Pričam ti priču (II deo)

24.8.2020

U prethodnom blogu napravili smo uvod u  priču o storytelling-u koji ima izuzetno važnu ulogu u svakoj crowdfunding kampanji. Uz građenje zajednice, storytelling je druga moćna poluga svake uspešne crowdfunding kampanje. U ovom blogu možete da pročitate nešto više o osnovnim zapletima u priči koji treba da budu osnova za pisanje svake priče.

Dobra priča u crowdfunding videu će vas izdvojiti u odnosu na ostale kampanje.

Sedam zapleta u pričama

U svojoj, sada već dobro poznatoj, knjizi „Sedam osnovnih zapleta”, engleski novinar Kristofer Buker postavio je osnove koje se i danas koriste u razvoju priča. Iako je ovaj autor često osporavan zbog svojih stavova po različitim pitanjima, a i sama knjiga naišla je na oštre kritike nekih autora zbog zaključaka koje izvodi, sedam osnova koje su u njoj postavljene izuzetno su dragocene svakom autoru crowdfunding kampanje.

Buker je na knjizi radio 30 godina analizirajući zaplete u poznatim pričama i njihovo psihološko značenje, da bi na kraju sumirao sedam osnovnih zapleta. Ovi zapleti koriste se u marketingu i advertajzing industriji, pa tako i u crowdfunding videu.

1. Savladavanje čudovišta

U pričama sa ovim zapletom, glavni junak mora da porazi čudovište, odnosno sile zla kako bi spasao sebe i svoju porodicu ili zajednicu. Ovaj zaplet koriste filmovi Ratovi zvezda i Džejms Bond. U oba slučaja u igri je opstanak čitavih svetova koji su u opasnosti zbog zle sile.

2. Ponovno rođenje

Glavni junak ovog zapleta priče je prisiljen da se promeni nakon ključnog događaja i ponovo se rađa kao bolja osoba. Priča poznata svima – Lepotica i zver je sjajan primer ovog zapleta.

3. Traganje

Kao što i sam naziv kaže, glavni junak se upušta u potragu za predmetom svojih želja i mora proći određene prepreke na putu do njihovog ostvarenja. Potraga Froda Baginsa i Družine prstena u trilogiji Gospodaru prstenova je možda i najpoznatiji primer ovog zapleta.

4. Putovanje i povratak

Protagonista ili grupa njih se u pričama sa ovim zapletom upuštaju u avanturu u nepoznatoj zemlji gde moraju prevazići prepreke koje otežavaju njihov povratak. Na kraju, kada to uspeju, vraćaju se kući puni novih iskustava. Upravo ovaj zaplet je iskoristio Luis Kerol u svom delu Alisa u zemlji čuda.

5. Kroz trnje do zvezda

Glavni junaci priča sa ovim zapletom steknu bogatstvo, moć i slavu, a onda ostanu bez svega, ali na kraju uspeju da povrate sve, postajući bolje osobe na tom putu. Priče za decu kao što su Pepeljuga, Aladin i čarobna lampa ili Uspavana lepotica u svojoj osnovi imaju ovaj zaplet.

6. Komedija

Ovakve priče obično u fokus stavljaju veselog junaka i srećnu završnicu, a junak nailazi na smešan splet okolnosti koji treba da prevaziđe. Važno je pomenuti da je ovaj zaplet više od jednostavnog humora i da često u priči postaje sve više konfuzan, da bi se na kraju u jednom događaju razrešio i postao jasan. Ovakve zaplete možemo da vidimo u poznatim filmovima Big Lebowski ili Četiri venčanja i sahrana.

7. Tragedija

Glavni junak tragedije ima neku veliku manu ili čini veliku grešku koja suštinski umanjuje vrednost junaka. Kraj ovakvih zapleta izaziva sažaljenje prema glavnom junaku i unižavanje njegovog suštinski dobrog karaktera. Tragičan zaplet je izuzetno iskorišćen u romanima Ana Karenjina i Slika Dorijana Greja i nekim od najpoznatijih Šekspirovih komada, kao što je Romeo i Julija.

