta i omogućio mu dolazak do velikog broja backer-a. Stoga su članovi ovog tima ubrzo odlučili da naprave verzije igara na ruskom, kineskom, japanskom, francuskom i španskom jeziku, a u pripremi su izdanja na holandskom i danskom. U intervjuu sa Predragom Lazovićem saznali smo kako se ovaj tim bori sa slanjem mnogobrojnih pošiljki, na koji način određuje broj i vrstu poklona za backer-e, ali i planove za unapređenje rada tima Forsage Games-a.

Ostali ste verni Kickstarter-u kao platformi na kojoj ste uspešno sakupili novac u čak 4 kampanje. S obzirom na to da Kickstarter (kao i Indiegogo od 12. avgusta ove godine) prima kampanje samo iz određenih EU zemalja, kako ste prevazišli tu barijeru?

Već nekoliko godina firma Bizme sa sedištem u SAD-u, a čiji je vlasnik slovenački biznismen Niko Klansek, pruža usluge kreatorima iz celog regiona tako što po veoma povoljnim uslovima sprovodi Kickstarter kampanje. Veoma smo zadovoljni saradnjom, tako da ne nameravamo da bilo šta po tom pitanju menjamo.

Backer-i kampanje dobijaju i poklone. Pored First Day poklona i Loyalty poklona koji su postojali u prethodnim kampanjama, za Panzer Strike Western Front novinu predstavljaju Happy Place poklon kao i Media Contributor poklon Šta je prethodilo toj odluci?

U našoj drugoj, najuspešnijoj kampanji, imali smo nekoliko vrsta takvih poklona i svi su imali efekta – uticali su na povećanje broja backer-a. Zato smo sve to ponovili i u trećoj kampanji, ali smo dodali Happy Place poklon. U četvrtoj kampanji smo redukovali poklone, jer to je bio praktično samo nastavak treće kampanje, pa smo smatrali da ceo proces treba malo pojednostaviti. Dodatni razlog za redukovanje broja nagrada je taj što koristimo uslugu „pledge manager“ kompanije (BackerKit konkretno  https://panzer-strike-western-front-2.backerkit.com/hosted_preorders), a takve nagrade dosta komplikuju proceduru i unos podataka u sistem.

U prošlom blogu smo se dotakli problematike slanja velikog broja pošiljki u inostranstvo tada ste nam rekli da ste najavili slanje pošiljki putem JP Pošta Srbije. Ono što je bila otežavajuća okolnost  je neupućenost službenika u pošti i u Upravi carina. Da li se i kako promenila situacija nakon još dve uspešne kampanje? Da li ste i na koji način unapredili tu komponentu?

Da, bilo je dosta problema prilikom slanja paketa, ali moram da naglasim dobru volju svih službenika i u pošti i u Upravi carina. Bar četvrtinu svih pošiljki smo poslali preko DHL-a koji nam je dao veoma povoljne cene i na svaki način pomogao da procedura slanja ide brzo i glatko. Paketi iz treće i četvrte kampanje tek treba da se šalju (oktobar–novembar 2019. i april 2020. godine). Deo pošiljki ćemo poslati opet putem JP Pošta Srbija i DHL-a, ali ćemo koristiti i usluge „fulfillment“ kompanija. Slanje paketa putem „fulfillment“ kampanja ima svojih prednosti, ali i mana. Nešto više o tome ću moći da kažem tek kada se završi isporuka svih paketa iz treće kampanje.

Od Kickstarter-a ste napravili skoro pa prodajni kanal. Da li ste to planirali i da li je vaše igre moguće kupiti i negde drugde, u Srbiji i u svetu?

Ubrzo posle prve kampanje, igru „Naval Battle in Archipelago“ bilo je moguće kupiti preko našeg sajta. Zanimljivo je da se najbolje prodaju najskuplje varijante kojih više i nemamo na stanju. Pored toga, preko sajta se prodaju i druge naše stare igre (Vaterpolo, Mini Golf, Dogfight...).Tenkovski šah je u ponudi od januara 2019. godine i veoma smo zadovoljni tempom prodaje. Najviše kupaca imamo iz Japana, SAD-a, Kine, Nemačke, Francuske.

Svi ti kupci su fizička lica, a naš plan je da od ove jeseni počnemo saradnju i sa prodavnicama društvenih igara u raznim zemljama sveta. Međutim, neki vlasnici takvih prodavnica su bili nestrpljivi pa smo morali da im već tokom ovog leta (nekima i ranije) pošaljemo naše igre. Napravili smo verzije na ruskom, kineskom, japanskom, francuskom i španskom jeziku, a trenutno su u pripremi izdanja na holandskom i danskom jeziku.

