Don Mojer govori za Crowdfunding.rs o svoje 52 crowdfunding kampanje

12.4.2021

Tokom prethodnog perioda na blogu crowdfunding.rs ste imali priliku da čitate razne savete za vođenje crowdfunding kampanja, ali i inspirativne priče ljudi koji su ih pokrenuli. U narednom periodu ćete imati prilike da čitate i intervjue sa autorima različitih kampanja iz Srbije i sveta i da čujete njihove inspirativne priče. Prva osoba sa kojom smo razgovarali ima impresivnu istoriju crowdfunding-a, a uočili smo ga na platformi na kojoj je najaktivniji - Kickstarter-u. 

Don Mojer je grafički dizajner i pisac sa preko 40 godina karijere i celu karijeru proveo je pomažući svojim klijentima da reše poslovne probleme kroz razvoj raznih poruka. Kaže da je to bio sjajan posao i da je radio sa brilijantnim ljudima, ali kako se bližio trenutak penzionisanja želeo je da eksperimentiše sa drugačijim projektima. Rešio je da umesto da radi za klijente počne da realizuje svoje projekte. Tu se upoznao sa crowdfunding-om i od tada je lansirao neverovatne 52 crowdfunding kampanje na Kickstarter-u i podržao čak 200 kampanja na ovoj platformi. 

Kako bi se zabavio Don svakog dana crta, i kaže da ga motivi koje crta često nasmeju, a ponekad crteži deluju kao dobar proizvod za Kickstarter kampanju. Jednog dana 2011. Godine objavio je crtež tradicionalnog tanjira sa ornametima poznatim kao “Old Willow” ali je u ornament dodao prikaz različitih katastrofa - erupcije vulkana, napad morskih čudovišta, gigantskog robota, itd. Par ljudi mu se obratilo sa idejom da svoje crteže primeni na prave tanjire. Njemu se činilo da to može da bude dobar Kickstarter projekat. Tada je još uvek bio zaposlen pa je lansiranje sačekalo 2013. godinu. 

Od 2013. do danas Don Mojer je imao samo jednu neuspešnu kampanju. Razgovarali smo sa Donom o njegovim motivima, iskustvu i savetima za autore kampanja. 

Don, za početak, recite nam nešto više o Vašim projektima. 

Prvih par projekata koje sam lansirao bili porcelanski predmeti sa ornamentima koji na prvi pogled deluju tradicionalno, ali kada se posmatraju pažljivije otkrivaju zabavne detalje. Kasnije sam krenuo da koristim tekstil, i dalje radeći na neočekivanim detaljima na ilustracijama kao što su dinosaurusi, kosturi, vanzemaljci i sl. Onda sam radio na ilustrovanim knjigama, kartama za igru, slagalicama i printovima. Sve što sam radio bazirano je na skicama iz mojih blokova za crtanje. 

Kako ste uopšte otkrili crowdfunding? Kada ste vi počeli da ga koristite u pitanju je bio i dalje mlad i ne toliko poznat način finansiranja projekata, mnogo manje ljudi je znalo za crowdfunding, a i poverenje u proces nije bilo kao danas. 

Kada je Kickstarter počeo sa radom bilo je dosta medijskih priloga o crowdfunding-u koji su predstavljali ne samo platformu, već i čitav koncept crowdfunding-a. Još tada mi je to sve delovalo interesantno. Prvi put sam podržao kampanju na Kickstarter-u 2012. godine. Radilo se o poklopcu za olovku koji bi mi dozvolio da lakše crtam skice na svom tabletu. Podržao sam mnogo Kickstarter projekata pre nego što sam lansirao svoj prvi.

Ubeđen sam da je podržavanje kampanja sjajan način da se uči o platformi. Kao backer imam priliku da gledam kako se jedan projekat razvija, a ono što najviše volim je da vidim kako je sve organizovano. Još važnije mi je što imam priliku da posmatram i loše vođene projekte i učim iz tuđih grešaka. 

