The Coolest Cooler - od najbolje kampanje do višegodišnje borbe backer-a za perk-ove

12.3.2019

Titulu jedne od najuspešnijih kampanja koje su se odigrale na Kickstarter-u nosi The Coolest Cooler. Ova kampanja koja je sprovedena 2014. godine i danas je vrlo aktuelna, ali ne zbog toga što je jedna od najuspešnijih. Kada je reč o uspehu ove kampanje, za nepuna dva meseca ciljani iznos od 50.000 dolara višestruko je premašen, jer je prikupljeno čak 13.285.226 dolara od 62.642 backer-a.

Šta je u stvari Coolest Cooler?

U pitanju je ručni frižider - da, izgledom podseća na ručne frižidere koji su nam svima poznati, ali se idejni tvorac Ryan Grepper dosetio i dodao u njega sve ono što nam je preko potrebno za jedan zabavan izlet. Dakle, osim što je ručni frižider, Coolest Cooler ima ugrađen blender, bežični, vodootporni zvučnik, USB punjač, lampu, dasku za sečenje, otvarač za flaše i pribor. Većina ljudi, tačnije preko 60 hiljada samo na Kickstarter platformi, je ovu ideju prepoznalo kao jako dobru, a verujem i da se vama čini da ovako nešto svakako ne može, a da ne uspe.

Ipak, iako ova kampanja po svim merilima crowdfunding-a jeste bila uspešna, ona je takođe poznata po tome što po završetku kampanje otpočinju problemi. Zbog svih komponenti koje sadrži proizvod, zbog kojih je i privukao pažnju, došlo je do problema u njegovoj proizvodnji. Samo moderan dizajn i delovi koji se proizvode po narudžbini ukazuju da je potrebno prosečno više vremena i resursa za njegovu proizvodnju od onog što je backer-ima obećano.

Šta se zapravo desilo?

Po završetku veoma uspešne kampanje, backer-i su očekivali da dobiju svoje frižidere u februaru 2015. godine. Najveći broj backer-a je za svoj frižider platilo 185 dolara. Februar je došao, ali isporuka nije počela, a Grepper je objavio da je proizvodnja i dalje u toku. Par meseci kasnije, u junu obaveštava backer-e da će početi sa isporukom početkom jula, ali da zbog ograničenih mogućnosti prizvodnje neki od backer-a neće dobiti svoj frižider sve do kraja leta. Prve isporuke su se desile u julu iste godine, ali do avgusta je iz fabrike izašlo svega nešto preko 3.000 komada. Na jesen 2015. godine dešavaju se novi problemi u proizvodnji i u međuvremenu Coolest Cooler se pojavljuje u prodaji na Amazon-u za 500 dolara. Frižideri poručeni na Amazon sajtu bivali su isporučeni za svega nekoliko dana, dok su backer-i i dalje čekali na svoje. U martu 2016. godine stiže nova vest za backer-e od tvorca - kompaniji je ponestalo novca i potrebno je dodatnih 15 miliona dolara da bi se proizveli svi poručeni proizvodi. Ta vest istovremeno je ponudila i rešenje: svaki backer može da uplati dodatnih 97 dolara i frižider će biti isporučen do jula. Situacija se usložnjava, jer stotine nezadovoljnih backer-a ulažu pritužbe Ministarstvu pravde Oregona, koje započinje istragu koja se okončava nakon godinu dana. Sredinom 2018. godine, dakle 4 godine nakon završetka kampanje, 20.000 backer-a  još uvek je čekalo na svoj frižider.

Ovako je ukratko izgledao put kojim se kretala Coolest Cooler kompanija nakon završetka kampanje. Zašto je došlo do svega ovoga?

Problem kompanije Coolest Cooler odnosio se na pogrešnu procenu troškova koju je kompanija na  samom početku predvidela. Iznos od prosečno 185 dolara, za koji je mogao da se dobije frižider, ukoliko se uplata izvrši tokom kampanje, bio je prenizak. Grepper je kasnije saopštio da je potrebno 235 dolara da bi se proizveo i isporučio jedan frižider. Pretpostavka je svakako da se niko iz kompanije nije nadao ovolikom broju backer-a, te je stoga proizvodnja bila prebačena u Kinu. Ovo je dodatno zakomplikovao proizvodnju, isporuku, logistiku kao i procese sertifikacije prozivoda i samim tim povećalo i troškove.

Tako se, skoro, završava priča o Coolest Cooler-u, a ona nam je važna kako bismo naučili veliku lekciju. Troškove moramo dobro proračunati i na osnovu njih odrediti ciljani iznos koji je potrebno prikupiti, kao i pojedinačnu cenu perk-a. Ovo jeste drastičan primer, ali on nam upravo pokazuje da je u crowdfunding-u sve moguće i da je zato dobra priprema uvek preko potrebna.