Ulule – alternativa platformama Indiegogo i Kickstarter

27.8.2019

Kao što smo već pisali, počevši od 12. avgusta, platforma Indiegogo zvanično više nije dostupna autorima kampanja iz Srbije. Kao i Kickstarter, i Indiegogo sada prihvata kampanje samo iz određenih zemalja. To znači da autori kampanja iz Srbije, ukoliko žele da realizuju kampanje na ovim platformama, moraju imati posredničku firmu, organizaciju ili fizičko lice koje je prijavljeno i ima račun u nekoj od zemalja u kojima ove platforme posluju. Zemlja najbliža Srbiji je Austrija, a kompletan spisak zemalja možete pogledati na samim platformama Kickstarter i Indiegogo.

Iako je procenat uspešnosti kampanja iz Srbije značajno veći za kampanje koje su pokrenute na platformi Kickstarter (kao što se vidi u našem istraživanju Crowdfunding u Srbiji), nego za kampanje koje su pokrenute na platformi Indiegogo, najveći broj kampanja odvijao se upravo na ovoj platformi. Za to postoji nekoliko razloga: za Kickstarter je i do sada bilo potrebno posredničko pravno ili fizičko lice, dok je na Indiegogo-u svako mogao pokrenuti kampanju; kampanje na Kickstarter-u su kampanje „sve ili ništa“, te samo uspešne kampanje mogu dobiti novac, dok na Indiegogo-u postoji mogućnost fleksibilnih kampanja; Indiegogo ima mnogo širi spektar potencijalnih kampanja od Kickstarter-a koji ima uže definisane kategorije (i potkategorije) i za kampanje namenjene lansiranju novih proizvoda ne zahteva da projekti budu već u fazi prototipa.


Sada kada je platforma Indiegogo teže dostupna autorima kampanja iz Srbije, postoji nekoliko alternativa. Neprofitna pravna lica mogu koristiti domaću platformu Donacije.rs ili se odlučiti za GlobalGiving, kao i za neku manje poznatu donacijsku platformu iz sveta. Kreatori sadržaja kao alternativu imaju platformu Patreon. Ali svim autorima kampanja koji žele da realizuju nagradne kampanje, imaju neki proizvod koji žele da lansiraju ili prikupljaju novac za pokretanje poslovanja, potrebna je nova alternativa.


Proteklih nedelja tragali smo za platformom koja bi mogla biti adekvatna alternativa platformama Indiegogo i Kickstarter. U svetu postoji veliki broj platformi (više od 2.000), ali je manji broj platformi na kojima autori kampanja iz Srbije, sa računima otvorenim u srpskim bankama, mogu realizovati kampanje. U ovom blogu predstavljamo platformu Ulule, namenjenu nagradnim crowdfunding kampanjama. Ulule je dospeo na GoDaddy listu najboljih crowdfunding platformi za 2019. godinu, na kojoj se nalaze platforme za sve vrste crowdfunding-a, kao i na Investopedijinu listu osam platformi najboljih alternativa Kickstarter-u.


Ulule takođe zvanično nije dostupan u Srbiji, ali je, za razliku od Indiegogo i Kickstarter-a, dostupan u svim zemljama Evropske unije što značajno olakšava proces dolaska do posredničkih, odnosno partnerskih organizacija. U poslednjih šest godina, Ulule je postao vodeća evropska crowdfunding platforma, sa više od 28.000 uspešno crowdfund-ovanih projekata, više od 2,6 miliona članova zajednice, procentom uspešnosti kampanja od 73% i prikupljenim više od 146 miliona evra, što se može videti i na njihovoj stranici za statistiku.


Sličnosti sa platformama Indiegogo i Kickstarter 


Ulule spada u opšte platforme – kampanje mogu realizovati pojedinci, neprofitna i profitna pravna lica. Slično Kickstarter-u, novac prikupljen tokom kampanje dobijaju samo autori čije su kampanje dostigle svoj finansijski cilj.


Na platformi Ulule  mogu se crowdfund-ovati svi inovativni, kreativni i projekti usmereni na zajednicu. Kako bi okvir mogućih kampanja bio jasniji, Ulule ima listu projekata koji se ne mogu finansirati i tu spadaju: projekti koji imaju političko, ideloško, religiozno ili sektaško usmerenje i cilj, projekti koji su rasistički, nasilni, koji pozivaju na nasilje, diskriminaciju, mržnju, promovišu revizionizam, pedofiliju, ratne zločine ili klevetu i lažno informisanje, projekti koji mogu dovesti do fizičkih povreda autora kampanje ili donatora, projekti koji već prikupljaju novac na drugim platformama, projekti koji pozajmljuju tuđi autorski sadržaj bez dozvole, projekti koji nemaju umetnički ili društveni uticaj.


Postoji opcija da se broj perk-ova ograniči, kao i da se napišu troškovi slanja nagrade.


Nakon kampanje, platforma naplaćuje proviziju od 5% za svoju uslugu i 3% za troškove transakcija.


Razlike u odnosu na platforme Indiegogo i Kickstarter


Na platformi Ulule postoje dve vrste cilja – autori mogu odabrati finansijski iznos kao cilj ili broj prodatih proizvoda/stvari. U slučaju kampanja pretprodaje, autori kampanja definišu cenu i minimum narudžbina kako bi njihova kampanja bila uspešna. Kampanje sa finansijskim ciljem su popularnije, jer pružaju mogućnost za različite perk-ove i manje ciljeve i budžete.


Minimalni iznos koji se može postaviti u kampanji je 1 euro, a maksimalan iznos ne postoji.

Za kampanje sa finansijskim ciljem mora postojati minimum od 4 različita perk-a. Kampanje mogu trajati do 90 dana.


Sve projekte odobrava Ulule tim, a takođe svaku kampanju prati neko iz Ulule tima pre lansiranja kampanje, kao i tokom njenog sprovođenja. Nakon procesa odobrenja, svaka kampanja dobija menadžera za uspeh (success manager), koji ima za cilj da autorima kampanje pruža podršku – za to postoji prostor za diskusiju u okviru svakog pojedinačnog projekta, vidljiv samo autoru kampanje.


Autori kampanja mogu dolaziti iz bilo koje zemlje, ali je potrebno da imaju račun na svoje ime u zemljama SEPA zone, SAD-u, Kanadi, Australiji ili Novom Zelandu.


Na platformi Ulule se može prikupiti novac za ceo projekat i ideju ili za jedan njen deo. Kampanja na platformi Ulule može biti deo šireg procesa prikupljanja sredstava, ali to mora biti jasno iskomunicirano na platformi, kao i iznos koji je potrebno prikupiti mimo Ulule kampanje, da bi projekat bio realizovan. Dodatni iznos ne može biti prikupljan na drugoj crowdfunding platformi.

 

Kada podržavaju kampanju donatori, odnosno backer-i, biraju iznos koji će vam dati i za taj iznos mogu odabrati bilo koji perk u visini tog iznosa. Nagrade mogu biti raznolike, mogu biti i proizvodi, ali ne mogu biti finansijske prirode (vaučeri, kamate, akcije i slično).

Ulule ima jednu od najvećih baza pitanja i odgovora koji vam mogu biti važni tokom planiranja, pripreme i sprovođenja vaše kampanje na ovoj platformi i možete ih pronaći ovde. Trenutno na platformi nema kampanja iz Srbije, ali kao inspiraciju možete pogledati najnoviju kampanju za Goulash Disco, festival koji se svakog septembra održava na Visu (Hrvatska) i za koji se novac prikuplja na platformi Ulule još od 2014. godine.