Do sada ste podržali 200 kampanja što je stvarno impresivan broj, a imate i status Superbacker-a na Kickstarter-u. Kako birate koje kampanje ćete podržati a koje ne? Kada se odlučite da podržite neku kampanju, da li je to zato što vam se sviđaju ponuđene nagrade ili vas ipak više privlači sjajna ideja? 

Postoje tri razloga zbog kojih podržavam crowdfunding kampanje i projekte. 

Često samo želim nagradu. Možda je to neki predmet koji mi treba i koji mi je koristan, možda samo muzika u kojoj ću uživati. Obično je u pitanju nešto neobično što neću naći na policama u prodavnicama. 

Ponekad mi se sviđa duh koji vidim u jednom projektu koji je predstavljen u crowdfunding kampanji i voleo bih da autor projekta uspe. Na primer, neko želi da stvori vrednu knjigu, animaciju, ili dokumentarni film i treba im finansijska podrška da ostvare svoj cilj. 

Povremeno ću podržati projekat kada znam da će biti kolosalni neuspeh i želim da gledam taj “udes” uživo. Mogu da vidim kada autor kampanje potceni troškove svoje proizvodnje ili vreme neophodno da kreira nagrade. Za mali finansijski prilog imam priliku da vidim sve ažurirane informacije, izvinjenja i izgovore. To može da bude zabavno jednako kao gledanje filmova o katastrofama. Učenje iz tuđih neuspeha mi takođe pomažu da moji projekti budu bolji. 

Iako ću najčešće podržati kampanju zbog nagrade, ponekad ću podržati i kampanje u kojoj su nagrade svakodnevne i obične samo zato što mi se sviđa ličnost i katakter autora kampanje. 

Pošto ste do sada lansirali 52 crowdfunding kampanje da li možete da nam kažete šta vas motiviše da nove proizvode kroz Kickstarter kampanje umesto na druge, tradicionalnije načine? 

Za mene je najvažnija stvar kod crowdfunding-a način na koji se smanjuje rizik. Slobodan sam da opišem ideju i kreiram kampanju i ako niko ne želi da je podrži, nemam obavezu da proizvedem bilo šta. Tradicionalni pristupi podrazumevaju da prvo platim proizvodnju predmeta a onda pokušam da dođem do mušterija. Rizik kod takvog tradicionalnog pristupa je značajan. 

Drugi razlog zbog koga me privlači rad na crowdfunding kampanjama je što mogu da budu zabavne. Nisam to shvatao dok nisam lansirao svoju prvu crowdfunding kampanju na Kickstarter-u. Ali, čim sam lansirao kampanju počeo sam da dobijam povratne informacije i reakcije od potpuno nepoznatih ljudi. Nekima se moja ideja svidela. Neki su želeli da je promene. Ispostavilo se da je lansiranje crowdfunding kampanje odličan način da prikupite informacije o snagama i slabostima vašeg projekta. 

Nepoznati ljudiće slati mejlove o tome šta im moj proizvod znači ili kako se uklapa u njihov život. Nekada pošalju i fotografije, a mogu i da mi kažu nešto o svojim kućnim ljubimcima, roditeljima pa čak i bolestima. Stvarno nikada nisam očekivao ovakvu korespondenciju. Nešto od toga je baš loše, ali većina je dobro - zabavno, srdačno i inspirišuće. Ako bih prestao da radim na svojim Kickstarter kampanjama propustio bih da čujem šta o proizvodima misle backer-i, odnosno kupci. Oni su sada mala zajednica ljudi koja se smeje istim stvarima kao i ja, koja želi da zna na čemu trenutno radim, i koja uživa u podržavanju mojih napora. 

Ako otkrijete par stotina ljudi koji vole ono što radite to može biti veoma prijatno. Čovek dolazi u iskušenje da ponovi to iskustvo. To je ono što ja radim. 

U još jednom intervjuu ste rekli da su crowdfunding kampanje zabavne i da se Vi zabavljate radeći na njima. Da li se nešto promenilo 52 kampanje kasnije? 

