Pebble pametni sat - ne potcenjujte moć tržišta

25.3.2019

Jedna od kampanja koja je postigla najveći uspeh na Kickstarter platformi i samim tim postala jedna od najpoznatijih je kampanja za Pebble pametni sat, razvijen od strane Pebble Technology Corporation. Grupa preduzetnika iz Kalifornije napravila je ovaj pametni digitalni sat, koji je pored mnogih funkcija mogao i direktno da se poveže sa pametnim telefonom. Sat je takođe posedovao bateriju čiji je vek trajanja bio do 7 dana, mogućnost komunikacije sa uređajem preko mikrofona i mogućnost za instalaciju velikog broja aplikacija. Postojala je mogućnost za odabir između nekoliko vrsta materijala i dizajna, a ceo uređaj je napravljen da bude vodootporan.

Kreatori kampanje su postavili ciljani iznos od 100.000 dolara, a backer-i su mogli da kupe sat već za 99 dolara ukoliko su kampanju podržali na samom početku, kroz early bird opciju, odnosno za 115 dolara u nastavku kampanje, dok je najavljena prodajna cena nakon kampanje bila 150 dolara. Nakon 37 dana, koliko je trajala kampanja, prikupljeno je čak 10.266.845 dolara od skoro 69 hiljada backer-a. Ovo se sve odigralo na proleće 2012. godine i u tom trenutku se ova kampanja izdvojila kao najuspešnija na platformi.

Nakon ove kampanje usledile su još dve veoma uspešne kampanje, 2015. i 2016. godine. U prvoj je prikupljeno 20 miliona dolara od strane 78 hiljada backer-a, a u drugoj 12 miliona dolara od 66 hiljada backer-a.

Ipak, u decembru 2016. godine, kompanija ulazi u proces likvidacije i biva kupljena od strane Fitbit kompanije koja se bavi proizvodnjom nosivih aksesoara za fitnes. Ova prodaja nije uključila hardver Pebble sata već samo softver, odakle možemo da zaključimo da je Fitbit kompanija bila zainteresovana za intelektualnu svojinu kompanije, kao i za zaposlene softverske inžinjere i testere. Ovo je prouzrokovalo situaciju da kompanija Pebble više nije mogla da nastavi proizvodnju satova, a samim tim ni da isporuči sve satove backer-ima. Objavili su i update na platformi na kojoj je vođena kampanja, gde sve saopštavaju svojim backer-ima i poručuju im da će im novac biti refundiran ukoliko nisu dobili svoj Pebble sat. Dve godine nakon ovoga, neke funkcije koje je sat imao, kao što su prepoznavanje glasa i odgovaranje na poruke i e-mailove, ukinute su, ali kupci su i dalje u mogućnosti da koriste sat sa svim preostalim funkcijama.

Kada je u pitanju Pebble pametni sat, najvažniji razlog koji je doveo do likvidacije kompanije je taj da kompanija nije ispratila tržišne trendove i da je prognoza kretanja tržišta pametnih satova bila isuviše zasnovana na trendovima na tržištu pametnih telefona. Tržište pamentih satova je znatno manje, jer manji broj ljudi ima afinitet prema pametnim satovima. Osim toga, Pebble kompanija je kao start-up mogla da proizvodi samo jedan tip pametnog sata, što znači da je njihovo odabrano tržište bilo ograničeno na one korisnike koji žele taj specifičan tip sata. Kompanija je imala odličan početak poslovanja i pomogla je da se definiše tržište za ovaj proizvod, ali nije uspela da zadrži svoju poziciju kada je u pitanju evolucija pametnih satova, pa je zato bila istisnuta sa tržišta.