Kickstarter nam je otvorio vrata međunarodnog tržišta i svakako ćemo i u narednom periodu imati kampanje. Sada je prioritet da se posvetimo popularisanju Tenkovskog šaha za koji verujemo da se može veoma uspešno prodavati još mnogo godina.

Nakon 4 uspešne kampanje na platformi Kickstarter, koji je vaš savet za sprovodjenje uspešne kampanje za one koji bi želeli da postignu isto?

Ne postoji univerzalni savet ili recept za sprovođenje uspešne kampanje. Osnovno je da projekat bude odlično zamišljen i urađen, a sam način vođenja kampanje može donekle da popravi ili pokvari ukupan učinak. Mene lično su u proteklom periodu kontaktirali mnogi kreatori sa sličnim pitanjima i ja sam se potrudio da svima pomognem koliko je u mojoj moći, ali, ponavljam, ne postoji univerzalni recept koji garantuje da će neka kampanja biti uspešna.

Koji je sledeći korak u razvoju Forsage Games-a, da li možda planirate da digitalizujete svoje igre?  

Mi smo proizvodnju igara bazirali u Srbiji, mnogo toga radimo u sopstvenoj radionici, a sarađujemo i sa nekoliko velikih firmi. Plan je da u narednom periodu pronađemo saradnike u što većem broju zemalja preko kojih bismo prodavali naše igre, jer za plasman igara direktno iz Srbije postoje mnoge prepreke.

O digitalizacili svojih igara nismo razmišljali, sve dok se nisu javili neki naši backer-i sa tom idejom. Postoji nekoliko verzija kompjuterizovanog Tenkovskog šaha i to su uglavnom amaterski radovi koji pre svega služe za upoznavanje šireg broja ljudi sa ovom igrom. Ipak, skoro pa je završen i jedan projekat u Španiji koji je tema jednog master rada. Mi imamo uvid u ceo tok rada, prezadovoljni smo i čim bude sve spremno publikovaćemo i tu verziju igre.

I za kraj, kada se očekuju najavljeni Panzer Strike nastavci?

Iz prehodnih odgovora se može zaključiti da smo se mi najviše posvetili igri Tenkovski šah. Nakon kampanje smo odmah uložili novac u nekoliko mašina i alata i napravili smo mnogo veću seriju osnovne verzije igre od onoga što je trebalo da isporučimo backer-ima sa Kickstarter-a. Pošto se proizvodnja nekih dodatnih varijanti igre prilično odužila i kad se na to dodaju neplanirani troškovi i problemi sa isporukama – postojala je opasnost da nam ponestane novca za plaćanje usluga slanja paketa. Zato smo malo na brzinu pripremili kampanju Panzer Strike i kasnije Panzer Strike 2. Ove kampanje nisu ponovile uspeh Tenkovskog šaha, ali je utisak popravljen u naknadnim kampanjama na BackerKit-u (dodatnih 7400 američkih dolara za Panzer Strike 1 i za sada 4200 američkih za Panzer Strike 2). Ukoliko nam vreme dozvoli pokušaćemo da treći deo ove igre predstavimo na Kickstarter-u do kraja ove godine, mada je verovatnije da će to biti u 2020. godini.

Mi smo kao autori spremni da lansiramo po jednu kampanju na svaka dva meseca (toliko predviđamo da nam je potrebno za pripremu kampanja za predstojeće projekte). Pored još tri nastavka igre Panzer Strike u planu su i sledeći projekti:

- Jump Jet – ratna igra u kojoj su u „glavnoj ulozi'' mlaznjaci koji mogu da vertikalno poleću/sleću

- City Rally – edukativna igra (verovatno podeljena u dve kampanje)

- Flying Saucers – tema: borbe u svemiru (kampanja u saradnji sa jednom firmom iz Nemačke)

- The Siege – opsada nekog zamka

- Rimejk igre Naval Battle in Archipelago – nova verzija, podeljena u dve celine: pomorska i vazdušna komponenta

- Ekspanzija 24x24 za igru Tenkovski šah

I još mnogo toga za šta već imamo bazu za projekat, ali treba da pronađemo vreme za pripremu same kampanje. Zato nije uopšte realno da možemo da lansiramo kampanje na svaka 2–3 meseca, već će to biti najverovatnije 2–3 puta godišnje. Izdvojio bih jedan projekat koji nije direktno vezan za naku našu konkretnu igru. Našu radionicu smo opremili tako da možemo da radimo prototipe i male serije raznih društvenih igara po narudžbini. Time se već neko vreme i bavimo, pa razmišljamo da navedene usluge ponudimo i preko Kickstarter-a, jer smatramo da i u Srbiji i u inostranstvu postoji potreba za tim.