Setite se da sam počeo sa Kickstarter kampanjama zbog razonode. Moj cilj nikada nije bio da razvijem biznis. Samo sam želeo da se zabavim. Cilj se ni danas nije promenio. Ako mogu da uradim još 50 crowdfunding kampanja, to će i dalje biti zato što su zabavne. Ako bi kampanje prestale da budu zabavne, ja bih prestao da ih radim istog trenutka. 

Naravno, postoje aspekti crowdufunding kampanja koji nisu baš zabavni. Imam par kolega koji su se sažalili i pomažu mi sa raznoraznim zadacima koje ja mrzim. Moji stari prijatelji Džek i Linet su postavili računovodstveni sistem, plaćaju poreze, održavaju sajt, bave se operacijama povezanim sa ispunjenjem obećanja backer-ima i isporukom nagrada, prate i vode naloge na društvenim mrežama, i uz pomoć trećeg kolege Brendija odgovaraju na upite mušterija. Da je trebalo da radim sve ovo sam, odavno bih odustao od crowdfunding-a. 

Interesantno je što ste rekli da je Vaša prva kampanja bila eksperiment, a eksperimenti ne mogu da budu neuspešni već samo da nas nauče lekciju. Mi stalno govorimo da neuspešne kampanje mogu biti uvod u uspešne. Šta ste Vi naučili iz prve kampanje? 

Kickstarter navodi da samo oko polovina kampanja bude uspešna iz prvog puta. Iako su neuspešne kampanje razočaravajuće, to i nije toliko velika stvar. Investicija je bila mala. Ako možete da otkrijete šta nije bilo u redu i popravite to, verovatno ćete drugi put proći bolje. Svaka crowdfunding kampanja je eksperiment. Eksperiment je neuspešan samo ako ništa naučite iz njega. 

Moja prva kampanja je jedva stigla do ciljanog iznosa i malo ga premašila na kraju. Iz nje sam naučio bar četiri lekcije. Prvo, broj mojih pratilaca na društvenim mrežama nije bio dovoljan. Oslanjanje samo na prijatelje i porodicu nije predstavilo priču dovoljnom broju ljudi. Drugo, nisam predvideo sve troškove (troškovi slanja su bili skuplji nego što je bilo novca u budžetu). Treće, nisam razumeo koliko su dragocene i zabavne informacije koje će backer-i da dele sa mnom. Četvrto, nisam mogao da pretpostavim koliko će prijatno biti primati donacije od backer-a i videti kako ljudi ulažu svoj novac u moju ideju. To je strava!  

Šta biste rekli nekome ko razmišlja da lansira crowdfunding kampanju? Da li da urade to? 

Ako imate ideju za projekat, zašto da ne pokušate? Sam čin razvoja kampanje će vas primorati da se organizujete i promislite sve detalje. Čak i ako se na kraju odlučite da ne lansirate, napor koji ste uložili u opis svoje ideje je korak ka razjašnjenju vaših razmišljanja. Šta nudite? Kako će to izgledati? Zašto bi nekoga bilo briga? Koje ćete nagrade ponuditi? Kako ćete da proizvedete to? Koliko će to da vas košta? Ta pitanja i stotinu drugih će se pojaviti dok radite na opisu svoje ideje i razvoju i pripremi crowdfunding kampanje. Kako to može da škodi? Kickstarter vam omogućava da kreirate nekoliko alternativnih opisa vaše kampanje. Kasnije možete da lansirate sa jedni opisom a ostale odbacite bez ikakvog troška. 

Na kraju smo pitali Dona da podeli svoje savete za sve one koji razmišljaju da lansiraju crowdfunding kampanju, a on se potrudio da prenese svoje iskustvo u deset tačaka. 

