Remont - crowdfunding-om do nove energije

12.12.2018

Imali smo priliku da razgovaramo sa istoričarkom umetnosti Darkom iz nezavisne umetničke asocijacije Remont, koja od svog osnivanja 1999. radi na promociji savremene umetničke prakse u Srbiji kroz širok opseg aktivnosti. Njen tim je vodio uspešnu Indigeogo crowdfunding kampanju koja im je uz intenzivan rad osim kapitala omogućila da izađu iz rutine, ponovo izgrade timski duh i realizuju nove ideje. U ovom intervjuu Darka priča o razlozima zašto se tim odlučio za kampanju i iskustvu koje su na tom putu stekli.

 

Kampanja na Indiegogo platformi pod nazivom Do you need Remont - repair? uspešno je završena na samom početku 2018. godine. Šta je Remont, kada je nastao i koje su glavne aktivnosti?

 

Remont – nezavisna umetnička asocijacija se, od osnivanja (oktobar 1999.), pozicionirala kao prepoznatljiv fizički i mentalni prostor koji kontinuirano radi na razvoju i promociji savremene umetničke prakse u Srbiji. Iako je u široj javnosti najčešće prepoznat kroz galerijski program, Remont je mnogo više od toga – tačka susretanja, razmene informacija, neformalnih diskusija. Kroz širok opseg aktivnosti – izložbenu, izdavačku, edukativnu, savetodavnu, zastupničku, Remont generiše, promoviše, prati i dokumentuje razvoj savremenih umetničkih praksi, baveći se, između ostalog temama i problematikama kulturne politike kako u lokalu tako i u regionu zapadnog Balkana.

Velika pažnja se posvećuje razvoju članova tima i saradnika. Desetak art profesionalaca, koji su danas veoma prisutni na lokalnoj ali i internacionalnoj savremenoj umetničkoj sceni, započeli su karijere sarađujući sa Remontom, a nove modele rada koji su tokom godina uvođeni u praksu vrlo često su preuzimale i primenjivale druge galerije i organizacije u Srbiji.

U Remontu je do sada realizovano više od 500 programa, kao i više desetina u srodnim organizacijama i institucijama iz Beograda, Srbije, Evrope i šire. Štampana i elektronska Remont izdanja nalaze se u bibliotekama širom sveta, a već godinama u međunarodnim i domaćim pregledima galerija Remont je birana među 5 najboljih u Beogradu. Kao neprofitna organizacija Remont NUA se finasira projektno, kroz donacije i samofinasiranjem.

 

1. Kako ste došli do toga da radite crowdfunding kampanju i zašto ste se baš odlučili za Indiegogo platformu?

Tokom proleća 2017. godine, nakon objavljenih rezultata republičkih i lokalnih javnih konkursa za savremeno stvaralaštvo, bilo je jasno da ćemo se, nakon gotovo dve decenije intenzivnog rada na umetničkoj sceni, opet naći u ozbiljnoj materijalnoj krizi. A stigao nas je i zamor uzrokovan konstantnom borbom za opstanak, pa je kriza bila veća nego ikada pre. U odnosu na prethodnu praksu preživljavanja, prihvatili smo činjenicu da su inostrani fondovi  gotovo nestali sa ovog geografskog područja, oni dostupni su metastazirali administrativnim zahtevima, da nemamo stabilne finasijske kapacitete koji se očekuju od partnera u EU fondovima. U međuvremenu smo ostarili a nismo imali uslove da se podmladimo novim saradnicima, izgubili smo veru u bolju budućnost. Izgubli smo volju, ušli u rutinu a timski rad je prestao da funkcioniše. Ušli smo u fazu unutrašnje izolacije, sve češće ćutali, gubili motive da dolazimo na „radno mesto“. Sve što smo učili i savladali poput aplikacija, tema, ciljeva, mreže, log frame alata, izgubilo je smisao jer smo došli do stanja da budućnosti, planiranja, nema. Više puta smo bili u sličnoj situaciji i naučili da je najbolji način prevazilaženja iste – promena. Tokom leta sami smo sebi postavili pitanja: da li nam je stalo da nastavimo svoj rad, koji su nam realni kapaciteti, kako prevazići krizu.

Prvo smo preispitali sopstvene kapacitete i kao najveći  prepoznali socijalni kapital i iskustvo timskog rada. To nas je ohrabrilo da pokrenemo crowdfunding kampanju za prikupljanje sredstava ali i nove energije. Odlučili smo se za indiegogo platformu jer podrazumeva najmanje rizika (nije neophodno dostići zadati finasijski cilj).

