Kako crowdfunding doprinosi dugoročnom razvoju kompanija?

5.10.2020

Crowdfunding kampanje su kako način za pokretanje poslovanja tako i način za razvoj poslovanja. Neki ih koriste u ranim fazama kada su im krediti ili drugi bankarski proizvodi nedostupni, kako bi uopšte mogli da dođu do kapitala neophodnog za početak proizvodnje ili realizaciju neke ideje. Drugi pak koriste crowdfunding kampanje iako imaju dovoljno sopstvenih sredstava da lansiraju novi proizvod ili realizuju ideju, jer jednostavno žele da testiraju tržište. Tako je crowdfunding našao svoje mesto u skoro svim industrijama i počeo da bude koristan u svim fazama razvoja jedne kompanije. Razgovarali smo sa autorima tri kampanje o tome kako je njima crowdfunding pomogao, gde su njihove kompanije danas i kakav je uticaj na njihov razvoj imao crowdfunding.

Forsage Games: Crowdfunding kao ključ za lansiranje novih igara 

Beogradski studio za razvoj društvenih igara Forsage Games, koji vodi Predrag Lazović, do sada je uspešno realizovao čak pet crowdfunding kampanja, u kojima je prikupio preko 280 000 američkih dolara i ima izuzetno pozitivno iskustvo sa ovakvim načinom lansiranja novih igara.

Predrag Lazović kaže da „kompanije koje već imaju razrađene načine plasiranja svojih igara mogu da imaju dilemu oko načina objavljivanja novih igara.” Ipak, mala firma kakva je Forsage Games, koja se tek probija na svetsko tržište, crowdfunding opisuje kao „najbolji i najbrži način da se dođe do kupaca.” Iako se igre ovog uspešnog studija sve više prodaju pojedinačnim kupcima kroz tradicionalne načine prodaje (u dvadesetak zemalja), Lazović kaže da je obim prodaje daleko manji nego onaj putem Kickstarter kampanje.

Na pitanje da uporedi tradicionalne načine prodaje sa crowdfunding kampanjama, odgovara: „Ne mogu striktno da odgovorim i uporedim tradicionalne načine prodaje i prodaje preko crowdfunding-a, zato što je u mom slučaju to isprepleteno. Firme koje na veliko kupuju naše igre su došle do nas prateći naše projekte na Kickstarter-u. Na primer, naši saradnici iz Japana (K2 Publishing), koji su već u nekoliko navrata naručivali po nekoliko stotina igara Tank Chess i Fun Set, su još tokom kampanje na Kickstarter-u za igru Age of Dogfight: WW1 naručili 500 komada te igre na japanskom jeziku. Pored toga imamo još nekoliko manjih narudžbina od firmi iz drugih zemalja. Dakle, to nije direktna prodaja preko crowdfunding-a, ali je usko povezana sa tim.”

Ovaj studio je pre svoje prve crowdfunding kampanje pokušavao da igre koje razvija plasira izdavačima u inostranstvu. Ipak, nailazili su na razne prepreke u tome, a najčešće je to bilo ograničavanje kreativne slobode, odnosno zahtev izdavača da se igre koje proizvode uklope u standarde tog izdavača, koji je obično tvrdio da njihove igre neće naići na dobar odziv publike jer se razlikuju od onoga na šta je publika navikla. Autori igara koji stoje iza Forsage Games su taj problem rešili crowdfunding-om, očigledno veoma uspešno.

Kada je reč o iskustvu vođenja kampanje, Predrag Lazović imao je zanimljiv odgovor na pitanje da li je crowdfunding lakši ili teži način da se finansira razvoj kompanije i prodaju igre: „Samo kreiranje novih igara je za nas pravo zadovoljstvo i lak posao, ali je priprema za kampanje dosta zahtevna i naporna. Uvek postoji rizik da se i dobri projekti „pokvare'' loše osmišljenom i loše vođenom kampanjom. Bilo bi daleko lakše kada bi se ulagao novac u reklamiranje, ali smo mi uvek birali da prikupljena sredstva iz prethodnih kampanja uložimo u neke nove mašine i alate (od poslednjeg projekta smo kupili poslovni prostor za radionicu). Zaključak je da ćemo se i u narednom periodu oslanjati na Kickstarter za promovisanje novih igara.”

Folkk: Crowdfunding-om do inostranog tržišta

Marko Radenković iz Nove iskre jedan je od članova tima koji je učestvovao u lansiranju linije ručno pravljenog  nameštaja Folkk i to kroz crowdfunding kampanju. Kroz kampanju iz 2017. godine prikupljeno je nešto više od 20 000 američkih dolara od 177 backer-a. Ova kampanja je pokrenuta u trenutku kada je većina proizvoda ovog brenda bila u fazi razvoja, a brend nov i nedovoljno poznat.

