Fakiri uz pomoć crowdfunding-a ugrejali jug

9.10.2019

Udruženje građana „Fakiri sa juga“ bavi se promocijom umetnika, negovanjem umetnosti i kulturnom razmenom. Članovi ovog udruženja odlučili su da obnove napuštenu zgradu koja je u vlasništvu Fudbalskog kluba „Borac Bivolje“ u Kruševcu i da u njoj otvore Alternativni kulturni centar „Gnezdo“. Kada su ostvarili ovaj cilj, odlučili su se za nagradni crowdfunding, kako bi prikupili sredstva za grejanje prostora. Na koje izazove su nailazili tokom realizacije projekta, zašto su se odlučili baš za crowdfunding kao model finansiranja i više o samoj ideji mladih Kruševljana, čitajte u intervjuu u nastavku.

Za one koji još nisu upoznati sa „Fakirima sa juga“ recite nam nešto više o svom udruženju?

„Fakiri sa juga“ su pre svega umetnička grupa, a zatim i udruženje građana. U našem umetničkom radu eksperimetnišemo dosta sa blacklight osvetljenjem i instalacijama, u prostorima gde je publika slobodna da bez vremenskih ograničenja i zadatih pravila ponašanja uživa u umetničkom delu. Zbog toga naše radove radije izlažemo na višednevnim festivalima. Kao neprofitno udruženje građana postojimo od 2017. godine, kada smo shvatili da postoje pravni alati kojima možemo proširiti i poboljšati naš rad i uticaj.

Kako je nastala ideja i koliko dugo traje?

Fakiri su neformalno nastali pre nekoliko godina, kao odgovor na snažne uticaje koje smo primili na našim prvim festivalima psihodelične kulture. Za nekoga ko dolazi sa umetničkog fakulteta, može se reći da se ideja o umetničkom izrazu gradila i pre toga, a da je svoj dalji put našla u okviru grupe. Potrebu da komuniciramo sa širom publikom naročito smo razvili u toku našeg rada u Inex filmu u Beogradu, gde smo bolje shvatili i ulogu koju umetnost može imati u poboljšavanju života lokalne zajednice.

Šta je Alternativni kulturni centar „Gnezdo“ za koji ste sakupljali novac na platformi Donacije.rs?

Alternativni kulturni centar „Gnezdo“ je umetnički prostor koji je namenjen mladima, a nalazi se u Kruševcu. Pokrenulo ga je naše udruženje kroz aktiviranje velikog broja volontera koji su pomogli u renoviranju ruiniranog objekta, koji je u vlasništvu Fudbalskog kluba „Borac Bivolje“ iz Kruševca, a koji nam je ustupljen na korišćenje. Ideja koja stoji iza „Gnezda“ je stvaranje platforme, prostora u kome mladi Kruševljani, ali i ostali, mogu razvijati svoju kreativnost, eksperimentisati i razvijati svoje ideje, u skladu sa svojim potrebama.

Iako je platforma Donacije.rs bazirana na donacijskom crowdfunding-u, vi ste ipak vodili kampanju kao nagradni crowdfunding. Kakvo iskustvo nosite iz ove kampanje?

Ova kampanja je prva takvog tipa koju smo vodili i iskustvo je značajno. Zahvaljujući donacijama građana/ki i pojedinih udruženja i firmi – kampanja je uspešno završena, pa je i naše iskustvo pozitivno, ali je svakako bilo naporno i neizvesno do samog kraja.

Na koji način ste se pripremali za crowdfunding kampanju?

U okviru Akademije održivosti, programa koji sprovodi Trag fondacija, imali smo treninge koji su nam omogućili bolji uvid u ono što nas čeka tokom kampanje, ali iskustva na terenu su, naravno, nešto drugo. Naše pripreme možda nisu bile tako sistematične i organizovane kako bi trebalo, ali svakako smo pravili spiskove potencijalnih donatora, planirali fundraising događaje, sastavljali molbe za donacije, koristili naše lične kontakte i sl.

Da li nam možete reći nešto više o vašem iskustvu sa slanjem nagrada nakon kampanje?

Kako je sama kampanja jako intenzivna, predah nakon uspešne kampanje zna da bude preko potreban i da se oduži, zbog čega je slanje nagrada donatorima malo odloženo i na to nismo ponosni. Za neku buduću kampanju svakako bismo zadužili osobu čiji bi zadatak bio isključivo rešavanje ovog segmenta kampanje. Naravno, vrlo je uzbudljivo kada donatori dobiju ove znake pažnje i ponovo se razmeni pozitivna energija oko uspešno završene kampanje, i najvažnije, cilja koji nas je povezao.

Šta vam je predstavljalo najveću prepreku tokom pripreme i realizacije kampanje i kako ste je prevazišli?

Najveću prepreku je predstavljao manjak kadra, odnosno mali broj naših članova. Samim tim smo više opteretili postojeće članove. Problem smo prevazišli tako što smo se, kao pravi fakiri, izdigli nad datim trenutkom, imali smo u vidu cilj do koga treba da stignemo i istrpeli smo pritisak.

Čemu je još, pored finansijske podrške, crowdfunding doprineo?

Naša crowdfunding kampanja je relativno skoro završena. Cilj je bio da prikupimo podršku za instaliranje grejanja u prostoru. Realizacija nam tek predstoji, pa je teško percipirati dugoročne efekte crowdfunding-a. Svakako je kampanja doprinela boljoj vidljivosti udruženja i prostora u široj sredini. U našoj lokalnoj zajednici svedoči o posvećenosti i rešenosti da poboljšamo položaj mladih u našem gradu, stvarajući bolje uslove u prostoru koji im je namenjen.

Koji su vaši dalji planovi?

Važno nam je da nađemo samoodrživ model funkcionisanja udruženja. Svi naši članovi volontiraju, što zna biti jako iscrpljujuće, a održavanje prostora, organizovanje radionica i ostalih aktivnosti zahteva izvesna ulaganja. Tu je naravno i jačanje programa „Gnezda“, povezivanje i saradnja sa drugim organizacijama iz slične sfere interesovanja i uključivanje što šireg kruga mladih u aktivnosti „Gnezda“.