Crowdfunding – od skromnih početaka do 270.000 radnih mesta

4.11.2019

Crowdfunding je bez sumnje u prethodnih nekoliko godina postao ključni i omiljeni način prikupljanja materijalnih sredstava i pružanja individualne finasijske podrške projektima i osobama. 

A kako je sve počelo?

Prikupljanje sredstava u malim iznosima od velikog broja ljudi poznato je još od početka 18. veka. Pisani dokazi govore da je ovakav model bio najviše zastupljen kod pisaca, kako bi prikupili sredstva za visoke troškove štampanja svojih knjiga. Tokom 19. i početkom 20. veka mnoge države su na ovaj način prikupljale sredstva za ratove, izdavanjem i takozvanih ratnih obveznica.  

Međutim, crowdfunding kakav poznajemo danas, kao način finansiranja putem interneta, postao je popularan i ušao je u široku upotrebu prvo u umetničkim zajednicama.

Prvi zapažen primer internet crowdfunding-a u muzičkoj industriji dogodio se 1997. godine, kada su fanovi obezbedili sredstva za čitavu turneju britanskog benda Marillion, koji je prikupio 60.000 američkih dolara u donacijama, isključivo putem internet kampanje, obraćajući se za pomoć obožavaocima. Ova muzička grupa je kasnije ovaj metod koristila i za finansiranje svojih studijskih albuma. 

Sa druge strane, u filmskoj industriji, nezavisni pisac i režiser Mark Tapio Kines dizajnirao je web stranicu 1997. godine za svoj tada nedovršeni, prvi dugometražni film „Strani dopisnici”. Do početka 1999. godine prikupio je putem interneta više od 125.000 američkih dolara, od najmanje 25 fanova i tako obezbedio sredstva da završi svoj film. 

Prva kompanija koja je crowdfunding prihvatila i oblikovala kao svoj poslovni model, bila je američka kompanija koja je pokrenula web stranicu ArtistShare, 2001. godine. 

Kako je model vremenom sazrevao i donosio konkretne rezultate, na internetu su počele da se pojavljuju brojne crowdfunding platforme, kao što su Kiva (2005), IndieGoGo (2008), Kickstarter (2009), GoFundMe (2010), Microventures (2010) i IouCaring (2011). 

Najranije zabeležena upotreba reči crowdfunding datira iz avugusta 2006. godine. Tako je, čini se, fenomen crowdfunding-a stariji od termina koji danas koristimo.

I ne samo to! Crowdfunding model je danas legitiman, respektibilan i pouzdan način finansiranja. U prilog ovoj tvrdnji govori podatak da je do sada putem brojnih crowdfunding platformi širom sveta prikupljeno preko 34 milijarde dolara!

Prognoze za budućnost su još fantastičnije. Naime, stručnjaci predviđaju da će ukupan iznos sredstava prikupljenih putem crowdfunding-a preći iznos od čak 300 milijardi dolara do 2025. godine. 

Najviše sredstava prikupljeno je kao „peer to peer landing“ ili u slobodnom prevodu „pozamljivanje od vršnjaka“ –  čak 25 milijardi dolara!  

Donacijski crowdfunding je druga vrsta crowdfunding-a, po veličini i značaju. Globalni trend je da se donacijski crowdfunding korsiti uglavnom za finansiranje nekih svakodnevnih, uobičajenih ili vanrednih životnih događaja i ličnih, malih projekata. U ovom formatu do sada je prikupljeno ukupno 5,5 milijardi dolara. 

Na poslednjem mestu je investicijski crowdfunding, pre svega iz razloga što je u pitanju noviji model, nastao prevashodno na osnovu potreba start-up zajednice. Ovakav model omogućio je brojim malim i srednjim preduzećima, naročito mladim samostalnim preduzetnicima, da svoje poslovne ideje i inicijative počnu da sprovode u dela, nudeći investitorima udeo u svom preduzeću. 

Iako se čini najprivlačnijim ili najsigurnijim, kroz ovaj model je zapravo prikupljen najmani iznos sredstava do sada – samo 2,5 milijadi dolara.

Intersantno je da pogledamo statistiku o tome kako su novčana sredstva raspoređena po kontinentima:   

17,2 milijarde dolara je iznos prikupljenih sredstava do sada u Severnoj Americi. Samo u Sjedinjenim Američkim Državama u ovom trenutku je aktivno i operativno preko 190 crowdfunding platformi.

Sa 10,54 milijarde Azija je na drugom mestu. Međutim, treba imati u vidu da su se Indija i Kina ovakvom modelu finasiranja priključile tek pre nekoliko godina i beleže kontinuiran rast.  

U Evropi sa druge strane, koja prednjači po broju aktivnih registrovanih platformi (preko 500), iznos prikupljenih sredstava nije uspeo da dosegne ni trećinu prikupljenih sredstava u SAD-u – tek nešto manje od 6,5 milijardi dolara. Ostatak sveta je za sada u značajnom zaostatku, ali sve statistike govore u prilog činjenici da se crowdfunding fenomen ubrzano širi i razvija. Primera radi, u Južnoj Americi do sada je kroz ovaj model prikupljeno 85 miliona dolara, sledi Okeanija i Australija sa 69 miliona dolara i Afrika sa 24 miliona dolara prikupljenih do sada!

Interesantan je i izuzetno značajan podatak da je kroz podršku projektima kroz crowdfunding model do sada obezbeđeno preko 270.000 radnih mesta širom sveta!

U sledećem blogu posvetićemo pažnju najnovijim statistikama na temu projekata koji dobijaju naveću podršku u svetu.