Luka Božović u intervjuu za Original magazin: CROWDFUNDING – Neuspeh može da bude dobra lekcija

1.6.2020

Dobra ideja u kratkom roku nekog može učiniti milijarderom, društveno odgovornim uzorom ili uspešnim inovatorom. Sada, čini se, brže nego ikada. A veliki deo zasluga za to ide upravo grupnom finansiranju, koje je poznato kao crowdfunding.

Luka Božović, član tima Crowdfunding.rs, u intervjuu za novi broj Original magazina govori o crowdfunding-u.  Intervju koji je priredila novinarka Ivana Stanišić Bokić prenosimo u celosti, a besplatno ga možete preuzeti i na sajtu magazina.

Kovanica crowdfunding nastala je kombinacijom engleskih izraza „crowd” (grupa, gomila) i „funding” (finansiranje), a predstavlja alternativni način prikupljanja sredstava koji omogućava da se do njih dođe uz pomoć zajednice. Dakle, predstavlja način premošćavanja finansijskog jaza u ranim fazama razvoja ideje ili projekta, testiranja ideje u zajednici ili formiranja i izgradnje prve linije podrške ili korisnika, kao i povećanje vidljivosti ideje, proizvoda ili usluge. Ovaj način prikupljanja sredstava je jednostavniji, jer za razliku od bankarskih kredita ne zahteva garancije i žirante. Banke su, na primer, odbile da finansiraju prvi komercijalno uspešan pametni sat Pebble, koji je proizveden tako što je na crowdfunding platformi Kickstarter prikupljeno 10 miliona dolara za njegov razvoj. Samo dve godine kasnije, prodato je više od milion primeraka ovog sata. O tome zašto se odlučiti baš za ovaj način finansiranja, ali i kako napisati dobar projekat i obezbediti sredstva za realizaciju, za Original je pričao Luka Božović, projekt menadžer agencije Brodoto. Na početku, otkrio je za kakve projekte je crowdfunding pravi izbor i zbog čega.

Crowdfunding ne poznaje granice, ali bez dileme mogu da kažem da su projekti koji su inovativni i imaju pozitivan uticaj na društvo pravi projekti za crowdfunding. Takođe, crowdfunding kao alternativni način finansiranja, namenjen je za sve one projekte i inicijative koje nemaju mogućnost da koriste tradicionalne bankarske proizvode, kao što su krediti i pozajmice. Mnogi koji su se odlučili za crowdfunding su to uradili zato što, na primer, njihova firma posluje jako kratko ili nisu ni registrovali kompaniju, nemaju neophodan godišnji obrt novca koji zahteva banka da bi kreditirala razvoj poslovanja. Ti ljudi se okreću crowdfunding-u. Crowdfunding nije rezervisan samo za početnike u poslovanju, pa tako danas tehnološki brend Xiaomi ima svoju crowdfunding platformu na kojoj lansira nove proizvode i njihovu proizvodnju finansira na ovaj način. Čak je i tehnološki gigant Sony pokrenuo crowdfunding platformu na jednom azijskom tržištu. Od pivarske industrije, preko projekata iz oblasti kulture, društvenih igara do humanitarnih projekata, crowdfunding je našao svoje mesto. Mogućnosti su bezbrojne, a granice gotovo da ne postoje.

Prema vašem mišljenju i iskustvu – šta je to što presudi da li će neki projekat biti uspešan na crowdfunding platformama?

Mnogo faktora može da utiče na uspeh projekta, od toga da li kampanju vodi tim ili pojedinac, da li su na raspolaganju sredstva za ulaganje u kampanju ili da li je određeni procenat sredstava prikupljen unapred, ali jedna stvar se izdvaja. Presudna stvar za uspešnu crowdfunding kampanju je priprema. Po pravilu, one kampanje koje su pažljivo pripremane imaju veći procenat uspešnosti.

Druga presudna stvar je zajednica, odnosno da li je autor kampanje prethodno izgradio zajednicu i razvio odnos sa njom, što naravno, ima veze sa pripremom. Ako pokrenete crowdfunding kampanju i tek onda počnete da razmišljate kako da dođete do onih koji bi vas podržali, šanse za uspeh su gotovo nepostojeće.

Na online Crowdfunding akademiji se učesnici pripremaju za crowdfunding kampanju i počinju da rade na njenom razvoju. Nakon prethodnih Crowdfunding akademija je pokrenuto više uspešnih kampanja, a kroz program mentorstva i podrške u realizaciji smo uvek insistirali na pripremi kampanje. Sve pokrenute kampanje su najviše vremena odvojile za samu pripremu i na kraju postigle planirane ciljeve.

Da li je neuspeh pri pokušaju prikupljanja sredstava znak da ideja i projekat nisu dobri?

Zapravo, ne, jer dobra ideja i projekat mogu da prođu loše ako se kampanja ne postavi kako treba i ako se bude brzoplet. Isto tako, crowdfunding je odličan način za testiranje proizvoda, jer na taj način ćete zapravo videti koliko ljudi želi da kupi to što vi nudite. Neuspeh u crowdfunding kampanji je dobra lekcija za tim jer kada realizujete kampanju koja ne ispuni planirane ciljeve vi znate šta je to što sledeći put treba da promenite.

Recimo, na Kickstarter-u je malo više od 60% kampanja neuspešno, odnosno ne uspe da prikupi ciljani iznos. Tri ključna razloga za to su nedostatak izgrađene zajednice, zatim poruka koja je prekomplikovana i na kraju nedostatak strategije za situacije koje nastanu kada broj donacija krene da pada u nekoj fazi kampanje.

