Šta smo naučili o crowdfunding-u u 2020?

28.12.2020

Crowdfunding je industrija koja raste i razvija se, a samim tim trpi i određene promene. U jednoj kriznoj, ali dinamičnoj godini kakva je bila 2020. desilo se mnogo toga. Pošto smo cele godine pažljivo pratili sve što se dešavalo, u ovom blog postu ćemo sumirati 2020. kroz stvari koje smo naučili u njoj.

Crowdfunding je biznis

Mnoge je iznenadila vest o spajanju dve dominantne equity crowdfunding platforme u Evropi – Seedrs i Crowdcube. Mnogi su se zaprepastili kada je Seeders par dana po objavljivanju vesti o ovoj fuziji objavio finansijski izveštaj i prijavio gubitak. Ipak, ove dve platforme koje dele tržište zajedničkim nastupom sigurno mogu da postignu mnogo bolje rezultate, a neke ocene već govore o mogućem „napadu” na tržište SAD.

Motiv platformi sa jedne strane jeste pružanje mogućnosti različitim inovativnim i perspektivnim kompanijama da se razviju i finansiraju svoj rad, ali je njihov motiv takođe i zarada. Ne treba zaboraviti da su platforme komercijalne kompanije i da će njihove odluke zavisiti i od profita koji ostvaruju.

Platforme žele društvenu ulogu

Crowdfunding platforme su u 2020. godini pokazale da žele da imaju aktivnu ulogu u društvu i doprinesu inicijativama koje poboljšavaju status različitih društvenih grupa. Bilo da su u pitanju podrška pokretu za rasnu jednakost, olakšice za mala i srednja preduzeća pogođena ekonomskom krizom  ili nove opcije koje služe kao podrška različitim inicijativama, crowdfunding platforme žele da daju svoj doprinos.

Crowdfunding platforme zavise od zajednice, autora i njihovog doprinosa. Ovakvim delovanjem platforme žele da pokažu svojoj zajednici da im je stalo do različitih stvari i da vrednosti o kojima govore poštuju i u praksi.

Sve može da se crowdfund-uje

Dobro, ne baš sve, nešto nije dozvoljeno. Poslednja oblast koja je premašila iznos od 200 miliona američkih dolara je izdavaštvo, koje beleži rekordni rast u visini prikupljenih sredstava. Takođe, crowdfunding u oblasti nekretnina raste i igra sve važniju ulogu. Filmska industrija ušla je u equity crowdfunding kampanje, a lokalne samouprave  se sve češće uključuju u crowdfunding inicijative.

Izvesno je da će crowdfunding imati sve širu primenu i da će uplivati u sve oblasti naših života.

Nove tehnologije se razvijaju

Svi su već čuli za tokene, kriptovalute, kao i crowdfunding zasnovan na emitovanju kriptovaluta odnosno inicijalnu ponudu tokena. U 2020. smo naučili da se ova tehnologija razvija intenzivno i donosi revoluciju. Nove vrste crowdfunding-a zasnovane na kriptovalutama su sve češće i to možemo da očekujemo u budućnosti.

Pravila i zaštita

Tendencija zakonskog uređenja oblasti crowdfunding-a je sve jača. Osim Evropske unije koja je donela nova pravila igre i Srbija će usvojiti novi set pravila  za jednu vrstu crowdfunding-a. Razlozi za ovakvo ponašanje država ili zajednice država su višestruki. Sa jedne strane, na ovaj način će ceo proces određenih vrsta crowdfunding-a biti definisan precizno i svi učesnici u procesu će morati da se drže istih pravila. To investitorima i backer-ima uliva poverenje u ceo proces i pruža im određeni nivo zaštite. Sa druge strane, ovakvo uređenje oblasti širi mogućnosti za crowdfunding, barem u Evropskoj uniji, gde uskoro neće biti ograničenja u vidu prepreka za investiranje u različitim državama.

Na kraju ove godine najvažnija lekcija je da se crowdfunding razvija i lako prilagođava novonastaloj situaciji. To je njegova ključna prednost kao alternativnog finansijskog mehanizma, uz široku dostupnost i mogućnost lansiranja kampanje. Pandemija koronavirusa nije nanela štetu crowdfunding-u kao nekim drugim industrijama, stoga možemo zaključiti da je ovaj finansijski mehanizam i prilično otporan na globalne potrese. Narednu 2021. godinu dočekujemo optimistično, jer za crowdfunding industriju ona tako izgleda.