Forsage games - 2 uspešne kampanje za 2 godine

7.8.2018

 Pričali smo sa Predragom Lazovićem iz Forsage gamesa koji je u prethodne dve godine imao dve uspešne crowdfunding kampanje.

1.       Izabrali ste Kickstarter kao platformu na kojoj ćete voditi kampanju. Koji su neki od glavnih razloga odabira baš ove platforme (u odnosu na npr. Indiegogo)?

Prvo sam saznao za Kickstarter i odlučio da na toj platformi pravim kampanje. Pre početka prve kampanje sam saznao i za Indiegogo, ali sam zaključio da projekti vezani za društvene igre mnogo bolje "prolaze"na Kickstarter-u.

 

2.       Vaša kampanja se može svrstati u kupovinu proizvoda (društvene igre) unapred preko platforme. Kakvo je Vaše iskustvo i da li možete da date neke savete i razloge zašto je crowdfunding dobar način za prodaju proizvoda unapred?

To je najbrži način da se plasira roba na inostranom tržištu. Ovo važi, naravno, za nove proizvode i za nove firme, brendove. Neko vreme pre prve kampanje sam imao sopstveni sajt na kome sam nudio svoje igre, ali je učinak bio zanemarljiv. Među hiljadama sličnih sajtova nije moguće privući posetioce bez nekih ogromnih ulaganja u reklamu. Takođe nije lako imati uspešnu kampanju ni na Kickstarter-u, jer u svakom trenutku ima 400 do 600 kampanja iz oblasti društvenih igara. Ipak, bar u prvim danima kampanje veliki broj ljudi bar na par sekundi poseti svaki novi projekat, pa ukoliko im se učini da je zanimljiv povećava se verovatnoća da ćeuložiti novac. Dakle, za razliku od bilo kog "običnog" sajta svi projekti na Kickstarter-u imaju kakvu-takvu posećenost. 

Druga velika prednost plasiranja robe preko ovakvih platformi je u tome što omogućavaju da se uopšte realizuju mnogi projekti. Neke ideje jednostavno nije moguće pretvoriti u prototipe ili u seriju bez početnog kapitala, a kampanje su najbrži način da se prikupe sredstva.

 

3.       Imate dve uspešne kampanje iza sebe i veliki broj backer-a koji je podržao kampanje i na kraju je trebalo da se pošalju svi ti perk-ovi (pošiljke). Kako ste uspeli da prebrodite sve poteškoće i probleme velikog broja pošiljki?

Upravo je sada u toku slanje robe na razne adrese širom sveta. Backer-ima sam obećao početak slanja u junu, što sam i ispunio, ali će ovaj proces potrajati još par meseci. U ponudi sam imao čak 7 - 8 varijanti igre, tako da nije moguće sve proizvesti u nekom unapred predviđenom roku.

Posle prve kampanje sam koristio dve fulfillment kompanije (jednu za SAD, a drugu za EU) za slanje paketa. Ne mogu reći da sam u potpunosti zadovoljan saradnjom, mada je deo poteškoća nastao i zbog moje neupućenosti u takav vid poslovanja. Ukratko, veoma je komplikovano i postoji mogućnost da setroškovi neplanirano uvećaju. Zato sam za drugu kampanju najavio slanje paketa preko Pošte Srbije. U međuvremenu sam dobio i veoma korektnu ponudu od DHL-a, tako da za neke destinacije koristim i njihove usluge. I ovakav način slanja ima svoju problematiku, pre svega u neupućenosti službenika u Pošti i Carini da postoje platforme poput Kickstarter-a. Ipak, moram da kažem da postoji dobra volja da se pronađe rešenje u okviru postojećih propisa, tako da slanje paketa ide bez problema. 

4.       Crowdfunding ima svoje pozitivne strane ali i negativne. Koji su neki od najvećih problema sa kojima ste se susreli tokom svog crowdfunding iskustva do sada?

Iako sam imao dve uspešne kampanje i dalje ne smatram da sam nekakav "stručnjak" za crowdfunding. Postoji mnogo faktora koji mogu da uzdignu, ali i upropaste svaku kampanju. U mom konkretnom slučaju mislim da je bio presudan sam kvalitet društvenih igara koje sam ponudio. Verujem da je moj prvi projekat mogao da prikupi mnogo više sredstava, ali je relativo skroman rezultat posledica traljavo započete kampanje. Loš početak me je naterao da unesem neke radikalne izmene u projekat koje su se pokazale kao pun pogotak, tako da sam na kraju bio zadovoljan. Ne mogu reći da su te odluke bile posledice neke temeljne analize (nije ni bilo vremena za to), naprotiv, više je to bio neki instinkt i kreativost koja se na "muci" pokazala u punom sjaju. 

Iskustva iz prve kampanje sam primenio u drugoj, a uneo sam i neke inovacije (first day gift, ...). Pokazalo se da sam dobro "naučio lekciju" tako da je druga kampanja bila izuzetno uspešna od samog početka pa do kraja. Pored ogromne finansijske podrške dobili smo i izuzetne pohvale (i od backer-a i od mnogih časopisa/blogova) i za kvalitet same igre i za naš način komunikacije i vođenje kampanje. Uspeh prve, a naročito druge kampanje je značajniji zbog toga što nisam uložio nikakva sredstva u reklamu.

Konkretan i direktan odgovor na pitanje o najvećim problemima tokom kampanje nisam u mogućnosti da definišem, pre bih rekao da je to složen i dugotrajan proces koji zahteva punu ažurnost i koncentraciju. Možda bih kao problem mogao da naglasim činjenicu da sam ponudio previše varijanti igre, tako da je bilo previše pitanja na koje je trebalo brzo i konkretno odgovoriti.

 

5.       Istina je da crowdfunding kampanja nije mala stvar i da za nju treba truda i vremena. Vi ste nakon godinu dana od prve kampanje pokrenuli drugu, obe uspešne, a druga naročito. Kako biste nekoga ko se dvoumi uputili zašto je crowdfunding dobar način da prikupe sredstva za svoj projekat ili prodaju svoj proizvod?

Svakako da je vođenje kampanje izuzetno naporno, ali je i pravo zadovoljstvo pogotovo kada sa svih strana dobijate podršku i pohvale. Mnogi časopisi/blogovi iz najrazličitijih zemalja su napisali članke o projektu i svi su bili afirmativni. Kada se tome doda i krajnji veoma uspešan rezultat sav uloženi trud i vreme dobijaju punu satisfakciju. Zato bih želeo da ohrabrim sve kreativne ljude da svoje projekte predstave na nekoj od crowdfunding platformi. Komunikacija sa ljudima iz celog sveta je izuzetno značajna da bi se iz projekta izvukao maksimum. Čak i u slučaju neuspeha kreatori mogu da izvuku pouku šta to nije bilo dobro u samom projektu ili u načinu kako je osmišljena kampanja. Uvek je moguće da se projekat poboljša, i da u nekom sledećem pokušaju bude uspešan. I projekti koji su od samog starta uspešni tokom kampanje mogu da se dodatno unaprede na opšte zadovoljstvo i backer-a i kreatora. Upravo je moja druga kampanja najbolji primer kako je jedna odlično zamišljena igra postala još bolja zahvaljujući dobroj komunikaciji između backer-a i autora.