Ponekad vam treba brz i jednostavan odgovor na osnovna pitanja. U 2017. godini prikupljali smo sva vaša pitanja i proširili listu često postavljanih pitanja o crowdfundingu i pripremi crowdfunding kampanja. Pogledajte pitanja i odgovore.
Za crowdfunding kampanje najvažnija je priprema – to je vreme kada se uradi više od 80%posla. U zavisnosti od toga da li postoji određena zajednica koja prati i podržava vaš rad, vreme za pripremu traje između 6 nedelja i 6 meseci, a za veoma velike iznose i do godinu dana. U teoriji, kampanja se može pripremiti i u kraćem periodu, ali takve kampanje su obično neuspešne.
Novac će vam prvo uplatiti porodica, prijatelji i mali deo populacije koji inače izdvaja sredstva za podršku super inovativnih ili humanitarnih ideja (zavisi od oblasti u koju vaša kampanja spada). Naravno, prvo treba sami da uplatite novac – ako vi ne želite da finansirate svojuideju, zašto bi drugi to činili? Sredstva će vam uplatiti i ljudi koji znaju za vašu ideju i misle da je super. Zato je priprema kampanje veoma važna – da bi ti ljudi mogli da vas podrže, moraju da znaju za kampanju i imaju poverenja da ćete je zaista i realizovati.
Postoji mnogo platformi koje se koriste na globalnom nivou, a izbor zavisi od vrste kampanje i od toga gde se nalazi najveći deo vaše podrške, tj.backer-a. U Srbiji se najviše koriste platforme Kickstarter i Indiegogo. Indiegogo je popularnija jer dozvoljava da zadržite onoliko novca koliko prikupite, čak i ako ne prikupite iznos u celosti, dok Kickstarter tu opciju nema. Kickstarter takođe zahteva da imate račun u inostranstvu (SAD, države EU, itd). Ukoliko vaša kampanja pripada oblasti umetničke, kreativne i inovativne industrije koja može biti globalno interesantna – Kickstarter je dobro rešenje. Indiegogo je odlična opcija ukoliko imate novu ideju, nov proizvod ili projekat od značaja za lokalne zajednice. Ukoliko imate neprofitnu kampanju koju realizujete u Srbiji, možete koristiti i platformu donacije.rs ili se prijaviti na globalnu platformu za neprofitne kampanje – Global Giving.
Perk-ovi, ili nagrade, su proizvodi, znaci zahvalnosti, predmeti od vrednosti koje ljudi koji vas finansijski podrže dobijaju zauzvrat. Uglavnom se koriste u kampanjama u kojima se sredstva prikupljaju za konkretne proizvode i projekte (od muzičkih CD-ova, preko projekata za rad s mladima i ženama, do lansiranja novih proizvoda u različitim oblastima). Perk-ovi su raspoređeni u nekoliko vrednosnih razreda, od simboličnih kao što su bedževi ili majice, pa sve do vrednih nagrada poput pametnih uređaja. Perk-ovi predstavljaju i način za one koji vas podržavaju da unapred kupe vaše proizvode, često i po promotivnoj ceni.
Važan je. Živimo u vremenu u kome jednoj stranici u proseku posvećujemo do 7 sekundi pažnje. Iako je važno da vaša kampanja sadrži detaljan opis svega što potencijalni backer želi da zna i u te tekstove treba uložiti vreme i trud, video je sadržaj koji im za veoma kratko vreme, u samo nekoliko minuta, može opipljivo pokazati šta radite i zašto treba da vas podrže.
Priliv sredstava na računu zavisi od nekoliko razloga. Ukoliko se kampanja sprovodi putem Kickstarter-a, potrebno je da sredstva prvo legnu na inostrani račun, a zatim da se prebace na vaš. Pri obradi ovih priliva, banke često traže objašnjenja i popunjavanje posebnih obrazaca kako bi mogle da uplatu prime i proslede vam je. Uplatu dobijate tek pošto je banka procesira, a nakon što je uvažila vaše objašnjenje. U slučaju platforme Indiegogo imate jedan korak manje, te se procedura može završiti za manje od 30 dana. U zavisnosti od oblika pravnog lica i vrste poreza koji za njega važe u vezi s ovakvim načinom sticanja prihoda, možete imati i dodatne troškove, pa se i o tome mora razmišljati unapred, odnosno pre donošenja odluke o količini novca koja se prikuplja putem crowdfunding-a.
Crowdfunding kampanje uglavnom realizuju timovi, pre svega zbog obima i raznolikosti poslova koji su tokom kampanje neophodni kako bi ona bila uspešna. Teško da jedna osoba može da obavlja koordinaciju kampanje, komunikaciju sa ciljnim grupama putem društvenih mreža, da priprema saopštenja i komunicira s medijima, uređuje stranicu na platformi i komunicira s backer-ima, vodi računa o budžetu i perk-ovima, priprema vizuale, vodi plaćeno oglašavanje i sprovodi brojne druge aktivnosti unutar kampanje. Minimalan broj članova kampanje je dvoje, ali se obično preporučuje da se tim sastoji od bar tri osobe. Kampanje podrazumevaju intenzivan rad u njihovoj pripremi, sprovođenju, ali i nakon što se završe – zato veći broj članova tima znači i veću šansu da se kampanja uspešno završi.