  1. Proučite SVE materijale koje vam Kickstarter ili druga platforma nude kako bi vam pomogli da uspete. Tu ćete naći puno vrednih informacija. 
  2. Podržite par kampanja da se upoznate sa tim iskustvom. Vodite evidenciju o onome što vas oduševi, onome što vas razočara ili onome što vas zbuni tokom tih kampanja. Onda, kada pripremate svoju kampanju uključite sve ono što vas je oduševilo i što je bilo dobro a izostavite sve što vam je kao backer-u smetalo. 
  3. Neka bude jednostavno. Ne treba da elaborirate rastegljive ciljeve u nedogled. Ne trebaju vam fensi nivoi podrške. Nisu neophodne Early Bird specijalne nagrade. Izbegavajte varijacije veličine i boje proizvoda. Sve te varijacije će vam na kraju proizvesti komplikacije od kojih će vam glava eksplodirati. 
  4. Obratite pažnju na nagrade. Vaš veliki plan da projektom spasete galaksiju će intrigirati ljude, ali će verovatnije da podrže kampanju ako dobiju nagradu. Nešto što je vredno, ili retko ili izvanredno. Ako su vaše nagrade samo neke glupe sitnice koje backer-i mogu da kupe i u prodavnici to neće dovesti do donacija. Ja koristim “test pauze za kafu” da odredim kvalitet nagrade. Ako je nagrada toliko neuobičajena da će kolege verovatno razgovarati o njoj tokom pauze za kafu, na dobrom ste putu. 
  5. Proučite vaše troškove. Postarajte se da uključite sve troškove u računicu, plus deo za nepredviđene situacije i nevolje. Kada jednom prikupite sredstva ne možete da tražite još. Zato je važno da još jednom proverite računicu i budete sigurni da će to biti dovoljno novca. 
  6. Pronađite pomoć. Ako niste jedna od onih osoba koja sama vodi računovodstvo, obračunava poreze, vodi servis za mušterije, dizajnira pakovanje, vodi isporuku i montira video obratite se za pomoć ljudima koji vole da rade neke od ovih stvari. 
  7. Pažljivo birajte saveznike. Svi dobavljači govore sve najbolje o sebi i svojim kapacitetima i sposobnostima. Oni učine da vam deluje kao da razumeju vaše potrebe, da nemaju druge klijente i poslove, i da nikada nemaju problem sa nabavkom sirovine. Ne izlažite se prevelikom riziku pre nego što budete mogli da potvrdite njihova obećanja. Stavite svoj skeptični šešir i razmislite o svim stvarima koje bi mogle da pođu naopako. Razmislite da li postoji nešto što vi možete da uradite da smanjite rizik. 
  8. Izgradite svoju zajednicu na društvenim mrežama mnogo pre nego što lansirate crowdfunding kampanju. Prikupite listu mejlova onih koje će vaš projekat interesovati. Kickstarter vam nudi opciju prikaza vašeg proizvoda pre samog lansiranja kampanje. Iskoristite ovu opciju da podelite informaciju o proizvodu i prikupite povratnu informaciju od ljudi kojima verujete. Poslušajte njihov savet. 
  9. Budite transparentni. Stvari će verovatno poći po zlu, posebno kada se stigne do faze produkcije nagrada i ispunjenja obećanja odnosno dostave. Backer-i u crowdfunding kampanjama očekuju nekoliko džombi na putu i neverovatno su tolerantni na odlaganje. Ali, to važi samo ako ste otvoreni sa njima kada je u pitanju problem, ako kažete kako ćete ga rešiti, i šta mogu da očekuju. Ako čekate dobre vesti pa onda obavestite backer-e napravićete grešku. Podelite sa njima i loše vesti. Ako napravite grešku, priznajte je. Recite sve detalje. Mnogi backer-i su iskreno zainteresovani za teškoće u vašoj proizvodnji i želi da čuje nešto više o tome šta ih izaziva. 
  10. Ne zaboravite da većina crowdfunding kampanja nisu humanitarne. Vaša kampanja mora da ponudi nešto što je backer-ima vredno. Ako je vaša kampanja o vama i tome šta vi želite i zašto vi to želite, trebalo bi da počnete od početka. Ispričajte svoju priču u kontekstu onoga šta backer-i žele i šta im treba. Ako ne možete da napravite takvu promenu u priči, onda bi pre trebalo da napišete projektni predlog ili tražite sredstva od dobročinitelja a ne da lansirate crowdfunding kampanju. 

Srećno!