Poklonu se u zube (ne) gleda (I deo)

4.5.2020

Najpopularnije crowdfunding platforme kao što su Indiegogo i Kickstarter su platforme za tzv. nagradni crowdfunding ili crowdfunding na bazi nagrada (reward-based crowdfunding). U ovakvim kampanjama backer-i podržavaju određeni projekat, a zauzvrat očekuju neku nagradu. Ovakve kampanje su veoma popularne, jer backer-i vole da dobiju posebne nagrade za novac koji izdvoje. Suštinski, u pitanju je pretprodaja proizvoda. Ipak, ponuda nagrada sama po sebi nije garancija da će backer-i imati očekivanu reakciju, odnosno da će izdvojiti novac.

Kickstarter ima listu od čak 96 predloga za kreiranje zanimljivih nagrada, dok Indiegogo daje savete autorima kampanja kako da koriste perk-ove u kampanji. Važno pitanje u svakoj kampanji je šta je to što nudite backer-ima.

Kome nudite nagrade?

Odgovor na ovo pitanje može da bude jednostavan – nagrade nudite backer-ima. Ali, ko su vaši backer-i? Šta oni žele? Da li bi oni dali novac za bilo koju nagradu ili ne? Važno je da nagrade koje nudite budu zanimljive upravo backer-ima, i da to bude nešto što oni žele da poseduju.

Vaš izbor nagrada zavisiće od profila vaše ciljne grupe i ako o tome ne vodite računa, teško da će kampanja biti uspešna. Dobri primeri su recimo kraft pivare i njihove crowdfunding kampanje. Prva zadružna pivara u Hrvatskoj Brlog je u svojoj kampanji ponudila par nagrada. Backer-i koji podržavaju crowdfunding kampanje kraft pivara izvesno su i sami ljubitelji kraft piva, pa je idealna nagrada za njih upravo paket piva koje pivara proizvodi, ili planira da proizvodi.

Brlog je backer-ima ponudio paket piva, radionicu kuvanja piva i modifikovani frižider koji je zapravo točilica za pivo. Dakle, osim piva, backer-ima je ponuđeno i zanimljivo iskustvo u pivari koja će biti otvorena.




Description: https://lh6.googleusercontent.com/fzWj2krfMq0DDNdNwNhqHnSoA_wDA3D-3flfUeibNkWIsFTjolPr_bv6eCrW9lF8ITXDuKEmFhEw0NAyc6gf9agCNE0SW1-m7ytchcpc4BMRVmDVPXNrkTqR0QcCTtH5Pq3ujXSV


Jedinstvene prilike i unikatne nagrade

U crowdfunding kampanji moguće je ponuditi nagrade koje su unikatne i u ograničenim serijama ili jedinstvenu priliku da se učestvuje u aktivnostima koje su u vezi sa projektom za koji se pokreće kampanja. U već čuvenoj kampanji za društvenu igru Exploding Kittens autori su ponudili različite nagrade. Za najmanji ponuđeni iznos donacija nagrada je bila jedan špil karata za ovu društvenu igru, a nakon toga su sledile zanimljivije i unikatne nagrade. Recimo, za donaciju od 500 američkih dolara backer-i su dobili personalizovane karte koje su nacrtali autori igre. Takav poklon je unikatan i bio je dostupan samo backer-ima koji su podržali kampanju pomenutim iznosom.

Obično je broj ovakvih nagrada ograničen, a one se brzo rasprodaju ukoliko su pažljivo osmišljene tako da privuku backer-e.



Description: https://lh6.googleusercontent.com/ecL5xjH5VapvrDWQTEQRLuVqW5WuchaBqwdGdHwaEmq31bojh0oASTq_yUKHltcDd4xIhcajoXCDgWSQJX75aLgbIS1ser1El2zYR1UiXukQX6ioBdJR-7fmdinSmI77YqnlIL3J


Ne preterujte sa količinom nagrada!

Ne treba preterivati sa količinom nagrada koju nudite, jer veći izbor nagrada neće doneti više novca u kampanji, a stvoriće vam troškove slanja nagrada koje možda niste planirali. Neke kampanje imaju preterano veliku količinu nagrada, koja ne privlači backer-e, i u fazi slanja nagrada stvara ne samo finansijske već i logističke probleme. 

Studio za razvoj društvenih igara Forsage Games je u svojoj kampanji za igru Tenkovski šah prikupio više od 100 000 američkih dolara, u kojoj je ponudio devet nagrada. Ipak, od tih devet nagrada dve su se izdvojile jer ih je izabralo 975, odnosno 674 backer-a! Nagrada koja se dobijala za iznos od 10 američkih dolara bila je džepna verzija ove igre i bila je najpopularnija:


Description: https://lh4.googleusercontent.com/Ndbn9lIyOK2FoN-KN_vL360OPr_CJZ6c-dEDH4OzdoTslo1hqql48l73k_9kcJJCuVFjcTsFQyL5cXKIebdwN1stW14bkGqqeL8MjvyQgCDKZ_4E1VrccktCwFT1zKMe02YArloC


Stvorite eksluzivitet

Backer-i vole ekskluzivne nagrade, pristup nagradama koje neće biti moguće dobiti van kampanje, popuste i slično. Ukoliko stvorite ekskluzivitet i omogućite nekim kategorijama backer-a da dobiju nešto što drugi ne mogu, to će sigurno motivisati backer-e da izdvoje novac baš za vašu kapanju.

Pomenuti Forsage Games je pre kampanje za igru Tenkovski šah imao već tri uspešne kampanje. Poučeni iskustvom, ali imajući na umu ideju da reaktiviraju svoje stare backer-e, autori kampanje su osmislili dodatne nagrade.

Naime, onima koji su podržali kampanju u prva 24 sata namenili su dodatnu nagradu, uz onu koju su već izabrali. Dodatna nagrada bila je još jedna džepna verzija društvene igre ovog studija. Nagrada za lojalnost  – kompletna verzija još jedne društvene igre koju studio proizvodi,  bila je namenjena backer-ima koji su podržali njihovu prethodnu kampanju, ali i aktuelnu i to u prva 24 sata.

Konačno, posebne nagrade su pripremljene i za one koji podrže kampanju, ali i daju doprinos širenju priče o igri u vidu postova na društvenim mrežama, prevoda pravila igre i slično.


Description: https://lh5.googleusercontent.com/YWF8cb8uaZ4i1Ix0c1Jt875q4KwKmVPiYvkIHWWjZ2RCyCW4CAEn24mbqsFaZPIlOJeHnVKK_iJKw11id531KRzm-n_R7Oce3f1bxJHhjcQ1jgjzmlmFOHW0dE2BWSGmMO43vwpL


Za naredni blog pripremamo dodatne savete kako da izaberete sjajne nagrade koje će vaši backer-i voleti i zbog kojih će vaše kampanje biti uspešne!