ZAŠTO CROWDFUNDING?

Svi pričaju o tome, a i vas zanima ili biste želeli da znate više?
Na pravom ste mestu!

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form

NEKE OD USPEŠNIH KAMPANJA NAŠIH TIMOVA

Ovo su neki od timova koje su naši eksperti educirali i savetovali u prošlosti

OUR LATEST WORKS

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse varius enim in eros elementum tristique. Duis cursus, mi quis viverra ornare.

Postoji mnogo načina da prikupite finansiranje za svoje ideje, proizvode, kampanje. Crowdfunding je alternativni model finansiranja, ali i mnogo više od toga. Kroz crowdfunding možete da zatvorite finansijski jaz u ranim fazama razvoja ideje ili projekta, da testirate svoju ideju u zajednici ili izgradite svoju zajednicu.

Kovanica crowdfunding nastala je kombinacijom engleskih izraza "crowd" (grupa, gomila) i "funding" (finansiranje). U današnje vreme ideje su vrednije od novca. Dobra ideja u kratkom roku nekoga može učiniti milijarderom, društveno odgovornim uzorom ili uspešnim inovatorom. Međutim, doći do finansijskih sredstava za njenu realizaciju nije uvek tako jednostavno. Crowdfunding kao vid grupnog finansiranja može vam u tome pomoći. Promovisanje ideje iz bilo koje oblasti, kroz dobro koncipiranu kampanju putem određenih internet platformi, onim najistrajnijima pruža mogućnost sticanja željenog početnog kapitala. Naravno, prvo se nameće pitanje ko to obezbeđuje ovaj kapital? Odgovor je - backer-i. Backer-i su osobe sa bilo kog kraja sveta koje je vaša ideja zainteresovala iz najrazličitijih razloga te stoga žele da podrže kampanju i da u nju ulože novac. Uz takav pristup, crowdfunding može biti posebno efikasan zato što ima manje papirologije i ne zahteva garancije i žirante, za razliku od bankarskih kredita. Banke su, na primer, odbile da finansiraju prvi komercijalno uspešan pametni sat Pebble, koji je ipak proizveden tako što je na crowdfunding platformi Kickstarter prikupljeno 10 miliona dolara za njegov razvoj. Samo dve godine kasnije na tržištu je prodato više od milion primeraka ovog sata.

Prva onlajn crowdfunding kampanja realizovana je 1997. za finansiranje američke turneje rok benda Marillion, kada je prikupljeno 60.000 dolara. Od tada do danas kreirano je mnoštvo onlajn platformi za grupno finansiranje društvenih i preduzetničkih ideja.

Kembridžov Centar za alternativno finansiranje procenio je da je do 2015. na ovaj način prikupljeno preko 34 milijarde dolara za raznovrsne projekte širom sveta, a Svetska banka prognozira da će do 2020. crowdfunding tržište imati vrednost od 96 milijardi američkih dolara.

Kao i većina društvenih fenomena crowdfunding se razvio u četiri pravca i izgradio sopstvenu metodologiju:

Donacijski (donation-based) crowdfunding funkcioniše tako što pokretač kampanje objavi kolika svota mu je potrebna i detaljno obrazloži za koju svrhu, a potom mu backer-i doniraju sredstva bez očekivanja da će nešto dobiti zauzvrat. U širem kontekstu, ovaj vid grupnog finansiranja značajan je za čitavu zajednicu i najčešće se koristi za razvoj društveno korisnih projekata.

Crowdfunding baziran na nagradama (reward-based) je najpoznatiji vid ove vrste alternativnog finansiranja, uglavnom zato što dve najrasprostranjenije platforme, Kickstarter i Indiegogo, funkcionišu na ovaj način. Ovde se u zamenu za finansijsku podršku nudi nagrada - perk. Perk-ovi su raspoređeni u nekoliko vrednosnih razreda, od onih simboličnih poput bedževa ili majica, pa sve do vrednih nagrada poput pametnih uređaja. Najskuplji perk u istoriji bila je mogućnost da se za 150.000 dolara kupi uloga izvršnog direktora u popularnoj seriji Video Game High School.

Crowdfunding baziran na udelu (equity crowdfunding) nudi mogućnost backerima da kroz pružanje finansijske podrške postanu deoničari i najpogodniji je za ulaganje u preduzeća u povoju. Jedna od ovakvih plaformi je i Funderbeam, o kojem će biti reči na narednim stranicama.

Crowdfunding baziran na pozajmicama (lending-based) je vrsta onlajn pozajmljivanja sa manjim kamatama nego u bankama i uglavnom sa većom zaradom nego kod regularne štednje. Ovo tržište crowdfunding-a je nekoliko puta veće od ostalih crowdfunding tržišta zajedno.