Najveći deo crowdfunding aktivnosti odvija se online, na crowdfunding platformama. One služe kao baze na kojima se nalaze svi projekti koje tu postavljaju autori kampanja, koji žele da prikupe sredstva za svoj projekat.
Kratak Opis
Prva i jedina platforma za grupno finansiranje u Srbiji, koja je namenjena isključivo podršci registrovanim neprofitnim organizacijama.
Namenjena grupnom finansiranju zasnovanom na donacijama.
Kampanje traju od 30 do 90 dana, a ako se cljani iznos ranije prikupi, mogu da traju i kraće od 30 dana.
Profitna pravna lica ne mogu da budu autori kampanja.
NAKNADA
Za autore kampanje: 0% + standardni trošak kartičnih uplata.
Kratak Opis
Najstarija platforma za crowdfunding na bazi nagrada.
Nudi izbor između fleksibilnog cilja (autor kampanje zadržava novac i ako nije prikupio 100% ciljanog iznosa) i fiksnog cilja (autor kampanje zadržava novac samo ako je prikupio 100% ciljanog iznosa).
Tri glavne kategorije: tehnologija i inovacije, kreativni i društveni projekti.
prednosti
Izbor između fleksibilnog i fiksnog cilja omogućava autorima kampanje bolje planiranje.
Iako je kampanja vremenski ograničena, moguće je maksimalno produžiti do 60 dana.
nedostaci
Autori kampanje iz Srbije nemaju direktan pristup platformi i moraju koristiti registrovanog posrednika iz zemlje u kojoj platforma posluje .
naknada
Za autore kampanje: 5% od ukupno prikupljenih sredstava + naknada za transfer novca u zavisnosti od valute i države + standardni trošak kartičnih uplata.
Kratak Opis
Najpoznatija platforma za grupno finansiranje na bazi nagrada.
Usmerena na originalan dizajn i tehnološke proizvode.
Glavne kategorije: umetnost, strip i ilustracija, dizajn i tehnologija, film, hrana i ručni rad, igre, muzika i izdavaštvo.
prednosti
Kampanje traju maksimalno 60 dana
Jednostavan za korišćenje.
nedostaci
Princip „sve ili ništa“ – ukoliko se ne prikupi ciljani iznos novac se vraća backer-ima.
Autori kampanja iz Srbije nemaju direktan pristup i moraju koristiti registrovanog posrednika iz zemlje u kojoj platforma posluje.
NAKNADA
Za autore kampanje: 5% od ukupno prikupljenih sredstava + standardni trošak kartičnih uplata.
Kratak Opis
Namenjena grupnom finansiranju zasnovanom na donacijama.
Platforma ima Akcelerator, odnosno virtualni trening program dostupan autorima kampanja koji daje podršku da se u određenom roku skupi do 5.000 američkih dolara od 40 različitih donatora, koji su potrebni da bi se kampanja kvalifikovala da bude javno dostupna.
Platforma namenjena samo registrovanim neprofitnim organizacijama.
prednosti
Autori kampanja iz Srbije imaju direktan pristup.
Osim individualnih backer-a na platformi su aktivni i korporativni backer-i.
nedostaci
Profitne kompanije ne mogu da koriste platformu za prikupljanje sredstava.
Da bi se pokrenula kampanja platforma traži i dvogodišnji finansijski izveštaj, što može da bude problem za novoosnovane organizacije koje onda moraju da nađu „sponzorsku organizaciju“ da bi pokrenule kampanju.
nAKNADA
Za autore kampanje: 5–12 % od ukupno prikupljenih sredstava u zavisnosti od više faktora + standardni trošak kartičnih uplata.
Kratak Opis
Specijalizovana platforma za investiciono grupno finansiranje (equity crowdfunding).
prednosti
Po postizanju 75% cilja pravni tim platforme pruža pravnu podršku autoru kampanje.
nedostaci
Funkcioniše po principu „sve ili ništa“– ukoliko se ne prikupi ciljani iznos novac se vraća backer-ima.
Samo pravna lica registrovana u Ujedinjenom Kraljevstvu i Irskoj imaju mogućnost korišćenja platforme, dok je ostalima iz Evrope omogućeno tek ukoliko platforma prihvati zahtev.
naknada
Za autore kampanje: 7% od ukupno prikupljenih sredstava + Transfer sredstava 0,75–1,25% + standardni trošak kartičnih uplata. Za backer-e: Procenat od donacije: 1,5% (ne manje od 50 penija i ne više od 250 funti).