Kako koristimo zaplet u crowdfunding kampanji?

Odmah treba reći da tragediju kao zaplet ne treba koristiti u crowdfunding kampanji koja je nagradna. Priču koja se gradi na ovoj osnovi moguće je koristiti ponekad u humanitarnim kampanjama, na primer za pokrivanje troškova nečijeg lečenja, ali i tada je često mnogo bolje kampanji dati optimističan ton  nego graditi priču koja će izazivati puko sažaljenje prema osobi koja je u problemu.

Bilo koji drugi zaplet u priči je dobrodošao. Izbor zapleta zavisi od mnogo toga, ali važno je šta želite da postignete, kakav je vaš generalan ton komunikacije u kampanji i kakav imidž želite da izgradite.

Predmet crowdfunding kampanje može da se prikaže u priči koja ima jedan od zapleta. Ceo proces koji proživljavamo sa proizvodom može se predstaviti kroz priču sa jednim od zapleta. Dakle, u vašoj priči zaplet možete preneti i apstraktno, što je obično i slučaj.

Primeri upotrebe zapleta u crowdfunding videu

Jedna izuzetno uspešna kampanja za dodatak za utičnicu za struju Solar Port  je prikupila više od 120 000 američkih dolara. U crowdfunding videu za ovu kampanju, autori su već u prvih par sekundi apstraktno prikazali „čudovište” – neobnovljive izvore energije. Proizvod čiji razvoj se finansirao kroz crowdfunding kampanju je način da se ovo „čudovište” pobedi.

U crowdfunding kampanji za jedan zanimljiv strip iskorišćen je zaplet ponovnog rođenja, ne toliko u videu koliko u predstavljanju autora kampanje koji je ostao bez posla, a onda je morao da savlada nove veštine kako bi postao bolji u poslu i uspeo da prikupi novac za svoj projekat.

Ako su, recimo, autor kampanje, kompanija ili pojedinac u potrazi za rešenjem nekog problema sa kojim se susreće njihova ciljna grupa, zaplet traganja može da se iskoristi veoma dobro. To je uradila kompanija Doppler Labs u kampanji za jedne slušalice. Autori ove kampanje su tragali za rešenjem problema na koji nailaze svi oni koji slušaju muziku ili podcast-ove na slušalicama u javnom prevozu, gužvi ili mestu gde im spoljni zvuk ometa iskustvo slušanja. U kampanji za svoje nove slušalice prikupili su preko 600 000 američkih dolara.

Kristofer Sebela je skupio više od 10 000 dolara kako bi proveo mesec dana u čuvenom Motelu za klovnove i napisao knjigu o svom iskustvu. Za predstavljanje ovog zanimljivog putovanja, autor kampanje je iskoristio zaplet povratka i to prikazao u videu. Iskustva koja je stekao pretočio je u knjigu.

Izuzetno uspešna crowdfunding kampanja na platformi Indiegogo koja je prikupila preko dva i po miliona dolara je bila kampanja dva poznata glumca – Con Man. Istina, sama činjenica što su poznati i prepoznati igrala je ulogu u uspehu, ali priča iz njihovog videa je iskoristila komediju na odličan način.

Nekada se čini da su priče na koje nailazimo u reklamama, knjigama ili filmovima napravljene samo za nas. Prepoznamo se u njima i izazovu nam emocije tako da dugo ne možemo da ih zaboravimo. Te priče i jesu kreirane tako da izazovu emociju i da se ciljna grupa u njima prepozna. Zato su važne i u crowdfunding kampanji i videu kao njenom važnom elementu. Zapleti su tu kao odličan alat da prikažete svoj proizvod na sjajan način i tako zainteresujete ciljnu grupu, motivišete je da izdvoji novac i uspešno realizujete svoje ideje.