crowdfunding

Svi pričaju o tome, a i vas zanima ili biste želeli da znate više?
Pre nego što se upustite u čitanje detaljnih tekstova i analiza na našoj Bazi znanja, blogova i novosti, pregled uspešnih kampanja u Srbiji, pođite od osnova - saznajte šta je crowdfunding, glavne razloge za upuštanje u crowdfunding kampanje kao i često postavljana pitanja.

O crowdfunding-u

Kovanica crowdfunding nastala je kombinacijom engleskih izraza „crowd” (grupa, gomila) i „funding” (finansiranje). Dobra ideja u kratkom roku nekoga može učiniti milijarderom, društveno odgovornim uzorom ili uspešnim inovatorom. Međutim, nije uvek tako jednostavno doći do finansijskih sredstava za njenu realizaciju, pogotovo u početnim fazama razvoja. Crowdfunding, ili grupno finansiranje, predstavlja alternativni način prikupljanja sredstava koji omogućava da se do njih dođe uz pomoć zajednice.

Crowdfunding dakle predstavlja način premošćavanja finansijskog jaza u ranim fazama razvoja ideje ili projekta, testiranja vaše ideje u zajednici ili formiranja i izgradnje prve linije podrške ili korisnika, kao i da se poveća vidljivost vaše ideje, proizvoda ili usluge. Promovisanje ideje iz bilo koje oblasti, kroz dobro koncipiranu online kampanju, onim najistrajnijima i najpripremljenijima pruža mogućnost sticanja željenog početnog kapitala. Taj početni kapital obezbeđuju backer-i – osobe iz bilo kog dela sveta koje su se iz najrazličitijih razloga zainteresovale za vašu ideju i zato žele da podrže kampanju i ulože novac u nju. Ovaj način prikupljanja sredstava je jednostavniji jer za razliku od bankarskih kredita ne zahteva garancije i žirante. Banke su, na primer, odbile da finansiraju prvi komercijalno uspešan pametni sat Pebble, koji je proizveden tako što je na crowdfunding platformi Kickstarter prikupljeno 10 miliona dolara za njegov razvoj. Samo dve godine kasnije, prodato je više od milion primeraka ovog sata.

Četiri modela grupnog finansiranja

U zavisnosti od toga šta nudite i šta backer-i/investitori dobijaju, razvila su se četiri osnovna tipa crowdfunding kampanja:

DONACIJSKI CROWDFUNDING (DONATION-BASED) namenjen je pre svega humanitarnim i neprofitnim kampanjama. U njima backer-i doniraju sredstva za ideju ili cilj koji im je važan, bez očekivanja da će dobiti nešto zauzvrat. U širem kontekstu, ovaj vid grupnog finansiranja značajan je za čitavu zajednicu. Najčešće se koristi za razvoj društveno korisnih projekata i podstiče kulturu davanja. U Srbiji je platforma donacije.rs namenjena upravo ovakvim kampanjama i projektima.

NAGRADNI CROWDFUNDING (REWARD-BASED) je kod nas najpoznatiji vid alternativnog finansiranja, uglavnom zato što dve najrasprostranjenije platforme, Kickstarter i Indiegogo, funkcionišu na ovaj način. Kod ovog tipa crowdfunding-a se u zamenu za finansijsku podršku nudi nagrada – perk. Perk-ovi su raspoređeni u nekoliko vrednosnih razreda, od simboličnih kao što su bedževi ili majice, pa sve do vrednih nagrada poput pametnih uređaja.

INVESTICIJSKI CROWDFUNDING (CROWDINVESTING ILI EQUITY CROWDFUNDING) backer-ima nudi mogućnost da umesto nagrade dobiju hartije od vrednosti i najpogodniji je za ulaganje u preduzeća u povoju. Investicijski crowdfunding tek počinje da se razvija u Srbiji, ali već 2018. godine na inostranim platformama su lansirane dve uspešne kampanje start-upova iz Srbije – Player Hunter i StrawberryEnergy. Ove kampanje prikupile su 1.200.000 dolara.

CROWDFUNDING POZAJMICE (CROWDLENDING) je vrsta online pozajmljivanja s kamatama nižim nego u bankama i zaradom koja je uglavnom veća nego kod regularne štednje. Na svetskom nivou ovo tržište je veće od svih ostalih tipova crowdfunding-a zajedno.

Zašto crowdfunding?

Postoji više razloga za upuštanje u crowdfunding kampanju, a prikupljanje sredstava je obično samo jedan od njih. Pogledajte koji su ostali razlozi zbog kojih se treba odlučiti za crowdfunding kampanju.

Promocija

Crowdfunding omogućava da putem društvenih mreža i medija širok krug ljudi čuje za vaš proizvod, uslugu ili kampanju. Takva promocija važna je za negovanje postojeće zajednice, ciljnih grupa i korisnika ili potrošača, kao i za izgradnju novih zajednica.

Testiranje

Crowdfunding vam pruža idealnu priliku da svoje ideje i proizvode testirate u široj javnosti ili steknete prve korisnike i korisnice. Takođe vam omogućava da testirate postojeće i otvorite nova tržišta.

Timski rad

Crowdfunding vam pomaže da svakoj osobi u vašem timu nađete odgovarajuće mesto – ili da pronađete nove ljude koji žele da budu deo vaše priče. Kroz crowdfunding kampanju tim jača i postaje bolje organizovan i usklađen.

Dostupnost

Pokretanje crowdfunding kampanje dostupno je svakom ko ima internet vezu i dobru ideju. Istovremeno, crowdfunding kampanju može podržati svako ko ima internet konekciju, želju da vas podrži i bankovnu karticu.

Finansiranje

Finansijska sredstva su najčešći razlog pokretanja crowdfunding kampanje. Iako nije jednostavan, crowdfunding mnogima olakšava finansiranje u trenucima kada je teško ili nemoguće doći do drugih izvora finansiranja.

Izgradnja zajednice

Uspešnom crowdfunding kampanjom oko sebe ćete okupiti ljude koji veruju u vaš proizvod, uslugu ili ideju – stare i nove ljude i zajednice.

Postoji mnogo načina za prikupljanje finansija za vaše ideje, proizvode i kampanje. Crowdfunding je alternativni model finansiranja, ali i mnogo više od toga. Kroz crowdfunding možete da zatvorite finansijsku konstrukciju u ranim fazama razvoja ideje ili projekta, testirate ideju u zajednici ili izgradite svoju zajednicu.

Crowdfunding u Srbiji u 2017. godini