DrumoDom kampanja - crowdfunding je logična alternativa i uzbudljivo iskustvo

26.12.2018

Nakon što su na Crowdfunding Akademiji dobili potrebno znanje i podršku, kako tvrdi Igor Mitrović, direktor Humanitarne organizacije ADRA, članovi su bili ohrabreni da se upuste u crowdfunding kampanju za DrumoDom - prvi autobus koji pruža pomoć beskućnicima u Beogradu. Uspešno su je pokrenuli sredinom novembra i "dogurali" su DrumoDom do cilja dva dana pred kraj kampanje. U ovom intervjuu Igor nam je predstavio od kakvog je značaja ova kampanja za njihovu organizaciju i samu zajednicu, i kako je to voditi svoju prvu crowdfunding kampanju.

1. Zašto ste za svoj projekat DrumoDom odlučili da prikupite novčana sredstva baš putem crowdfunding-a?

Prvo, prijavili smo se na Crowdfunding Akademiju jer smo već nekoliko godina unazad čitali o crowdfunding-u ali se nismo osetili potkovanim da se upustimo u to. O njemu smo razmišljali jer smo kao organizacija odlučili da pokušamo da povećamo broj kanala finansiranja, odnosno da ih diverzifikujemo. Crowdfunding se činio kao logična alternativa. Na Akademiji smo dobili potrebno znanje i ohrabrenje. Kada smo još i izabrani da dobijemo konkretnu pomoć za samu kampanju, to je bio znak od Boga da je došlo naših pet minuta. Bili smo spremni da se konačno okušamo u ovome. Kasnije smo shvatili da je ovo bio odličan način da proširimo svoj uticaj kroz privlačenje većeg broja ljudi za svoju ideju (crowdbuilding), ma koliko oni kasnije finansijski podržali ili ne. Ideja, odnosno projekat koji smo želeli da ostvarimo - DrumoDom, u svojoj prirodi zahteva da ima neku vrstu "narodnog pokreta" oko sebe. Zato je i to bilo važno.

2. Zbog čega je važno da Beograd dobije DrumoDom? Na koje sve načine on pomaže njegovim beskućnicima?

Veliki broj beskućnika a premali broj usluga, i potreba da se stvori što širi front svih mogućih aktera i akterki u borbi protiv beskućništva. To su dva glavna razloga. DrumoDom je ambiciozno osmišljen kao sredstvo za pružanje trenutnih i dugoročnih usluga. Prvo, kao pružalac konkretnih, neposrednih a potrebnih usluga: odlazi kod njih, u njemu mogu da se istuširaju, koriste toalet (kao ljudi), ošišaju, predaju veš koji će se oprati i doći po njega, porazgovaraju sa nekim ko ume da ih sasluša a ne žuri. Obnova dostojanstva i nade i samopouzdanja su neki od "mekih" benefita ali ključnih za drugi korak. A to je DrumoDom kao odskočna daska za dugoročniju pomoć izvan samog prostora DrumoDoma - pomoć da se stane na noge, povezivanje sa sistemom, zajedničko traženje posla i pravog stambenog rešenja. Treće, DrumoDom će ići gradom i, nadamo se, biti neka vrsta pokretnog podsetnika i motivatora svima da se uključe.

3. Budući da je ovo prva crowdfunding kampanja vaše organizacije, šta vam je bilo najizazovnije tokom njene pripreme?

Rekao bih da smo "bubalice". Želimo sve da bude kako su "učitelji" rekli da treba da bude. I to je, pretpostavljam, čak i pohvalno. I to ne bi bio problem da čitav tim sve vreme inače ne žonglira sa nekoliko redovnih loptica u okviru drugih projekata pa je pritisak bio malo veći. Takođe, zalazilii smo u oblast u kojoj nismo bili iskusni (kampanja i sve vezano za nju). U okviru nje, najviše energije je utrošeno da dođemo do ciljne grupe. Imali smo sreću što se glavna ciljna grupa sama nametnula (tradicionalni podržavaoci Adre - vernici Hrišćanske adventističke crkve). Ali pošto su oni uglavnom rasejani po svetu (mislim sada na dijasporu), trebalo je uverljivo nastupiti u predkampanji a da nemate prednost ličnog kontakta. Opet, imali smo sreću (ili - bili smo blagosloveni, što bi neki među nama rekli) jer su nas pastori tih crkava iz prve prihvatili, oduševili se idejom i podrška je krenula. Mislili smo da ćemo morati mnogo više da ubeđujemo.

4. Kao jedan od najboljih timova Crowdfunding Akademije vaš tim je dobio mentorsku podršku i video produkciju, koliko vam je značila pomoć tokom planiranja i sprovođenja kampanje?

O crowdfunding-u smo razmišljali u prethodne dve godine, kada su naši drugi projekti u pitanju. Čitali smo o tome, počinjali da planiramo ali sada, nakon ovog iskustva, znam da bez ovakve podrške ne bi bilo dobro da smo bilo šta počinjali. Svi u našem timu pate od perfekcionizma i znam da kada bismo sami krenuli, morali bismo da improvizujemo, a to bi samo stvorilo nervozu. Akademija je došla u pravi čas. Odabir našeg tima za dalju podršku je došlo u još bolji čas. A i projekat Drumodom je išao na ruku jer je bio dovoljno atraktivan da zainteresuje javnost i medije. Bez medija teško da bi ovo ovako odjeknulo i put do uspeha bi bio teži. Hvala Brodotu, hvala GIZ-u!

5. Sada kada je kampanja uspešno završena, da li ima nešto što mislite da je moglo bolje da se uradi tokom njene pripreme? Šta biste drugačije uradili ukoliko biste se ponovo upustili u kampanju?

Napinjem se da se setim nečeg ali zaista ne mogu. Bilo je idealno da imamo Drumodom već osposobljen i da deo kampanje - offline događaji, budu vezani za Drumodom ali i ovako je ispalo dobro. U datim okolnostima, uz zaista i prijateljsku i stručnu i iskrenu i bezuslovnu pomoć kolega iz Brodota, odnosno mentora sa Akademije, dobro smo se snašli.

6. Kojom biste porukom ohrabrili druge da se upuste u crowdfunding kampanju?

Prvo, nudi jedinstvene prednosti u vidu finansijske podrške iz izvora koji nisu naši tipični (projektni). Drugo, širite uticaj, svoju ideju, na veći broj ljudi. Treće, iskustvo je veoma zanimljivo i uzbudljivo.

7. Sredstva za neometan rad DrumoDoma tokom cele 2019 godine su prikupljena uz pomoć vaše zajednice putem crowdfunding kampanje, a na koji način će sugrađani ubuduće moći da podrže njegov rad? Kakav vid podrške će vam najviše značiti?

Ako žele finansijski da podrže, mogu na sajtu ADRA organizacije na ovom linku da izaberu iznos i način uplate. Važno je da naznače "Drumodom". Drugi način je da nas kontaktiraju na +381 11 344 2625, ili +381 64 408 7802, ili da pišu na drumodom@adra.org.rs . Svaka podrška je dragocena - u donaciji u robi, vlastitog vremena za angažovanje i volontiranje i na bilo koji drugi način. Hvala svima za podršku, unazad i unapred! Drumodom je prevazišao ovaj prvobitni tim koji i dalje stoji iza njega, mislim na Adru. Drumodom postaje vlasništvo sve većeg broja ljudi. To je njegova prava važnost i vrednost.