U toku pripreme kampanje, polazimo od nekih pretpostavki o tome ko su ključne ciljne grupe zainteresovane za našu kampanju i/ili naše perk-ove. Pre nego što postavite strategiju kampanje, a samim tim i strategiju za prve grupe podrške i opštu marketinšku i komunikacionu strategiju, potrebno je da te hipoteze i proverite. Razgovarajte s ljudima koji pripadaju vašoj ciljnoj grupi, napravite upitnik i podelite ga na društvenim mrežama, proučite slične kampanje i ljude koji su ih podržali. Ukoliko iza sebe imate određene aktivnosti i prethodna iskustva, pogledajte podatke o tome ko su ljudi koji su vas podržavali, ko prati sadržaj na vašoj stranici (pomoću Google Analytics) ili na društvenim mrežama (Facebook, Twitter, itd).
Velika vrednost crowdfunding-a kao načina finansiranja leži ne samo u izvoru sredstava za vaš rad, proizvod ili ideju, već u tome što pruža mogućnost da putem prikupljanja sredstava osnažite postojeću zajednicu i proširite je novim ljudima i podržavaocima. Takođe, crowdfunding u velikoj meri doprinosi vidljivosti svega što radite.
Čak i najbolje dizajnirane i vizuelno i estetski privlačne kampanje mogu biti neuspešne. Dobar, uniforman dizajn i vizuali svakako su važni, ali ne mogu zameniti kvalitet same ideje, kampanje i poruka koje kreirate kako bi ljudima preneli zašto je ono što radite važno i zašto treba da vas podrže. Jednostavni i upečatljivi vizuali mogu se napraviti uz malo više truda i učenja, iako je uvek dobro ukoliko vaš tim sadrži članove koji mogu preuzeti te zadatke.
Obim i cena plaćenog oglašavanja zavisi od količine novca koja se prikuplja, pristupa zajednici koja vam je ciljna grupa i stepena prepoznatosti vaše teme i kampanje. Za manje kampanje koje svoju podršku baziraju na dobro izgrađenim i aktivnim e-mail i newsletter listama, aktivnim podržavaocima na društvenim mrežama i dobroj offline zajednici, dovoljna je manja količina strateški dobro raspoređenog novca. Međutim, za kampanje većeg obima i one u kojima je potrebno doći do novih ciljnih grupa i potrošača, plaćeno oglašavanje i veće prisustvo u medijima je gotovo uvek neophodno za postizanje uspeha.
Odabir kanala promocije zavisi od vaše ciljne grupe. Oglašavanje se odvija na mrežama na kojima je aktivan veći deo vaše zajednice i ciljnih grupa. To su najčešće Facebook i Instagram, ali mogu biti i Twitter, Pinterest ili Reddit. Odabir društvenih mreža važan je segment vaše marketinške strategije koji sledi nakon utvrđivanja ciljnih grupa kampanje.
Crowdfunding je oblik fundraising-a. Naime, fundraising predstavlja proces prikupljanja sredstava za neki cilj – profitni ili neprofitni. Ista definicija važi i za crowdfunding, ali uz nekoliko dodataka – crowdfunding se odvija na online platformama na kojima se trenutno vidi broj podržavalaca i količina prikupljenog novca u odnosu na postavljeni cilj, a važna razlika je i to što crowdfunding nužno podrazumeva crowd, odnosno veću grupu podržavalaca s različitim iznosima podrške, što često nije slučaj kod fundraising-a.
Čim se odlučite za kampanju. U studiji o nagradnom grupnom finansiranju u Srbiji iz 2018. godine postoje jasno definisani koraci i procesi o kojima treba voditi računa pri planiranju i izvođenju kampanje – od lica koje kampanju pokreće (fizičko ili pravno, tip pravnog lica) do načina registrovanja prihoda putem platforme, poreskog tretmana, procesa slanja nagrada i carinjenja. Svi ovi procesi su važni jer mogu imati velike posledice i po ukupan budžet za uspešno sprovođenje kampanje. Zbog toga od samog početka treba imati na umu sve administrativne troškove i procedure.
Crowdfunding.rs zajednička je inicijativa Nemačko-srpske inicijative za održiv rast i zapošljavanje i agencije Brodoto.
Ovaj sajt služi promovisanju crowdfunding-a i edukaciji potencijalnih crowdfunder-a.
Izradu sajta omogućilo je Nemačko savezno ministarstvo za privrednu saradnju i razvoj (BMZ) kroz Nemačko-srpsku inicijativu za održivi rast i zapošljavanje.