Crowdfunding-om do očuvanja kulturnog nasleđa

29.8.2018

Većina nas je volela da pravi zamkove u detinjstvu. Od kockica. Starih kutija. Peska. Improvizacije uz pomoć fotelje, kauča i ćebeta? Ima nešto magično u tim veličanstvenim građevinama kada si dete, ali da li ljubav prema zamkovima i tvrđavama stvarno bledi s godinama? Nekoliko hiljada Francuza, ali i romantika širom planete reći će „Nikako!“.

Evo i zašto.

Pre tri godine tim stručnjaka različitih profesija došao je na ideju da grupno finansiranje iskoristi kao moćan alat za restauraciju bogate kulturne baštine Francuske,  što je rezultiralo pokretanjem crowdfunding platforme – Dartagnans. To znači da podrškom aktuelne kampanje koja se odnosi na bilo kakav vid restauracije navedenog zdanja, za određeni iznos uloženog novca dobijate akcije, odnosno na neki način postajete njen manjinski vlasnik. Zvuči kao ostvarenje (dečijeg) sna, zar ne? :)

Kampanje se međutim, ne odnose samo na obnovu građevina, niti se primenuje samo investicijski crowdfunding. Od publikacija, postavljanja bisti i skulptura umetnika, oslikavanja određenih delova, do organizovanja izložbi i pozorišnih predstava. Kampanje su u potpunosti prepuštene realnim potrebama za čije ostvarenje ne postoje granice kreativnosti kod njihovih tvoraca.

Otkud ideja i potreba za takvom platformom uopšte? Naime, mnoge istorijske ličnosti vladajućih dinastija Francuske podarili su svojoj zemlji preko 43,000 zamkova, palata, dvorova, kapela i ostalih zdanja, koji se trenutno nalaze ili u državnom ili u privatnom vlasništvu. I dok država izdvaja određeni budžet za njihovo održavanje, koje godišnje iznosi oko 5% vrednosti zdanja, nasledno pravo, visoke poreske stope i neregulisani porodični odnosi između privatnih vlasnika dovode do toga da mnoga zdanja propadaju.

Jedna od najpoznatijih kampanja ove platforme je „Et si on adoptait la Mothe Chandeniers“ , odnosno kampanja pokrenuta sa ciljem prikupljanja sredstva za restauraciju dvorca La Mothe-Chandeniers u Francuskoj iz 13. veka, čija je unutrašnjost, zajedno sa vrednom bibliotekom, tapiserijama i slikama stradala u požaru iz 1932 godine.

Na kampanji je primenjen investicijski crowdfunding, a ukupno je prikupljeno 1,615,546€ od traženih 500,000€, i to ulaganjem 18,547 backer-a. Od toga je predviđeno da 500,000€ bude namenjeno akcijama backer-a, a preostali novac bi se uložio u restauraciju dvorca kako bi se što pre otvorio za javnost i postao samoodrživa atrakcija.

La Mothe Chandeniers dvorac jedan je od ukupno 50 zdanja koja su za svoju obnovu prikupila sredstva putem crowdfunding-a, a trenutno su aktuelne 4 kampanje. Eto prilike za vas!

Dartagnans nije samo crowdfunding platforma. Njeni tvorci nude i marketinške i konsultantske usluge, a u 2018. godini proglašeni su za najbolji startup iz oblasti finansijskih tehnologija (fintech), kao prva platforma posvećena očuvanju kulturne baštine.  

Njihova krilatica „Očuvanje baštine nikad nije bilo lakše“ ne može direktnije opisati koliko za primenu crowdfunding-a granice ne postoje. Postoji samo određeni izazov, vaša ideja kao rešenje, posvećenost, istrajnost, dobra priprema, fokusiran tim, i uspešna crowdfunding kampanja.

Ukoliko smo vas zainteresovali ovom pričom i voleli biste da čujete više o načinu funkcionisanja grupnog finansiranja, iskustvo uspešnih kampanja iz Srbije i regiona, najnovije crowdfunding trendove, pratite nas jer ćemo uskoro objaviti poziv za  jednodnevnu konferenciju “Belgrade Crowdfunding Convention” planiranu za septembar 2018. godine.