Kako da vam backer-i veruju?

9.3.2020

Mnogi ljudi koji razmišljaju o pokretanju crowdfunding kampanje ponekad naivno misle da imaju vrhunski proizvod ili projekat koji svi jedva čekaju i da sve što treba da urade kako bi zaradili milione je da pokrenu svoju kampanju na nekoj od platformi. Naravno, to nije baš tako.

Da li ste se nekada zapitali zašto backer-i podržavaju određene kampanje više nego neke druge? Da li ste razmišljali o tome zašto neke zanimljive kampanje ne uspevaju da ispune ciljeve? Zašto bi neki Japanac, Francuz, Nemac ili Amerikanac podržao neku kampanju iz Srbije? Šta je to što mu garantuje da će dobiti svoje nagrade (ili profit)?

Kompanije izdvajaju velike delove budžeta u izgradnju poverenja u svoj brend. Kada je u pitanju crowdfunding, izgradnja poverenja ne mora da podrazumeva velike budžete, ali je jednako važna.

Kada pokrenete kampanju na nekoj platformi, vaša kampanja je samo jedna u moru pokrenutih kampanja. Backer-i nemaju neograničena sredstva na raspolaganju i dobro će razmisliti kako će ih potrošiti. Nekada dobar video, propratni tekst i ponuđene nagrade za backer-e ne budu dovoljne. Potrebno je da vam potencijalni backer-i veruju. Oni treba da veruju da ćete ispuniti cilj, da ćete dostaviti nagrade, ali i da im nudite kvalitetan proizvod.

Indiegogo je objavio tekst o sertifikovanju proizvoda koji backer-ima treba da ulije poverenje i pokaže da je proizvođač vodio računa o različitim aspektima, od bezbednosti do ekoloških standarda. Najpoznatije platforme za crowdfunding posvećuju pažnju izgradnji poverenja između backer-a i autora kampanja. Saveti Indiegogo i Kickstarter-a dostupni su i autorima kampanja i backer-ima i na taj način se platforme sa jedne strane štite od odgovornosti, a sa druge održavaju kvalitet kampanja koje servisiraju. Takođe, kao i za druge aspekte crowdfunding kampanja, već postoje kompanije koje nude uslugu koja za cilj ima da ulije poverenje, pa tako nude sertifikat koji backer-ima treba da garantuje da je autor kampanje pouzdan.

Kickstarter je još pre osam godina objavio tekst „Kickstarter nije prodavnica” gde se osvrnuo na činjenicu da mnogi backer-i imaju utisak da kupuju proizvode u prodavnici kada podržavaju kampanje. Taj blog je ujedno bio i uvod u promenu pravila za autore kampanja, koja bi trebalo da ojačaju vezu između backer-a i autora kampanja i povećaju stepen poverenja. Tema poverenja već godinama privlači i pažnju akademske zajednice.

Slučajevi u kojima je Kickstarter suspendovao kampanje zbog nepostojećeg proizvoda, ili oni u kojima su autori kampanja koji su nakon što su prikupili milione saopštili svkojim backer-ima da su im neophodna dodatne sredstva, pa i onaj kada je kompanija koja je stajala iza najuspešnije crowdfunding kampanje ukinula projekat ukazali su na važnost izgradnje poverenja između backer-a i autora kampanja.

Kako biste ulili poverenje svojim backer-ima važno je da povedete računa o različitim aspektima svoje kampanje. Neophodno je da dobro razmislite šta je to što će potencijalnog backer-a navesti da veruje baš vama i podrži baš vašu kampanju. Sledi par saveta kako da gradite odnos poverenja i na taj način povećate šansu za uspeh crowdfunding kampanje.

Sajt

Potencijalni backer-i će često pre nego što donesu odluku da podrže baš vašu kampanju potražiti više informacija o vama. Prva adresa će im biti sajt ili stranica navedena na platformi. Važno je šta će tamo zateći i kako će taj sajt izgledati. Ako neko vidi da je vaša stranica poslednju objavu imala pre par meseci, teško da će ga to motivisati da podrži vašu kampanju.

Ambasadori kampanje

Dobre crowdfunding kampanje mogu da imaju i ambasadore ili takozvane endorser-e. Ovi ljudi po pravilu imaju stručno znanje i iskustvo u vezi sa proizvodom ili projektom koji se finansira kroz crowdfunding kampanju ili su osobe kojima ciljna grupa veruje i prepoznate su. Izbor dobrog ambasadora kampanje može umnogome da poveća šansu za uspeh jedne crowdfunding kampanje.

Stara slava

Iako kažu da se od stare slave ne živi, ona može da igra veliku ulogu u uspehu vaše crowdfunding kampanje. Ovo je naročito važno za one koji ne pokreću prvu crowdfunding kampanju. Navođenje prethodno uspešnih crowdfunding kampanja, kao i recenzija zadovoljnih backer-a doprinosi rastu poverenja u vas i vaš proizvod ili projekat. Ukoliko je reč o prvoj crowdfunding kampanji, ali ne i prvom proizvodu ili projektu, važno je navesti ranije uspehe. Ako pak kroz crowdfunding kampanju započinjete svoj biznis, informacije o timu i individualnim uspesima ljudi koji stoje iza proizvoda ili projekta mogu da uliju poverenje.

Troškovi

Projekti ili proizvodi koji se finansiraju putem crowdfunding kampanja ne moraju da budu jeftini. Priprema za njihovu prodaju i razvoj traže resurse koji na kraju diktiraju cenu. Veoma lako može da se desi da ne tako mali deo backer-a misli da je određeni proizvod precenjen ili preskup. Kako biste to izbegli, naročito kada je ciljani iznos kampanje veći, važno je taksativno navesti na šta će budžet biti trošen.

Informacije, informacije, informacije

Tišina izaziva nemir kod backer-a! Ukoliko u svojoj crowdfunding kampanji prikupljate sredstva za proizvodnju određenih nagrada (odnosno proizvoda) nakon uspešne kampanje je važno da ih obaveštavate dokle ste stigli sa produkcijom. Autori kampanje za društvenu igru Overtime su obaveštavali svoje backer-e o svakom koraku u produkciji. Na taj način se gradi dugoročno poverenje između vas i backer-a i povećava se šansa da oni podrže i vaše naredne kampanje.

U crowdfunding kampanjama je nesrazmernost informacija između autora (koji ima sve informacije) i backer-a (koji ima samo one informacije koje autor učini dostupnim) izuzetno velika. Zato je bitno da „hranite“ potencijalne backer-e informacijama. Ukoliko je reč o crowdlending kampanjama ili equity kampanjama ovo je još važnije.

Na kraju, važno je ponoviti da je poverenje između backer-a i autora kampanje od izuzetnog značaja kako kratkoročno, da bi se ostvarila podrška, tako i dugoročno, da bi se osigurao rast kompanije i nove uspešne kampanje. Prilikom planiranja same crowdfunding kampanje treba misliti i o poverenju, odnosno o tome šta će svaki aspekt kampanje značiti backer-ima kada je reč o poverenju.

Ukoliko razmišljate da pokrenete svoju crowdfunding kampanju i želite da se izgradi odnos poverenja između vas i vaših backer-a, kao i da naučite kako da razvijete uspešnu kampanju, pratite naš sajt na kome ćemo uskoro objaviti poziv za Crowdfunding akademiju. Ukoliko želite da prvi dobijete informaciju o Crowdfunding akademiji ostavite svoj kontakt ovde.