Zašto su crowdfunding kampanje pivara toliko uspešne?

20.4.2020

Verovali ili ne, mnoge zanimljive i uspešne crowdfunding kampanje dolaze upravo iz pivarske industrije. Mnoge pivare su se okrenule crowdfunding-u kao načinu za omasovljenje proizvodnje, proširenje kapaciteta, što kroz nagradne kampanje, što kroz kampanje u kojima je nuđen udeo u vlasništvu. Vremenom su se pojavile i crowdfunding platforme specijalizovane za male pivare.

Možda je najpoznatija equity crowdfunding kampanja iz pivarske industrije ona koju je pokrenuo sada već čuveni BrewDog. Ova pivara koju su dva prijatelja osnovala 2007. godine u škotskom gradiću Frasenborgu, (a ubrzo je premestili u još manji grad Elon) u više navrata je kroz equity crowdfunding kampanje prikupila sredstva koja su je lansirala u sam vrh svetske industrije kraft piva.

Kroz program koji je nazvan Equity for Punks, pivara je prikupila dvadeset šest miliona funti samo u jednoj kampanji, a kroz više krugova equity crowdfunding kampanja ta cifra je još veća. Danas čak 120 000 backer-a ima 22% udela u vlasništvu ove pivare. Pivara je novac ulagala u nove pogone, pokretanje lanca barova (kojih danas ima oko 100), a svojim backer-ima je nudila razne pogodnosti kao što su besplatno pivo, popusti itd. Kroz Indiegogo kampanju pivara je pokrenula i prvi „craft beer” hotel na svetu.

Ništa manje nije poznata ni pivara Innis&Gunn koja je kroz kampanju prikupila preko tri miliona funti u februaru 2020, a pre par godina preko dva miliona funti.

Poznata zagrebačka pivara Medvedgrad je na platformi Funderbeam prikupila 1,1 milion evra, što je 226% od planiranog ciljanog iznosa. Ovoj pivari sredstva su bila neophodna za proširenje kapaciteta. Njen primer sledila je i Brlog pivara, prva zadružna pivara u Hrvatskoj, koja je na platformi Indiegogo sakupila skoro 12 000 američkih dolara kako bi pokrenula proizvodnju. Nova runda i Pulfer nisu dostigli ciljani iznos, ali su imali fleksibilne ciljeve pa su bar deo plana mogli da ispune koristeći sredstva prikupljena kroz crowdfunding.

Kako to da su kampanje iz pivarske industrije ovako uspešne?

Moć zajednice

Stalno pišemo o tome kako je ključ uspešne crowdfunding kampanje razvijena zajednica i dobar odnos autora kampanje sa zajednicom. Kraft pivare svoje poslovanje zasnivaju na zajednici koja se razvila u prethodnim godinama kada je ova industrija cvetala. Ove pivare veoma precizno targetiraju svoju publiku i dobro je poznaju. Neke od samog otvaranja gaje poseban odnos sa svojim mušterijama, organizuju događaje, degustaciju novih piva, prave žurke, imaju znake prepoznavanja i sve to zajedno stvara čvrstu zajednicu oko brendova piva.


Description: https://lh6.googleusercontent.com/yWVC0v319inwpnAMGus4xQOGGjmkWI3WDkuryTCgT75av7DDB3pkYaYcaRVWWWOy5s-u_5Bqr5NM59KKdhoUrMMAm-PdxvBT9noPP44cbb4Ai68zAz56xRI25rGIHgc0YLc_qFDy


Zanimljive nagrade

Autori kampanja iz pivarske industrije kreiraju sjajne nagrade koje nude svojim backer-ima. Šta jedna pivara može da ponudi onima koji je podrže? Pa, odgovor se nameće sam. BrewDog je svojim backer-ima ponudio kreativne nagrade:


Description: https://lh4.googleusercontent.com/NNJ_R5g75Wz8AcTW1WOfDKAl_tUxGZvMkHdzfcYX3SlO6l4n8W3G3trbRbmLrX1dmuOC_yl8ZY0tIMlIv-ip1XEsBSihcBXz-909EKng1O2rDjOta21D1cot_R-LsFceqoSYV4gZ

U jednoj od svojih equity crowdfunding kampanja pivara BrewDog je ponudila svojim investitorima isto tako kreativne nagrade, ali se sve vreme držala onoga što najbolje radi i po čemu je poznata.

Sjajne priče

Kraft pivare često stvaraju priče oko naziva svojih piva, razvoja, pivskih stilova koje imaju u ponudi. Priča je neodvojivi deo svake kampanje, a pošto su često u pitanju manji proizvođači, ili oni koji su to nekada bili, priče su vezane za lokalni kontekst. Većina pivara koja je imala zapažene crowdfunding kampanje prikupljala je novac kako bi razvila svoje poslovanje, ali i kako bi se bavila nekim od društvenih problema. Nekada je to otvaranje novih radnih mesta, a nekada i mnogo kreativnije stvari. Recimo, londonska pivara Toast Ale prikupila je nešto više od 39 000 funti kako bi pokrenula proizvodnju limenki, a u prethodnoj kampanji više od 29 000 funti za proizvodnju dve nove vrste piva. Ova pivara u procesu kuvanja piva koristi ostatke hleba koji nije prodat, kako bi smanjila otpad od hrane, a vodi i računa da bira pakovanja koja smanjuju negativni uticaj na životnu sredinu. Priča se oba puta fokusirala na pomenute činjenice i bila začinjena informacijom da ova pivara svoj profit donira u humanitarne svrhe.

Iskustvo

Male kraft pivare grade zajednicu oko svojih pogona za kuvanje piva, barova i tzv. tap room-ova. Kada se zajednici ponudi da bude deo toga na taj način što će uložiti novac da se sve to proširi, renovira ili otvori na nekom drugom mestu rezultati budu iznenađujući. Recimo, londonska pivara Crate je do sada kroz equity crowdfunding prikupila skoro milion funti koje je uložila u dupliranje kapaciteta glavne pivnice i prostor za događaje i prvu godinu organizovanja umetničkog programa u tom prostoru. Naravno, oni koji su se okupljali oko ove pivare zdušno su podržali kampanju.


Description: https://lh4.googleusercontent.com/XDSipzMTTGe1c2VrxF3LxUSav8ScMccer7z7nRj8k9TqNfnVSebK8PdMPFdHiRRknrEmvg74hChc0mUUjnbrRKlVj_rbxg4Ipw-WaKC9ZvqUnCQbnE8FyRwt7smajLWzd5wJvsJp


Kraft pivare su svoje poslovanje izgradile na zajednici, pažljivo negujući odnos sa svojom ciljnom grupom, imajući u vidu njene potrebe i životne stilove. Ljubitelji kraft piva često svoj omiljeni brend biraju ne samo zbog ukusa, već zbog iskustva koje im pruža činjenica da su deo neke zajednice. Kraft pivare su se upravo svojoj zajednici obratile kada su pokrenule svoje crowdfunding kampanje. Takve zajednice grade i domaće kraft pivare kao što su Kabinet, KAŠ ili Dogma i nadamo se da ćemo u bliskoj budućnosti videti i njihove uspešne kampanje!

Ukoliko planirate crowdfunding kampanju i niste sigurni u svoje kapacitete, možete da popunite formular za procenu kapaciteta, a mi ćemo vam se javiti u najkraćem roku. Uskoro ćemo objaviti i poziv za novu Crowdfunding akademiju i ako želite da ga dobijete među prvima, ostavite nam kontakt.

Ostanite kod kuće, pratite i poštujte mere nadležnih i budite dobro!