Šta kada prikupite više novca nego što ste planirali?

23.3.2020

Crowdfunding kampanje znaju da „eksplodiraju”, nekada preko noći, nekada za par minuta, a nekada kroz par dana. Nekada kampanje dostignu 120% ciljanog iznosa, nekada ga premaše par puta, a nekada i mnogo više. Ovo zapravo uopšte nije neuobičajeno, a dobro pripremljene crowdfunding kampanje imaju plan i za slučaj kada se takozvani „overfunding” desi.

Ovo je naročito važno za kampanje iz oblasti kao što su društvene igre ili video-igre, jer one pripadaju kategorijama koje najčešće prikupe više sredstava od planiranog iznosa.

Da li je overfunding samo dodatna zarada?

Kad malo bolje razmislite, i nije! Ukoliko recimo organizujete nagradnu crowdfunding kampanju, često je reč o pretprodaji proizvoda. Ukoliko recimo proizvodite neku dečiju igračku, backer-i će u najvećem broju slučajeva davati onaj iznos za koji ste im ponudili igračku.

Što više premašite ciljani iznos, to ćete više igračaka morati da proizvedete i pošaljete svojim backer-ima. Kickstarter čak navodi da to može da znači i dodatne troškove za autora kampanje. Dakle, veći prihod podrazumeva i više rada, troškova slanja nagrada i sve drugo što to prati.

Šta sa „viškom”?

Autori crowdfunding kampanja koje imaju potencijala da premaše ciljani iznos, a ujedno im to omogućava da nadograde svoj proizvod ili ga unaprede, formiraju takozvane rastegljive ciljeve (stretch goals). Ovi ciljevi služe mahom da se obezbedi finansiranje dodatnog i specifičnog aspekta projekta. Recimo, ako gejming studio pokrene kampanju sa ciljanim iznosom od 20 000 evra, kako bi razvio video-igru koja ima 20 nivoa, moguće je da navede da će na svake 2 000 evra koje prikupi preko tog iznosa napraviti još jedan dodatni nivo. Da biste prikupili dodatna sredstva, važno je da znate za šta ih prikupljate.

Psihološki aspekt

Ukoliko se vaša kampanja približi ciljanom iznosu ili dostigne 100% pre isteka trajanja, backer-i neće biti jednako motivisani da izdvoje novac. Njihov osećaj da doprinose da se vaš projekat realizuje je daleko manji nego u ranijim fazama. Rastegljivi ciljevi tu uskaču kao motivacija da se ipak donira kako bi konačni proizvod bio još bolji.

Dakle, jedna od mogućnosti je da na ovaj način osigurate da iskoristite pun potencijal vremena trajanja vaše kampanje. To možete uraditi na više načina, ali ovo je važno ako dodatnim sredstvima jednostavno samo ne povećavate broj nagrada koje treba da isporučite.

Kako da vaš rastegljivi cilj (stretch goal) bude dobar?

Indiegogo je svojim korisnicima dao par saveta za formiranje dobrih rastegljivih ciljeva.

Pre svega, rastegljivi cilj treba da bude razuman. Dakle, ako vam je ciljani iznos 10 000 evra, to ne znači da prvi sledeći cilj treba da bude 50 000 evra. Važno je da inicijalnim iznosom možete da pokrijete osnovne troškove proizvoda ili projekta. U kampanji za video-igru Indivisible su ovi ciljevi bili visoki, ali je ono što se dobija dodatnim sredstvima bilo realno:


Description: https://lh4.googleusercontent.com/TsfFWnS4yapgGcDwGC8BI9u9-7epCFq586vFPebH7FDsmBqeZsGm9iXDZRXpfTPBEuG6qAxCIJvcG5fXIc6nYSn-cbYIgby5eDEr44HGrGaX_WGRk-KIwCqRJJjHYmk62OFHpf1q

Zatim, ovakav cilj bi trebalo da bude konkretan. U praksi to znači da konkretno navedete šta je to što ćete uraditi sa dodatnim novcem. Niko neće izdvojiti novac za nešto nedefinisano. Zanimljiva kampanja za online komediju Con Man, koja je prikupila preko tri miliona američkih dolara, je ovako navela svoje ciljeve:

Description: https://lh5.googleusercontent.com/0VSG0BH72An_15TMazTzL673wll9xS66tmJ0gRRWTKvHn_yeQKVuYYxe7y89Y_EcjTlasyCiSy7ezDlkB4ybyj2jvCGNop5xI9orb8p4MaeQeTpZ3GDlnojHke_B9McpK4mRTLgU

Važno je da ono što bude produkt dodatnog priliva novca bude dostupno i backer-ima koji su već donirali. Dakle, ako video-igru nadograđujete novim nivoima, oni treba da budu dostupni i prethodnim backer-ima. Na taj način će i oni biti motivisani da podrže vašu kampanju ponovo.

Autori kampanje za muzički uređaj Olive One su to uradili na ovaj način:

Description: https://lh3.googleusercontent.com/N2vjFayPNw9IDOVPsabqu0c8-EmDt9uje3OqcJziczdfKOUlBluVnS8VHbWoKsaKjwSipCrBfHol0YRQk3ErJKXIsUijtwewOyY-T9cao-SFccIDYn4aCd0j-yl6zYdGzUK6VmqT

O čemu treba misliti?

Za početak, donesite odluku da li ćete rastegljive ciljeve objaviti po lansiranju kampanje ili kada se približite ciljanom iznosu. Zatim, razmislite da li bi bilo bolje da sami backer-i odlučuju o ovim ciljevima. Recimo, da kroz anketu biraju da li žele da u slučaju ispunjenja prvog rastegljivog cilja kreirate novi nivo igrice ili još 5 likova.

Da li se radi o marketinškom triku?

Kako se crowdfunding razvijao, uspešnih kampanja bilo je sve više, a dobar deo njih premašio je ciljane iznose i postavljao rastegljive ciljeve. Postoje oni koji tvrde da je u pitanju marketinški trik, čak i prevara i da autori kampanja u svakom slučaju planiraju da nešto urade i to su uračunali u inicijalni ciljani iznos, ali su naveli to kao rastegljivi cilj ne bi li došli do više novca. Na primer, u kampanjama za neku društvenu igru, autor može da kaže da će ako se prikupi dodatni novac sve karte koje se koriste u igri biti plastificirane. Tvrdnja kritičara je da je plastifikacija karata već uračunata u ciljani iznos i da rastegljivi cilj služi samo za održavanje tenzije i podizanje prihoda.

Ipak, važno je skrenuti pažnju da ovakvo neetičko poslovanje koje bi neki nazvali marketinškim trikom, a neki prevarom nije pravilo, kao i da ne morate da svoju kampanju vodite tako.

Uspešne kampanje su po pravilu dobro planirane pre lansiranja. To naravno važi i za rastegljive ciljeve. To znači da je neophodno da ih isplanirate unapred. Budite otvoreni sa svojim backer-ima, ne obećavajte nešto što je nerealno i rastegljive ciljeve posmatrajte kao način da unapredite svoj projekat ili proizvod. Saveta za postavljanje ovakvih ciljeva ima mnogo, a na vama je da procenite šta je za vašu kampanju najbolja opcija.

Ukoliko i vi želite da pokrenete crowdfunding kampanju i premašite ciljeve, ostavite nam kontakt među prvima ćemo vas obavestiti o narednoj Crowdfunding akademiji!