Kako da svojoj zajednici objasnite šta je crowdfunding?

14.12.2020

Kroz razgovore sa autorima kampanja na Crowdfunding akademiji i Crowdfunding Meetup-ovima koje smo organizovali u prethodnom periodu, često smo nailazili na jedno pitanje koje je možda i zanemareno od strane autora kampaja. Takođe, sa pitanjem, odnosno izazovom smo se suočavali i tokom priprema autora kampanja da lansiraju svoju kampanju. O čemu je reč? Naime, jedan deo zajednice, često ne tako mali, nije upoznat sa crowdfunding-om kao načinom prikupljanja sredstava Nedovoljna informisanost zajednice u ovom slučaju rađa nepoverenje, uskraćivanje podrške i insistriranje da se omogući pružanje podrške uplatom sredstava na drugi način, a ne putem crowdfunding platformi, što je ključno.

Ovaj izazov izaziva „glavobolju“ kod mnogih autora kampanja u Srbiji koji su u svakodnevnom kontaktu sa zajednicom koja bi mogla da ih podrži kada lansiraju kampanju. Kako bi se ovaj izazov uspešno prevazišao, važno je da autori krenu da se bave ovim izazovima na vreme.

Crowdfunding.rs pripremio je par predloga kako da autori kampanja informišu i  pripreme svoju zajednicu za crowdfunding kampanju.

Organizujte Q&A uživo ili na društvenim mrežama

Ako ste mapirali one koji nisu upoznati sa time šta je crowdfunding, a možete da dođete do njih ili ih okupite, uradite to! Nema boljeg načina da nekome objasnite šta je crowdfunding, kako funkcioniše nego u direktnom razgovoru.

Uvek možete da organizujete okupljanje svoje zajednice, omogućite članovima zajednica da iznesu sve nedoumice, postave pitanja, objasnite im šta je crowdfunding, kako funkcioniše i odgovorite im na sva pitanja i razjasnite nedoumice. Takođe, možete da organizujete i redovne razgovore sa zajednicom uživo na društvenim mrežama.

Spremite odgovore na pitanja backer-a

Potencijalni backer-i koji nemaju poverenja u crowdfunding kao način finansiranja projekata će često imati mnogo pitanja i važno je da znate odgovor na svako. Ukoliko niste spremni da date odgovore, možda je bolje da u razgovor ne ulazite. Razlog je jednostavan – nedostatak kvalitetnih odgovora na pitanja backer-a će samo produbiti njihovo nepoverenje u crowdfunding.

Predstavite benefit zajednici

Backer-ima često nije jasno zašto bi vas podržali u vašem poslovnom poduhvatu, kao i iz kog razloga bi trebalo da podrže vaš proizvod koji još uvek ne postoji. U komunikaciji sa backer-ima u vezi sa ovim pitanjem trebalo bi da se fokusirate na ulogu nagrada u crowdfunding kampanji. Dakle, ako potencijalni backer-i postave pitanje šta oni imaju od toga, treba im objasniti zašto je bolje da, recimo, vaš proizvod kupe kao nagradu u crowdfunding kampanji. Na primer, zato što će biti jeftiniji nego u maloprodaji, ili zato što kroz podršku u crowdfunding kampanji mogu da dobiju neku ekskluzivnu nagradu koja neće biti dostupna po završetku crowdfunding kampanje.

Predstavite svoj plan

Pošto kroz crowdfunding kampanju finansirate pokretanje proizvodnje ili realizaciju projekta, odnosno nešto što još ne postoji, backer-i će često imati manjak poverenja da ćete u svojoj nameri uspeti nakon što prikupite novac. Zato je važno da znate da na jednostavan i detaljan način svojoj zajednici objasnite kako ćete potrošiti novac, kao i kako ćete ispuniti svoje obećanje i isporučiti im nagrade ili realizovati projekat.

Dajte zajednici primere

Vaša kampanja nije jedina, nije ni prva, a nije ni poslednja crowdfunding kampanja. Zato se naoružajte primerima uspešnih kampanja, naročito ako ste vi podržali neku. Pokažite svojoj zajednici da crowdfunding funkcioniše, da nije prevara i da ste, recimo, vi dobili nagradu. Najbolje je da koristite primere koji su bliski ili čak poznati vašoj zajednici.  

Pripremite materijal u kome objašnjavate crowdfunding proces

Ceo crowdfunding proces možete da predstavite svojoj zajednici kroz infografike, video-objašnjenja (explainer video), kao i drugi materijal koji je pogodan za vašu zajednicu. Ovaj materijal možete da distribuirate zajednici putem direktnog mejla, oglašavanja na društvenim mrežama, u privatnoj komunikaciji i na druge načine.

Ako se suočite sa ovim izazovom i backer-i nemaju momentalno pozitivnu reakciju na vaš poziv da vas podrže, nemojte da se obeshrabrite. Ako ste počeli sa pripremom svoje kampanje na vreme, nemate razloga za brigu. Važno je da razmislite kako zajednici da objasnite šta je crowdfunding i kako funkcioniše tako da smanjite ili eliminišete nepoverenje u ceo proces. Za početak, nemojte da krijete da ćete pokrenuti crowdfunding kampanju, jer ako je iznenada lansirate, a deo zajednice nema poverenja u ovakav način prikupljanja sredstava, potrošićete dragoceno vreme. Zato, razmislite koji je način najbolji za vas i vašu zajednicu i počnite već danas!