Da li je crowdfunding rešenje za mala i srednja preduzeća?

24.2.2020

Crowdfunding je u većini svojih oblika pogodan za razvoj preduzetničkih inicijativa i malih i srednjih preduzeća (MSP), koja su motor razvoja svake ekonomije. Kako to izgleda u Srbiji? Pristup finansiranju jedna je od prepreka daljem razvoju preduzetnika i malih i srednjih preduzeća u Srbiji, a čak dve trećine kompanija koje pripadaju ovom segmentu ima potrebu za dodatnim kapitalom.

Pristup finansiranju u Srbiji

Izveštaj o konkurentnosti Svetskog ekonomskog foruma za 2019. godinu Srbiju pozicionira na 72. mesto od 141 analizirane zemlje (što je pad u odnosu na 2018. godinu). Finansijski sistem dobio je skor 57,4, što smešta Srbiju na 82. mesto liste. Finansiranje malih i srednjih preduzeća ocenjeno je sa 3.,9 od mogućih 7 bodova, pa je tako Srbija na 65. mestu u ovoj kategoriji.

Kako se preduzetnici finansiraju?

EY preduzetnički barometar za 2019. godinu formiran na osnovu istraživanja sprovedenog na 115 uspešnih preduzetničkih kompanija u Srbiji, utvrdio je da čak 77% preduzetnika finansira poslovanje svojih kompanija isključivo iz sopstvenih finansijskih sredstava, dok 21% koristi bankarske kredite. Druge izvore finansiranja koristi samo 2% preduzetnika!

Da li su domaće kompanije upoznate sa crowdfunding-om?

Anketa 1.000 preduzeća, koju je sproveo USAID-ov Projekat saradnje za ekonomski razvoj, u delu koji se bavi pristupom finansijama navodi podatak da bi samo 2% preduzeća koristilo crowdlending kao izvor finansiranja, a 1% crowdfunding i investiranje putem kapitala. Skoro trećina ne bi koristila ništa od navedenog, a čak 60% nije upoznato sa crowdfunding-om i njegovim oblicima.

Da li postoji potreba za kapitalom?

U istraživanju izazova malih i srednjih preduzeća koje je objavio British Council čak 77% ispitanika reklo je da će im u naredne 2 do 3 godine biti neophodno dodatno finansiranje. Kako su uslovi za bankarske kredite oštri, veliki deo malih i srednjih preduzeća ne ispunjava neophodne uslove, pa mora da traži druge izvore finansija.

Šta MSP misle o crowdfunding-u?

Ukratko, MSP ne misle mnogo o crowdfunding-u, zato što čak 60% nije upoznato sa crowdfunding-om i drugim alternativnim načinima finansiranja, a čak 29% navodi da ga ne bi koristilo. Crowdfunding bi koristio samo 1% malih i srednjih preduzeća i preduzetnika, pa je tako neophodna njegova popularizacija.

Da li crowdfunding može da pomogne preduzetništvo?

U situaciji gde sami preduzetnici i mala i srednja preduzeća u visokim procentima potvrđuju da im je neophodno dodatno finansiranje u narednom periodu, a gde veliki broj njih nema uslove za bankarske kredite, crowdfunding se nameće kao rešenje. Crowdfunding malim i srednjim preduzećima i preduzetnicima omogućava ne samo da prikupe sredstva za razvoj svojih poslovnih ideja, već i da testiraju proizvod ili uslugu koju nude.

Broj kompanija koje su se razvile kroz crowdfunding je iz dana u dan sve veći. Ovaj način finansiranja poslovnih poduhvata više nije ekskluzivno rezervisan samo za početnike i kompanije u razvoju, pa tako sve popularniji tehnološki brend XIAOMI ima svoju crowdfunding platformu na kojoj objavljuje nove proizvode, na primer četkicu za zube ili električni brijač čiju proizvodnju i prodaju finansira kroz crowdfunding. Uz to, ova kompanija osluškuje želje i potrebe svoje ciljne grupe za određenim proizvodima. Čak je i tehnološki gigant Sony pokrenuo svoju platformu koju je nazvao First Flight, sa fokusom na japansko tržište.

Kako zainteresovani preduzetnici i MSP da se informišu o crowdfunding-u?

Crowdfunding.rs sadrži vredne informacije o crowdfunding-u, kao i Bazu znanja u kojoj se nalaze video-serijali o crowdfunding-u i priče o uspešnim kampanjama. Takođe, u sekciji Blog je moguće pronaći veliki broj saveta kako planirati uspešnu kampanju, a u sekciji Novosti su najnovije vesti iz oblasti crowdfunding-a u Srbiji i svetu.

Ovog proleća nas očekuju i dve Crowdfunding akademije koje su odlična prilika za preduzetnike, mala i srednja preduzeća, socijalna preduzeća i pojedince koji žele da pokrenu ili razviju svoje poslovanje kroz crowdfunding. Ukoliko ste zainteresovani da učestvujete prijavite se na naš newsletter kako biste među prvima dobili informaciju o prijavama!