Kako da dođete do inicijalnih 30% od ciljanog iznosa?

10.2.2020

Toliko puta smo pominjali pravilo da dobre, odnosno uspešne crowdfunding kampanje prikupe 30% sredstava pre samog lansiranja kampanje, da smo dosadili sami sebi. Važno je obezbediti da se ta sredstva uplate prvog i drugog dana kampanje zbog psihološkog efekta na nove backer-e, koji će lakše odlučiti da doniraju za kampanju koja je za dva dana prikupila 30% nego neku koja je prikupila 3%. Razlog za to je što je izvesnost uspeha prve mnogo veća.

Savet je da se prvih 30% prikupi od najbližeg kruga ljudi koji bi trebalo da predstavljaju podršku – porodice, prijatelja i bliskih saradnika. Problem nastaje kada se autori kampanja osećaju neugodno da traže donaciju za projekat koji su pokrenuli od tih ljudi. Prilikom realizacije kampanja razvijenih na Crowdfunding akademiji nailazili smo i na taj izazov.

Na nekim platformama je čak neophodno u prvoj fazi (takozvani „soft launch” ili privatni režim) prikupiti određeni procenat ciljanog iznosa (obično od 30%) pre nego što kampanja postane javna i svima dostupna.

Kada odlučite da pokrenete crowdfunding kampanju ovo je jedna od stvari o kojoj treba da razmišljate. U nastavku teksta sledi par saveta kako da dođete do inicijalnih donacija.

Napravite listu

Prvi korak je da znate od koga tražite da donira sredstva. Počnite tako što ćete napraviti listu svih onih od kojih možete da tražite donaciju pre nego što pokrenete kampanju. Razmislite ko su ti ljudi i kakav je do sada bio vaš odnos sa njima, da li su upoznati sa vašom idejom i planovima. Na toj listi će se naći i oni jako bliski ljudi (prijatelji i porodica) ali i neki možda ne tako bliski ljudi koji imaju interes da vas podrže (na primer saradnici i poznanici).


Description: https://lh5.googleusercontent.com/NUdaognMIq9uGBnqFDQr5ep5j7cd59DlS2Td0c7heaz5Vy7sy5HBZS4Qv4tmD44onxRMq7N0HG3amBbN0C2aeM8hdPQjPd6W_CleXKbfblOtF9bqDD6vNHkUbP__dEA3xX5G7Hn9
Počnite od liste!


Postoje dva načina

Postoje dva načina da se upustite u prikupljanje inicijalnih 30% od ciljanog iznosa – da tražite donacije i da ne tražite donacije. Uvek se više sredstava skupi kada se donacija traži! Dakle, ne očekujte da će ljudi tek tako, sami od sebe, rešiti da doniraju za vašu crowdfunding kampanju samo zato što su vam bliski. Neophodno je da ih pitate da to urade!

Description: https://lh6.googleusercontent.com/iR0b1I5-Z4PA9k_aGTnjyGD5PTfhQDGTFAseCBesX-onhK5yWqXjVuOdW3DY3zwbqdlMcK3fIsUPlEWktH8l4ztM6wjXpPFcpm5cTQi_zJZuXnC90R9dc8jBPwFx7a5PSOHbrEok
Da biste dobili donaciju morate da je tražite!


Odredite sumu

Razmislite koliko novca treba da tražite i od koga, kako biste prikupili planiranih 30%. Ukoliko imate širi krug ljudi koji ćete pitati za donaciju na dan lansiranja kampanje, onda je pojedinačna donacija koju tražite manja, pa je moguće da će neko lakše pristati da donira. Takođe, ukoliko tražite tačan iznos, šansa da ćete ga dobiti je mnogo veća, nego da tražite nedefinisani iznos poznatiji kao „ko koliko može”. Između ostalog, na ovaj način izbegavate i rizik da dobijete relevantan broj donacija ali manjeg iznosa od onog koji vam je neophodan.


Description: https://lh3.googleusercontent.com/EezM_AW2iaGQi9xum7MiCvQpeNK8BRMJbO0hcReDJnjVL6Xjq0ShXQac1spDRTSEh5hwVxZOULDZ-SIMIL-g9rvtxZrw3sxr6Yr_fGP95g7UDNvrPZjgas2BO8a0kqBbCmRkgLFr
Budite konkretni!


Ne stavljajte ljude u neprijatnu situaciju

Neki od ljudi sa vaše liste neće moći da vam doniraju novac, ali ne treba da se zbog toga osećaju loše. Ukoliko primetite da neko okleva iz razloga što ne može da doprinese finansijski, ponudite  mu mogućnost da pomogne na drugi način. Na primer, da vas spoji sa nekim ko može, da volontira u vašoj kampanji ili aktivira svoje prijatelje!

Description: https://lh6.googleusercontent.com/xd1S2eXJu2KpTXMXrYZetrPseiHDWq5-eUqpTWdt7A2tGI7hJRav8VoKzwOyLcyECCv4aaM3Hi-FbA9pTMv0wNagzgGgttorCAr9vNRllaUSxQF4NPG3HBYza_Oaae-ztSaKCrv1
Donacija nije jedini doprinos uspehu kampanje!


Hvala

Ne zaboravite da se zahvalite onima koji su donirali, ali i onima koji nisu donirali! Ovo je važno, jer one koji nisu donirali to može da podstakne da u nekom trenutku ipak odluče da doniraju, a dugoročno, naročito ako planirate nove crowdfunding poduhvate, to gradi odnos između vas i backer-a.


Description: https://lh4.googleusercontent.com/S-apsQ08NgozuHrdLVZ9LIu6ZPHyaiK-AM4K3IGi18asF5qVv5fF2eV28ZgBaxQMf9oRqtIe4T44pg2P3VtH7sKKRqpLSvhqXLZLIoG_CfVV7Pif3ipc9uTdm_FdPbUk0UMonO2S
Uvek za zahvalite!


Ukoliko vam je i dalje neprijatno da pitate bliske ljude da podrže vašu ideju, zapitajte se kako ćete to tražiti od nepoznatih ljudi? Porodica, kao i ljudi iz najbližeg kruga prijatelja i saradnika znaju koliko ste investirali u neku ideju, a razgovor o donaciji sa njima može da bude i dobar za testiranje vaše ideje!