Crowdfunding kao strategija za prevazilaženje krize koja je zahvatila mala i srednja preduzeća

6.4.2020

Svima je poznato da je koronavirus naneo štetu privredi i da vlade širom sveta predstavljaju pakete mera koje treba da sačuvaju radna mesta i održe ekonomsku aktivnost. Veliki broj malih i srednjih preduzeća i preduzetničkih radnji je već pretrpeo gubitke, neki su nažalost zatvorili firme. Ova preduzeća su prva na udaru krize, jer su prva prestala sa radom, a najteže im je bilo da isprate sve neophodne bezbednosne mere.

Sve više kompanija počinje da pokreće online prodaju i dostavu svojih proizvoda. Ipak, i ovo može da bude problem zbog različitih ograničenja, procedura, kao i potencijalnih troškova. Sredstva za ulaganje u ovakav razvoj potencijala su u ovom trenutku ograničena, a sve više kompanija razmišlja o načinima na koje može da se pozicionira nakon krize i prilagodi svoje poslovanje.

Crowdfunding kao alternativni model finansiranja je jedna od opcija za prevazilaženje krize, pozicioniranje nakon krize i razvoj poslovanja. Američka privredna komora navodi da mnogi koji imaju finansijsku stabilnost traže načine da pomognu kompanijama koje su pogođene pandemijom. Uz to, u danima koji su iza nas i pred nama, mnogi troše manje novca (nema izlazaka, kafića, bioskopa, pozorišta itd.) pa mogu da imaju na raspolaganju novac koji bi uložili u crowdfunding kampanje.

Vreme je za pretprodaju!

Većina crowdfunding kampanja na bazi nagrada su zapravo kampanje pretprodaje proizvoda ili usluga. Oni koji planiraju lansiranje novog proizvoda mogu to da urade kroz crowdfunding kampanju.

Tržište neće biti isto po okončanju pandemije koronavirusa i već sada treba razmišljati o tome. Odluke koje se danas donose će i te kako uticati na poslovanje nakon krize. Pristup koji podrazumeva pretprodaju kroz crowdfunding može da bude dobar način da se i u krizi, a i nakon nje obezbedi stabilnost poslovanja.

Jedan broj restorana u ovom trenutku pokreće crowdfunding kampanje u kojima backer-ima nudi pretprodaju vaučera koji će moći da se iskoriste nakon ponovnog otvaranja. Osim vaučera za pojedinačne obroke neki nude i pakete, žurke za veći broj ljudi, kao i različite povoljnosti.  

Crowdfunding za socijalna preduzeća

Socijalna preduzeća nisu profitni subjekti, pa bez obzira na oblast iz koje dolaze, mogu da računaju i na donacije koje su motivisane i čisto altruističkim pobudama backer-a. Takođe, ona mogu nuditi različite proizvode, usluge i nagrade svojim backer-ima. Ovakve kampanje bi u fokus trebalo da stavljaju dobrobit krajnjih korisnika, odnosno ugrožene grupe kojom se socijalno preduzeće bavi.

Neka od socijalnih preduzeća rade sa posebno ugroženim grupama, kao što su stariji od 65 godina i njihov rad je u ovim danima često onemogućen. Crowdfunding im daje prostora da mogu da prikupe određena sredstva koja bi im omogućila da neometano nastave sa radom čim to bude moguće.

Šta možete da ponudite?

Ukoliko razmišljate o crowdfunding kampanji koja bi trebalo da vam pomogne da prebrodite krizu, budite kreativni. Recimo, grupa restorana iz naselja Linkoln parka u jednom američkom gradu napravila je knjigu svojih recepata. Autori kampanje objasnili su da su od donacije od 50 američkih dolara 25 dolara namenili za kuvar, 15 dolara restoranu po izboru backer-a (u obliku poklon kartice) i 10 dolara za podršku zajednici i komšijama.

Kada početi?

Odgovor na ovo pitanje zavisi od toga koliko je izgrađena vaša zajednica, odnosno koliko potencijalnih backer-a imate na raspolaganju. Ukoliko je, recimo, vaša kompanija izgradila podršku na društvenim mrežama, ima mejling listu, održava redovan kontakt sa mušterijama biće vam potrebno manje vremena da pripremite kampanju. Ukoliko to nije slučaj, sada je pravo vreme da počnete da radite na tome kako biste mogli da pokrenete kampanju u dogledno vreme.

Mala i srednja preduzeća koja su prva na udaru ekonomske krize izazvane pandemijom koronavirusa često nemaju mnogo opcija za finansiranje. Najveći deo njih ne ispunjava uslove za bankarske kredite, a istraživanja kažu da se većina finansira iz sopstvenih prihoda, koji su zbog krize smanjeni. Iz tog razloga, crowdfunding je dobra opcija za mnoga mala i srednja preduzeća. To su prepoznale i platforme za crowdfunding pa neke nude povoljnije uslove korišćenja dok traje pandemija.

Ukoliko planirate crowdfunding kampanju i niste sigurni u svoje kapacitete, možete da popunite formular za procenu kapaciteta, a mi ćemo vam se javiti u najkraćem roku. Ostanite kod kuće, pratite i poštujte mere nadležnih i budite dobro!