Irena Pavlović – crowfunding u humanitarne svrhe moguć je i bez platformi

13.8.2019

Irena Pavlović je mama troje dece i ultramaratonka. Počela je da trči pre 5 godina i tada je trčala sa ženama iz sigurnih kuća u Beogradu, kao i sa Markom, slepim marantoncem. Trčanje koristi kao alat i instrument za jačanje mentalnog zdravlja, ali i za podršku onima kojima je pomoć potrebna. Početkom jula ove godine Irena je odlučila da proda kilometre svoje trke na Jahorini i na taj način prikupi sredstva za pomoć bebi Ani. Ana Kuzmanović je devojčica iz malog mesta kraj Požarevca čiji su roditelji prikupljali 17.000 evra za njeno lečenje u Londonu.  Irena je odlučila da se za pomoć u ovom poduhvatu obrati prvo svojoj zajednici prijatelja i pokrenula je kampanju za prikupljanje dela ukupnih sredstava za Anino lečenje na svom Facebook profilu.

Iako Facebook ima opciju za prikupljanje sredstava u humanitarne svrhe, ta opcija nije omogućena korisnicima iz Srbije. Zato je Irena napravila klasičan post i Excel tabelu u kojoj je pratila donacije i pozvala ljude da kupuju kilometre po ceni od 500 dinara i da novac uplaćuju na redovan način – putem uplatnice, e-bankinga ili m-bankinga.

Kampanja je pokrenuta 3. jula ove godine i istog dana su prodati svi kilometri. Međutim, neki ljudi su veće iznose novca uplaćivali na manji broj kilometara kako bi ukupna cifra bila veća, te je kampanja trajala nekoliko dana.

U kampanji je prikupljeno ukupno 90.000 dinara, a više od 50% ljudi koji su uplatili donaciju su oni koje Irena lično ne poznaje. Kao i u klasičnim crowdfunding kampanjama, pokazalo se da prva podrška, koja iznosi 20-30%, dolazi iz zajednice prijatelja i porodice, ali da veći deo podrške dolazi od ljudi koji su prepoznali ideju i verovali u nameru i cilj kampanje.

Razgovarali smo s Irenom o tome kako je odlučila da sprovede kampanju i šta je po njenom mišljenju doprinelo da kampanja bude uspešna.

Sve se svede na poverenje. A poverenje stičeš autentičnošću. Mislim da sam prvo skrenula pažnju saradnjom sa ženama iz sigurne kuće, iako ja to nisam planirano i svesno radila. Ja sam žena koja je kasno krenula da trči i znam koliko mi je to značilo i koliko me je osnažilo i koliko mi je u nekim teškim životnim trenucima pomoglo da ostanem na nogama i onda je iz toga došla želja da podržim njih. Kada je u pitanju ova akcija, ni ona nije bila planirana. Ja sam na Facebook zidu prijateljice videla post o Ani i poželela da pomognem. 

 Ja sam tu trku na Jahorini htela da istrčim, a da se to ne zna, da ne bih osećala pritisak, ali onda sam pročitala taj post i rešila da, ako mogu da uradim nešto, treba da pomognem. Često se dešava da trkači prodaju svoje kilometre, da se to pokazalo kao dobra valuta za humanitarne svrhe. Za tri dana smo prikupili 90.000 dinara i iznenadio me je i odziv ljudi.

Humanitarne akcije nisu novost u Srbiji, naročito kada su u pitanju kampanje koje imaju za cilj da prikupe novac za lečenje. SMS poruke su takođe jedna vrsta crowdfunding-a, takozvani mobilni crowdfunding koji predstavlja najrasprostranjeniji vid crowdfunding-a u Srbiji. Međutim, kampanje poput Irenine pokazuju da je moguće povezati klasične crowdfunding kampanje, koje se dosta oslanjaju na društvene mreže i digitalni marketing i stare načine prikupljanja sredstava putem fizičkih uplata. Irenina kampanja dokaz je da je moguće pronaći inovativne načine za realizaciju crowdfunding kampanja i u slučajevima kada nije moguće koristiti crowdfunding platforme.