Crowdfunding baziran na nagradama - najpopularniji tip kampanje

8.5.2018

Nadaleko najpoznatiji tip crowdfunding kampanje je svakako onaj temeljen na nagradama. Kada se pomene crowdfunding, velika većina ljudi upravo misli na ovaj način formiranja kampanje, a svima nam je poznatiji kao reward-based crowdfunding.

Kao što mu samo ime kaže, da bi sakupili novac treba da smislite nagradu koju ćete za uzvrat dati. Svaka nagrada koju ponudite u kampanji vredi onoliko koliko vi odredite. Ova nagrada poznatija je kao perk i tako ćemo je od sada i zvati. Perk-ovi funkcionišu na način da onaj ko uplaćuje novac u vašu kampanju, takođe poznatiji kao backer, se ustvari opredeljuje za iznos novca koji stoji iza tog perk-a. Svaka kampanja ima više različitih perk-ova koji se ređaju gradacijski, od najnižeg iznosa do najvišeg.

Sada se postavlja pitanje šta sve može da bude perk. Ukoliko vodite kampanju za određeni proizvod koji kasnije želite da plasirate na tržištu ili razmišljate o tome, ovaj tip kampanje je idealan za vas. Sam proizvod može i treba da bude jedan od perk-ova. Važno je samo da dobro proračunate troškove izrade tog proizvoda kako bi cena perka bila odgovarajuća. Na ovaj način uspećete da unapred prodate svoj proizvod i tako obezbedite sebi novac za samu proizvodnju.

Druga vrsta perk-ova odnosi se na sve ono što ćete ponuditi u vašoj kampanji, a da to nije vaš proizvod. Ovde je svakako preporuka da budete što originalniji. Razmislite šta je to što bi neko voleo da ima i što će ga privoleti da uplati određenu količinu novca u vašu kampanju. Važno je da izrada tog perk-a ne bude isuviše skupa jer se novac uplaćen od strane backer-a smanjuje za trošak izrade tog perka. Ipak, perk mora dati neku vrednost za novac koji je uložen. Najnoviji trendovi ukazuju da je ljudima sada više stalo do iskustva nego do stvari, pa prateći ovaj trend, jedan od perkova može biti da uključite backer-a u proces stvaranja proizvoda.

Jedna od najuspešnijih kampanja temeljenih na nagradama vođena je za pametni sat. Za 37 dana prikupljeno je 20,338,986 dolara od 78,471 backer-a. Ovo je odličan primer kampanje gde je perk sam proizvod. Najniži iznos perk-a obezbeđivao je backer-u da dobije sat i da ga na ovaj način plati 20% manje u odnosu na buduću regularnu cenu.

Nimalo manje poznata kampanja je i za ručni frižider, prikupljeno je preko 13 miliona dolara od 62,642 backer-a. Ipak, ova kampanja je poznatija po tome što nije uspela da isporuči svoj proizvod na vreme uz zahtev da backer-i uplate dodatnih 100 dolara da bi dobili proizvod. Pored ovoga, nakon kampanje proizvod je mogao da se nabavi po nižoj ceni u odnosu na perk koji je postavljen u kampanji. Ovo je primer zašto je važno da iza svakog perk-a stoji temeljna i dobra računica.

Obe kampanje vođene su na platformi Kickstarter a druga najviše korišćena platforma za ovaj tip crowdfunding-a je Indiegogo.

Ovaj tip kampanje treba da razmotrite i u slučaju da iza vašeg projekta ne stoji neki proizvod. Koriteći interesantne perk-ove i pažljivo birajući način na koji ćete predstaviti svoju ideju, može vam doneti veliki broj backer-a. Dobar primer može biti kampanja iz Srbije Super Bake.