Često postavljana pitanja

Ponekad vam treba brz i jednostavan odgovor na osnovna pitanja.

Često postavljana pitanja

Kada krenuti u pripreme? Indiegogo ili Kickstarter? Ovdje možete pronaći često postavljana pitanja u vezi crowdfundinga.

KOliko ranije počinje priprema za kampanju?

Za crowdfunding kampanje najvažnija je priprema - to je vreme kada se uradi više od 80% posla. U zavisnosti od toga da li određena zajednica koja prati i podržava vaš rad postoji ili ne - vreme za pripremu traje od 6 nedelja, do 6 meseci; a za značajno velike iznose i do godinu dana. U teoriji, kampanja se može pripremiti i u kraćem periodu, ali to obično ima za posledicu neuspešnu kampanju.

Od koga mogu da očekujem uplate?

Novac će vam prvo uplatiti porodica, prijatelji i mali deo populacije koji inače izdvaja sredstva za podršku super inovativnih ili humanitarnih ideja (zavisi gde spada vaša kampanja). Naravno, prvo vi treba da uplatite novac - ako vi ne želite da finansirate svoju ideju, zašto bi je drugi finansirali. Sredstva će vam uplatiti i oni koji znaju za vašu ideju i misle da je super, i zato je priprema kampanje jako važna: da bi takvi ljudi mogli da vas podrže moraju da znaju za kampanju i da imaju poverenja da ćete je zaista i realizovati.

Na kojoj platformi da prikupljam sredstva?

Postoji mnogo platformi koje se koriste na globalnom nivou, a izbor platforme zavisi od vrste kampanje i od toga gde se nalazi najveći deo vaše podrške - backera. U Srbiji se najviše koriste Kickstarter i Indiegogo. Indiegogo je popularnija jer dozvoljava da zadržite onoliko novca koliko prikupite, čak i ako ne prikupite iznos u celosti; dok Kickstarter nema tu opciju. Kickstarter takođe zahteva da imate račun u inostranstvu (SAD, države EU i slično).  Ukoliko je vaša kampanja više iz umetničke, kreativne i inovativne industrije, koja može globalno biti zanimljiva - Kickstarter je dobro rešenje. Indiegogo je odlična opcija ukoliko imate novu ideju, novi proizvod ili projekat od značaja za lokalne zajednice.

Šta su perkovi i zašto se koriste?

Perkovi, ili nagrade, su proizvodi, znaci zahvalnosti, stvari od vrednosti koje oni koji vas finansijski podrže dobijaju zauzvrat. Uglavnom se koriste u kampanjama u kojima se sredstva prikupljaju za neke konkretne proizvode i projekte (od muzičkih CDova, preko projekata za rad s mladima i ženama, do lansiranja novih proizvoda u različitim oblastima). Perkovi su raspoređeni u nekoliko vrednosnih razreda, od onih simboličnih poput bedževa ili majica, pa sve do vrednih nagrada poput pametnih uređaja. Perkovi predstavljaju i način da oni koji vas podržavaju unapred kupe vaše proizvode, često i po promotivnoj vrednosti.

Koliko je važan video?

Važan je. Živimo u vremenima u kome prosečnu pažnju na jednoj stranici držimo do 7 sekundi. Iako je važno da vaša kampanja ima detaljan opis svega što potencijalni backer možda želi da zna i u te tekstove treba uložiti vreme i trud, video je ono što im za vrlo kratko vreme, u samo par minuta, može opipljivo pokazati šta je ono što radite (vaš proizvod) i zašto treba da vas podrže (priča).

Kada ću videti sredstva na računu?

Priliv sredstava na račun zavisi od nekoliko razloga. Ukoliko se kampanja radi preko Kickstartera, potrebno je da sredstva prvo legnu na inostrani račun, a zatim da se prebace na vaš. Pri obradi ovih priliva banke često traže objašnjenja i popunjavanje posebnih obrazaca kako bi mogli da prime i proslede vam uplatu. Uplatu dobijate tek pošto je banka procesuira, a nakon što je uvažila vaše objašnjenje. Sa Indiegogo platformom imate jedan korak manje, te se procedura može završiti za manje od 30 dana. U zavisnosti od toga koji je oblik pravnog lica i koji porezi važe za taj oblik pravnog lica, a vezani za taj način sticanja prihoda - možete imati i dodatne troškove, te se i o tome mora razmišljati unapred, odnosno pre nego što se donese odluka o količini novca koja se prikuplja kroz crowdfunding.