 

2. Kako ste se pripremali za kampanju? Šta je po Vašem mišljenju najvažnije za pripremu jedne kampanje i šta smatrate ključnim aktivnostima tokom same kampanje?

Dva meseca pre početka kampanje započeli smo pripremu: intenzivno smo ispitivali slična iskustva, stupili u komunikaciju sa uspešnim primerima iz regiona, prikupljali kontakte potencijalnih donatora,  pažljivo čitali sva uputstva i pripremili materijale. Tragali smo i za iskustvima o kampanjama generalno jer crowdfunding platforma nije dovoljna za uspeh - potrebna je dobra informisanost šire zajednice, mediji, ali i druge aktivnosti u kontekstu kako prikupljanja sredstava tako i intenzivne prisutnosti u javnosti tokom trajanja kampanje. A najvažnije je osloboditi se stega skromnosti i podrazumevanja, suočiti se sa zabludom da je svima drugima jasno ono što je jasno vama i vašem užem krugu. Takođe je važno da se dobro proceni finasijsijski cilj, da bude realno ostvariv. Sredinom novembra 2017. smo startovali kampanju i započeli u praksi jedno novo iskustvo. Jedan zid u radnom prostoru je bio oblepljen stikerima u formi kalendara, a bar jednom nedeljno usledilo bi preslišavanje - nešto bi se ubacilo, nešto pomerilo, nešto izbacilo. Ali tim je počeo da funkcioniše punim kapacitetima i širio se. Rad na kampanji je bio svakodnevan. Ako se u prvoj nedelji obezbedi 20%, kampanja ima izgleda da uspe, ali nema spavanja i opuštanja. Već su nas iskusniji upozorili da posle dve –tri nedelje pada interesovanje i da moramo da bustujemo, stalno objavljujemo novo, šaljemo elektonske mejlove svima kojih se setimo i da moramo da držimo medijsku pažnju drugim aktivnostima. Interesovanje opada i sredinom i tada treba imati sigurne donatore, a ako do 10 dana pred kraj obezbedite više od 60%, kreće se udarnički, sa novim sadržajima, novim kontaktima.

 

 3. Pored finansijske potpore, kako je još i da li je crowdfunding doprineo onome gde se danas nalazi Remont?

Iako je suma koju smo kroz različite akcije skupili relativno mala, oko 12.000 eura (oko 6.600 indiegogo) osećaj uspeha je fascinantan. Rizik se „isplatio“. Reči i pojmovi koji su gotovo nestali iz naše svakodnevice ponovo su dobile smisao: solidarnost; poverenje; vera; budućnost; optimizam; odgovornost; podrška koja nije samo onlajn prirode. Preuredili smo prostor, osvežili ga, ali i nas same. Iz objektivnih okolnosti nismo uspeli sve što smo planirali da realizujemo u predviđenom roku, ali vremenom jesmo. Pokrenuli smo i nove aktivnosti. Naučili smo još mnogo toga: da, dok god imamo snage ne smemo da odustanemo, da je preispitivanje neophodno, kada se posustane vredi rizikovati, da oko nas ima puno kvalitetnih ljudi kojima je potrebna vera da vredan rad ima smisla, da u beznađu ne vidimo nove mlade ljude koji nešto žele i mogu i kojima je potrebna podrška. Takođe, još jednom smo utvrdili koliko je odluka za promenom važna.

 

4. Koji su najveći izazovi sa kojima ste se susreli pre, tokom i nakon crowdfunding kampanje?

Kako se pokrenuti iz letargije? Kako osmisliti sve, a da se ne upadne u zamku „pojasa za spasavanje“, tj. identifikovati ciljeve i akcije koji će omogućiti  dalji rad, novu volju za budućnost. Da li je rizično javno proveriti da li ste potrebni zajednici od koje očekujete podršku? Kako koordinisati timski rad i održavati entuzijazam? Da li ćemo izdržati pritisak intenzivnog rada i postići zadati cilj? Neizvesnost da li ćemo uspeti i opravdati poverenje.  

 

 

5. Kako biste posavetovali nekoga ko ima želju da krene u crowdfunding kampanju?

Neće se desiti ništa samo od sebe. Pripremite se i budite spremni na intenzivan rad. Nemojte započinjati crowdfunding kampanju pre no što proverite opravdanost cilja, vaš socijalni kapital, saradnički tim i sopstvenu spremnost da joj posvetite par sati svaki dan tokom pripreme i implementacije. Kampanju osmisliti sa drugim aktivnostima, ne samo kroz crowdfunding platformu. Poštujte donatore i pokušalte da sa njima ostanete u kontaktu. Ako obezbedite uslove i uspete da postignete zadati cilj, otkrićete novu logiku daljeg poslovanja.