Crowdfunding u službi zelenih inicijativa i biznis ideja

17.6.2019

U poslednjih godinu dana broj kampanja posvećen zelenim inicijativama i biznisima značajno je povećan. Prikupljanje sredstava za solarne panele, proizvode koji čuvaju prirodu ili predstavljaju inovativna digitalna i tehnološka rešenja u oblasti održivosti postalo je trend vidljiv i u klasičnim crowdfunding kampanjama, ali i u kampanjama zasnovanim na investicijama ili pozajmicama.

Postoji nekoliko razloga koji su doveli do ovog trenda. Jedan od glavnih, na strani potraživanja sredstava za realizaciju ideje, je globalna popularnost crowdfunding-a kao alternativnog načina finansiranja. Najnoviji primer koji pokazuje značaj ovog trenda dolazi upravo sa platforme Kickstarter. Do sada je 16 miliona backer-a podržalo više od 157.000 projekata u ukupnoj vrednosti od 4,1 milijardе dolara. Prepoznajući rast podržavalaca na platformi i prateći trend inovacija u ekološkim proizvodima, Kickstarter je počeo da traži od autora kampanja iz kategorije Dizajn i tehnologije (Design and Tech) da prilikom definisanja svojih kampanja i projekata uvrste pitanje održivosti i obavezivanje na poštovanje obećanja o održivosti. Ovim potezom Kickstarter pomaže autorima kampanja da uvrste prakse i principe zaštite životne sredine u sam dizajn svojih projekata, umesto da principe održivosti primenjuju tek po izgradnji uspešnih kompanija. Na taj način, otvara se mogućnost za veći ekološki uticaj.

S druge strane, podržavaoci i investitori su svesniji klimatskih promena, problema u vezi sa zaštititom životne sredine i pokazuju veće interesovanje za podršku zelenim inicijativama i veću motivaciju da ulože u zelene biznise. U Sjedinjenim Američkim Državama 68% rođenih nakon 1995. godine kupilo je bar jedan ekološki proizvod u toku prošle godine.

I na globalnom i na regionalnom nivou postoje impresivni primeri kampanja koje su za svoju okosnicu imale upravo ekološki element ili svrhu. Više od 5.000 backer-a podržalo je Food Wrap, kampanju za prijanjanjuće folije za višekratnu upotrebu, a upravo lansirana kampanja za DopeKicks – patike od industrijske konoplje već je osam puta prevazišla svoj cilj iako ima još 35 dana do kraja kampanje. Prethodne godine srpski start-up Strawberry Energy prikupio je 600.000 dolara na britanskoj platformi Crowdcube, a u susednoj Hrvatskoj kompanija Include sa sličnim proizvodom (pametnim klupama) prikupila je više od 2 miliona evra na platformi Funderbeam. Tu su i klasične crowdfunding kampanje, kao što je upravo realizovana kampanja za Beez&Toys, ekološku igračku za najmlađe ili trenutno aktuelna kampanja za solarne panele u selu Pecka u Bosni i Hercegovini.

Pre ovog trenda, kompanije i start-upovi, bilo da imaju zelene i održive ideje ili ne, uglavnom su prikupljali kapital za svoje poslovanje kroz klasične zajmove i investicije, do kojih u ranim fazama razvoja nije lako doći ili su uslovi često nepovoljni. Crowdfunding se pokazao kao logična alternativa za prikupljanje sredstava, ali takođe i za dolazak do podržavalaca koji žele da koriste i finansiraju ovakve proizvode i usluge.

Prateći ovaj trend, neke od globalnih platformi pokrenule su nove kategorije kako bi stvorile više prostora i podstakle zelene i održive kampanje i projekte, a pojavile su se i platforme na kojima se prikuplja novac isključivo za zelene projekte. Na platformama EquityNet i Mosaic se prikupljaju sredstva za solarne projekte.