Iako možda zvuči izlizano, neuspeh u crowdfunding kampanji može da bude dobra lekcija za narednu, pa tako nije neobično da već sledeći pokušaj bude izuzetno uspešan.

Koji su neophodni elementi koje jedan projekat mora da ima?

Svaka crowdfunding ideja mora da ima jasan problem koji rešava, dobro određenu ciljnu grupu i mora se posmatrati i kao marketinški poduhvat.

Ništa manje nije važan ni finansijski aspekt, odnosno, više nego ubedljiv odgovor na pitanje za šta vama to novac treba? Backer-i, odnosno oni koji ulažu novac u crowdfunding kampanje moraju da znaju šta je to za šta daju novac, kao i šta je to što dobijaju zauzvrat.

Ipak, ključno je da projekat bude dobro pripremljen i da se posveti dovoljno vremena izgradnji zajednice. Kada su autor kampanje i njegov proizvod ili projekat prepoznati od strane ciljne grupe, šanse za uspeh su daleko veće.

Znamo pre svega za Kickstarter i Indiegogo platforme, o kojima smo i pisali u Originalu ranije. Koje još postoje i kakvim projektima su namenjene? 

Zasada u Srbiji posluje samo jedna platforma namenjena isključivo neprofitnim kampanjama i u pitanju je platforma Donacije.rs. Nadamo se da će ove godine sa radom krenuti i prva domaća platforma za crowdlending (crowdfunding zasnovan na pozajmici) Ventu.rs.

Platforma koja je sve zanimljivija autorima kampanja je i Ulule koja se ne razlikuje puno od platformi Kickstarter i Indiegogo, ali je dostupna u svim zemljama EU. Popularna platforma je i Patreon i ona je namenjena kreatorima sadržaja i funkcioniše tako što se donacije obnavljaju na mesečnom nivou. Patreon veoma uspešno koristi radijski dvojac Daško i Mlađa, Dejan Gačić koji vodi azil za životinje u Kragujevcu, a odskoro je kampanju za svoj novi podcast pokrenuo i Galeb Nikačević.

Ne treba zanemariti i equity platforme na kojima se suštinski prodaje udeo u vlasništvu kompanije. Recimo, platformu Crowdcube je koristio poznati start-up Strawbery Energy kako bi prikupio neophodna sredstva za razvoj svojih pametnih klupa.

Najpoznatije crowdfunding platforme više nisu direktno dostupne u Srbiji, pa tako autori kampanja iz Srbije ne mogu da koriste ni Indiegogo, ni Kickstarter ako nemaju račun u nekoj od zemalja u kojima platforme posluju. Da bi se to promenilo neophodno je da se zakonodavni okvir u Srbiji promeni, a do tada autori kampanja iz Srbije koriste posredničke kompanije, otvaraju svoje kompanije u inostranstvu ili jednostavno vode kampanje preko prijatelja iz dijaspore.

Za jun ste najavili Crowdfunding akademiju – kako će ona izgledati, ko može da učestvuje i na koji način se prijavljuje?

Online Crowdfunding akademiju organizuje tim portala Crowdfunding.rs. Crowdfunding.rs je program podrške razvoju i promocije crowdfunding-a u Srbiji, koji zajednički sprovode Nemačko-srpska inicijativa za održivi rast i zapošljavanje i agencija Brodoto. Program je omogućilo Nemačko savezno ministarstvo za privrednu saradnju i razvoj (BMZ).

Online Crowdfunding akademija otvorena je za timove iz Srbije koji imaju ideju za crowdfunding kampanju, bilo da dolaze iz profitnog ili neprofitnog sektora. Broj timova koji može da učestvuje je ograničen, a za učešće je, osim dobre ideje, neophodna samo stabilna internet konekcija kako bi mogla da se prate predavanja.

Eksperti i mentori iz Srbije i Hrvatske će sa učesnicima raditi na razvoju njihovih crowdfunding projekata, kroz predavanja i zadatke. Nakon održane akademije tim koji stoji iza portala Crowdfunding.rs će izabrati dve najbolje i najperspektivnije kampanje koje će dobiti besplatnu produkciju cele kampanje! Dakle, dva najbolja projekta će potpuno besplatno dobiti i crowdfunding video, i dizajn, i sve drugo što je neophodno da kampanja bude uspešna.

Dodatno, četiri tima će biti nagrađena sa po šest dana mentorstva u onim aspektima u kojima im ono bude bilo potrebno, kako bi zaokružili svoju ideju i pripremili kampanju za lansiranje na jednoj od crowdfunding platformi.

Prijave su otvorene do 10. juna i sve što je neophodno jeste da zainteresovani popune upitnik.

Šta još smatrate dobrim izvorima za učenje o pisanju projekata, pokretanju biznisa i finansiranju kampanja?

Naš portal Crowdfunding.rs je namenjen svima onima koji se interesuju za crowdfunding i alternativno finansiranje. Osim vesti iz oblasti crowdfunding-a i informacija o aktuelnim kampanjama iz Srbije, tu je i sekcija Baza znanja gde u formi videa ili tekstova može da se nauči mnogo toga. Na blogu stalno objavljujemo praktične savete za određene aspekte crowdfunding kampanja, intervjue sa autorima kampanja i trudimo se da motivišemo ljude da svoje kompanije ili proizvode pokrenu upravo kroz crowdfunding.

Na internetu je dostupan veliki broj podcast-ova i blogova o preduzetništvu, crowdfunding-u i pokretanju biznisa, tako da svako može da dođe do korisih saveta i informacija.