„Kickstarter je za Folkk bio odličan market test i inicijalna promocija društvenog preduzeća sa ciljem povezivanja lokalnih zanatlija i mladih dizajnera sa ovih prostora. Ovaj pristup se takođe pokazao i kao idealan način za istraživanje tržišta mladog „artisan" brenda i dodatno profilisanje budućih proizvoda, koji su u trenutku lansiranja brenda bili u razvoju”, kaže Marko Radenković, i dodaje da je ova kampanja zapravo bila sjajno testiranje tržišta i samog proizvoda.

„Uz pomoć Kickstarter kampanje dobili smo potvrdu od strane ciljne grupe da postoji potreba za ovakvim proizvodima, a sa druge strane, ljudi su dobro reagovali na „storytelling" i predstavljenu komunikaciju između zanatlija iz različitih ruralnih delova zemlje i odličnih dizajn talenata iz regiona. Ceo proces je bio podjednako važan i za određivanje fokusa oko ciljanih tržišta, cene za pojedine proizvode, kao i za prikupljanje inicijalnih utisaka zbog otvorene i direktne komunikacije sa kupcima koju je vrlo teško realizovati u kontekstu pravog nastupa na tržištu. Ovaj otvoren kanal sa ljudima koji su pružili podršku u samom startu je izuzetno važan, jer je moguće dobiti direktne povratne informacije o funkcionalnosti proizvoda i njihovom održavanju. Pored toga, veliki broj backer-a nam je slao fotografije kako koriste proizvode u svojoj kući, čime smo obezbedili dodatni materijal u promociji brenda”, navodi Marko.

Ono što je timu koji stoji iza brenda Folkk bilo važno je i izlazak na strano tržište koji je, kako Marko kaže, bio jeftiniji putem Kickstarter kampanje, jer je u pitanju jedan kanal koji targetira celo inostrano tržište.

Za razliku od projekta studija Forsage Games, Folkk je trenutno zamrznut projekat zbog mnogih izazova sa kojima se tim suočio i ograničenih resursa u kasnijim fazama poslovanja. U svakom slučaju, Marko Radenković nije pesimističan i kaže: „U svakom slučaju, očekujemo da će ta ideja u jednom trenutku ponovo oživeti i nastaviti svoj razvoj, upravo zbog velikog potencijala koju nam je i sama kampanja pokazala.”

Deli prostor za kreativno delovanje: Crowdfunding kao podrška lokalnoj kreativnoj i akademskoj zajednici 

Za razliku od prethodne dve kompanije koje su kroz Kickstarter kampanje nudile svoje proizvode, Deli prostor za kreativno delovanje iz Niša je coworking prostor namenjen kreativnim ljudima koji kroz saradnju dele ideje, pokreću zajedničke projekte i poslovne poduhvate. Ovaj prostor želeo je da kupi 3D štampač koji će potpuno besplatno moći da koriste učenici i studenti u Nišu, kao i stanari ovog kreativnog hub-a. Tim koji je vodio kampanju pripremao se na Crowdfunding akademiji na kojoj je kao nagradu osvojio podršku u realizaciji kampanje.

U crowdfunding kampanji na platformi Indiegogo, Deli prostor skupio je nešto više od 5 000 američkih dolara. Projektni direktor Deli prostora Nenad Stojanović kaže da uprkos svim izazovima koje je pandemija koronavirusa donela, Deli prostor radi punom parom i dodaje: „Pored prve uspešne kampanje, imamo u planu još jednu.”

Kada smo Nenada pitali o uticaju crowdfunding kampanje na rad i razvoj Deli prostora, rekao je: „Još nas ljudi u Nišu pamte po njoj. Naš štampač je sada učestvovao u grupi Vizionari Srbije. Odštampali smo u Nišu preko 2 000 (zaštitnih) vizira i poklonili ih medicinarima.”

3D štampač koji je kupljen nakon uspešno realizovane kampanje danas besplatno koriste studenti i srednjoškolci u Nišu za izradu svojih radova. Ali, 3D štampač pored đaka koriste i stanari prostora, a Nenad Stojanović dodao je i još jednu zanimljivost: „Štampač je radio i nove suvenire grada Niša, kroz Hakaton.”

Ovo su samo tri primera uspešnih crowdfunding kampanja i njihovog doprinosa razvoju poslovanja kompanija i timova koji su ih pokrenuli. Iako je Folkk trenutno „na čekanju”, vrednost koja se stvorila kroz crowdfunding kampanju je očigledna i u ovom slučaju. Sa druge strane, primer studija Forsage Games pokazuje da crowdfunding može da bude i poslovni model za lansiranje novih proizvoda iz Srbije koji su namenjeni globalnom tržištu. Na kraju, Deli prostor za kreativno delovanje je kroz crowdfunding kampanju došao do 3D štampača koji danas daje doprinos lokalnoj zajednici kroz podršku obrazovanju i turizmu.