Crowdfunding za lične potrebe - analiza slučaja: Dobar tajming i „1000 dana proljeća”

8.4.2019

Crowdfunding za lične potrebe dosta je popularan u svetu, naročito na donacijskim platformama gde se autori kampanja obraćaju masama/crowd-u sa idejom da dobiju novac za najrazličitije svrhe – medicinske, obrazovne, zabavne. Na Kickstarter-u smo, pak, svedočili tome da mnoge zanimljive priče sa putovanja i istraživanja postanu pretočene u knjige, filmove i druge umetničke oblike za koje se novac ponovo prikuplja – sada i sa nagradama koje se nude zauzvrat. „1000 dana proljeća” upravo je takva kampanja – nakon uspešnog putovanja širom sveta, Tomislav Perko pretočio je svoje priče u knjigu koju je želeo da izda.

Tomislav Perko je bio broker koji je berzu na kojoj je poslovao zamenio za pisanje, avanturu i putovanje. Pre pet godina, u ovo vreme, odlučio je da prikupi sredstva za objavljivanje putopisa „1000 dana proljeća”. Želeo je da među korice smesti svoju  biografiju, da objasni zašto je odlučio da posao zameni putovanjima, ali i da odgovori na pitanja kao što su: Kako je moguće putovati gotovo besplatno? Koliko je siguran takav način putovanja? Kako je spavao u domovima stranaca? Ciljani iznos od 6.400 $ bio mu je potreban za izdavanje knjige, prelom, lekturisanje, prevod i štampanje 1000 primeraka. Za 36 dana, koliko je trajala njegova kampanja, uspeo je da prikupi 12.799 $ na platformi Indiegogo.

Pitate se kako je Tomislav uspeo da prikupi skoro duplo veći iznos od traženog? Odgovori leže u dobrom tajmingu, kreiranju zanimljivih perk-ova i dobro promišljenim aktivnostima na društvenim mrežama.

Dobar tajming

Tomislav je odlučio da kampanju pokrene dan pre svog rođendana. Pretpostavio je da će mu profil na društvenoj mreži Facebook biti više posećen na datum njegovog rođenja, pa je „zaključao svoj zid”. Znao je da će prijatelji želeti da mu čestitaju rođendan, pa je postavio link do crowdfunding kampanje i zamolio ih da mu čestitaju tako što će ga podržati putem platforme Indiegogo.

Zanimljivi perk-ovi

Svima onima koji ga podrže u samostalnom izdavanju putopisa, Tomislav je pored digitalnog ili štampanog primerka knjige „1000 dana proljeća” predstavio i niz interesantnih perk-ova. Kao vid zahvalnosti, backer-i su mogli da dobiju majicu, fotografije koje su uslikane na njegovim prethodnim putovanjima, ali i ručno izrađene narukvice. Kupovinom ovih pletenih narukvica, backer-i bi direktno pomagali i sirotištu „Mali dom” u Keniji. Perk koji je vredeo 400 $ je bio Tomislavov instrument ukulele, koji je nosio na sva prethodna putovanja po svetu. Takođe, kreirao je i nagradu u vidu ture na kojoj bi on bio turistički vodič. Pored toga što su perk-ovi bili napravljeni sa ciljem da se zahvali backer-ima za podršku, postali su odličan motiv za uplatu određenog iznosa.

Aktivnost kao preduslov za posećenost

Tokom trajanja kampanje Tomislav je na Reddit forumu pokrenuo „Ask Me Anything” razgovor putem kog je publici objašnjavao kako mogu da putuju svetom, a da uz to potroše samo 5$ dnevno. Navedeni razgovor mu je doneo veliku posećenost i interesovanje za kampanju koju je pokrenuo na Indiegogo platformi, a samim tim i uplate.

Pravila koja se odnose na nagradni crowdfunding, Tomislav je uspešno primenio na svoju kampanju – napravio je dobru strategiju, odabrao dobar tajming za početak kampanje, kao i perk-ove i priču koji su njegovoj zajednici zanimljivi, a onda kampanju sproveo na onim društvenim mrežama i kanalima gde je znao da će njegova priča privući pažnju njegove ciljne grupe. Crowdfunding za lične potrebe u Srbiji uglavnom ima oblik humanitarnih kampanja i ciljeva, ali priča o putovanju i kampanji koju je Tomislav sproveo inspiracija je i za malo drugačije kampanje.