Sedam saveta kako da formirate cenu perk-ova u crowdfunding kampanji

21.9.2020

Izbor perk-ova jedan je od ključnih aspekata svake crowdfunding kampanje. Indiegogo kampanje koje koriste perk-ove prikupe u proseku 143% više sredstava od onih koje ne nude perk-ove. Najpopularniji su perk-ovi čija cena je 25 američkih dolara, a oni od 100 američkih dolara često donose i do 30% ukupno prikupljenih sredstava. U jednom od prethodnih blogova skrenuli smo pažnju na to da treba razmisliti o tome koliko perk-ovi koštaju. Ovog puta imamo par saveta koji će autorima kampanja pomoći da odrede cene svojih perk-ova.

  1. Cena proizvodnje perk-a

Prva stvar o kojoj treba misliti kada se formira cena perk-a je cena njegove proizvodnje. Bez obzira na to o kom perk-u je reč, njegova proizvodnja nešto košta. Ako štampate majice, važno je da znate koliko košta materijal, troškovi dizajna i štampe. Komplikovanije nagrade, kao što su high-tech proizvodi, razni gedžeti i slično imaju veće troškove proizvodnje. Naravno, postoje i perk-ovi čija proizvodnja će vas manje koštati, kao što su, recimo, digitalne zahvalnice.

  1. Cena slanja perk-a

Da biste ispunili svoje obećanje i backer-ima poslali perk-ove, važno je da mislite o ceni slanja (shipping). Autori kampanja često nailaze na probleme kada je slanje perkova u pitanju, naročito ako perk-ove šalju iz Srbije. Ukoliko planirate kampanju sa malim brojem perk-ova ili perk-ovima manje težine, troškovi i logistički posao neće biti veliki. Ipak, ako imate veću kampanju, veći su i troškovi slanja nagrada.

Naravano, platforme vas ne obavezuju da perk-ove šaljete backer-ima o svom trošku. Recimo, studio Forsage Games je odlučio da  u poslednjoj kampanji nagrade šalje o trošku backer-a. Ipak, kada je to posredi, važno je da razmislite o tome kolika onda treba da bude cena nagrade, jer će svaki backer odlučiti o izboru nagrade koja mu je pristupačna kada sabere cenu nagrade i cenu dostave nagrade.

  1. Provizija platforme

Nagradne platforme za svoju uslugu naplaćuju određenu proviziju od ukupno prikupljenih sredstava, ako je kampanja bila uspešna. U ukupnom zbiru, važno je da i to uračunate u troškove, odnosno da razmislite na koji način to utiče na cenu vaših nagrada. Nakon realizacije uspešne kampanje, projekat bi trebalo da se sprovede u delo sa novcem koji je prikupljen. Deo prikupljenog novca biće potrošen na proizvodnju nagrada, deo na proviziju platforme, a na kraju je potrebno da vam ostane dovoljno novca za realizaciju projekta kada se svi ti troškovi odbiju!

  1. Zarada

Prilikom formiranja cene nagrade treba razmisliti koja je prihvatljiva zarada. Zarada bi bila razlika prodajne cene proizvoda (perk-a) koji nudite i troškova proizvodnje tog proizvoda (perk-a). Kada se uračunaju svi troškovi, rizici (gubljenje dela nagrada u transportu i slično) zarada može da izostane ili da bude veoma mala u odnosu na uložen trud ako se ne isplanira dobro.

  1. Cena proizvoda u maloprodaji

Proizvod koji nudite u nagradnoj crowdfunding kampanji sigurno ima neku konkurenciju u maloprodaji, pa je prvi korak da je istražite. Recimo, ako pokrećete crowdfunding kampanju za proizvodnju novog pametnog sata, trebalo bi da pogledate koje su tržišne maloprodajne cene sličnih proizvoda. Ako pametni satovi koštaju u proseku oko 50 evra, teško da će vaš sat kao perk koštati 25 ili 250 evra. Ako biste tako odredili cenu proizvoda, izazvali biste kolebanje kod backer-a. Backer koji vidi cenu od 25 evra će imati sumnje u kvalitet proizvoda, jer je duplo jeftiniji od proseka, dok će za pet puta veću cenu od proseka pomisliti da je prevelika, pa će se pre okrenuti konkurenciji i kupiti jeftiniji sat.

Ne zaboravite da u crowdfunding kampanji nudite nagrade koje još ne postoje! Dakle, backer-i se odlučuju da vas podrže i izaberu nagradu koja fizički nije dostupna, prihvataju rizik i neko vreme čekaju da im isporučite tu nagradu. Stoga, backer-e na neki način treba nagraditi za podršku, čekanje proizvoda i rizik koji preuzimaju, a dobro formirana cena je jedan od načina za to.

  1. Popusti

Svi mi volimo popuste. O tome govore redovi ispred raznih radnji koje prvog dana otvaranja nude svoje proizvode po nižim cenama samo tog dana. Određeni perk-ovi bi zato u vašoj crowdfunding kampanji trebalo da se nude uz popust koji može da se ostvari samo izborom baš tog perk-a i samo tokom crowdfunding kampanje.

Recimo, autor kampanje Beez&Toyz je ponudio više perk-ova, a raspon popusta za njih je bio od 12% do čak 40%. Igračka, koja je bila i perk u ovoj kampanji, je sa popustom mogla da se kupi isključivo u toku crowdfunding kampanje.

Popusti koji stvaraju ekskluzivitet takođe mogu da se iskoriste pametno. Na primer, tokom soft launch faze, dok kampanja još nije vidljiva svima već samo onima kojima autor pošalje pristupni link, moguće je odrediti veći popust sa precizno ograničenim i kratkim trajanjem.

  1. Porezi

Slično kao i provizija plaforme ili cena slanja perk-a, porezi koji možda treba da se plate su izuzetno važna stavka u formiranju cene jednog perk-a. Recimo, ako autor iz Srbije nagrade šalje u granicama Srbije, on će morati da plati i PDV, dok to nije slučaj za nagrade koje šalje van Srbije. O tome treba misliti na vreme, a kako bi se cena perk-a formirala što bolje.

Planiranje perk-ova je izuzetno važno da bi kampanja bila uspešna. Pogrešan izbor perk-ova će ugroziti šansu za uspeh kampanje i pored izgrađene zajednice. Ipak, dobar izbor perk-ova će biti nedovoljan ako su cene tih perk-ova neadekvatne. Zato, perk-ove planirajte na vreme, a njihove cene formirajte pažljivo.