Investitori nakon inicijalne faze ulaganja mogu trgovati svojim udelom, zahvaljujući sistemu zasnovanom na blockchain tehnologiji.
nedostaci
Platforma od autora kampanja traži da ispune različite kriterijume, stoga i autori iz Srbije mogu da je koriste ukoliko ih ispune.
„Soft launch“ faza pri pokretanju kampanje u kojoj autor kampanje mora da obezbedi investitore kroz svoju mrežu i mrežu platforme, a tek nakon prikupljenog dela sredstava kampanja postaje javno dostupna svim zainteresovanim backer-ima.
NAKNADA
Za autore kampanje: 4% od ukupno prikupljenih sredstava + Fiksna naknada od 3.500 evra. Za backer-e: 3% ako kompanija u koju je investirana ode na tržište ili je prodaju. Procenat se računa u odnosu na povratak investicije.
Kratak Opis
Namenjena grupnom finansiranju na bazi nagrada.
Na GoDaddy listi najboljih platformi za grupno finansiranje za 2019. godinu.
Na platformi Ulule mogu se finansirati svi inovativni, kreativni i projekti usmereni na zajednicu.
prednosti
Kampanje mogu realizovati pojedinci, neprofitna i profitna pravna lica.
Kampanje mogu trajati do 90 dana.
Osim finansijskog cilja moguće je postaviti kao cilj i broj pretprodatih proizvoda.
Platforma je dostupna na osam jezika
nedostaci
Funkcioniše po principu „sve ili ništa“.
Nije zvanično dostupna u Srbiji, ali je za razliku od platformi Indiegogo i Kickstarter dostupna u svim zemljama EU, što značajno olakšava proces dolaska do posredničkih organizacija.
Patreon je platforma za grupno finansiranje koja nudi mogućnost donatorima – patronima da doniraju novac kreatorima online sadržaja, kao što su na primer novinari, kreatori video-klipova, muzičari, virtuelni umetnici, grafičari, strip umetnici, autori podcast-a i drugi slični kreativci.
prednosti
Platforma Patreon je rešenje namenjeno svim umetnicima i kreativcima koji kontinuirano stvaraju sadržaj, jer nije potrebno imati konkretan projekat i kampanju, kao što je to slučaj sa platformom Kickstarter.
Podrška je kontinuirana i obnavlja se na mesečnom nivou.
U Srbiji ovaj model zasada koristi manji broj kreativaca.
nedostaci
Bez razvijene zajednice i prepoznatljivosti, teško je voditi uspešnu kampanju.
Platforma sa fokusom na lični crowdfunding i neprofitne inicijative. Sredstva se prikupljaju za više kategorija: medicinske zahvate, vanredne situacije, edukaciju, humanitarne svrhe, neprofitne inicijative.
prednosti
Jednostavna za korišćenje.
Daje prostor pojedincu.
nedostaci
Nije direktno dostupna autorima kampanja u Srbiji i moraju koristiti registrovanog posrednika iz zemlje u kojoj platforma posluje.
naknada
Za autore kampanje:0% za većinu zemalja i valuta i do 5% za određene zemlje. +standardni trošak kartičnih uplata.
Kratak opis
Platforma namenjena investicionom grupnom finansiranju, orijentisana ekskluzivno ka potrošačkim brendovima i proizvodima.
Nudi i uslugu kreditiranja.
prednosti
Omogućava pristup Helio-u (platforma za mašinsko učenje i analizu podataka, koja identifikuje potencijalne investitore), ima partnerstvo sa distributerima (npr. Amazon).
nedostaci
Platforma namenjena pravnim licima registrovanim u SAD-u.
Neophodna aplikacija za pokretanje kampanje.
Uobičajeni zahtev da bi kompanija pokrenula kampanju na platformi je prihod kompanije od minimum pola miliona američkih dolara godišnje.
Funkcioniše po principu „sve ili ništa“.
NAKNADA
Za autore kampanje: Naplaćuje se određeni procenat za uspešno realizovane kampanje, ali podatak o visini naknade nije javno dostupan + standardni trošak kartičnih uplata.
Kratak Opis
Platforma namenjena investicionom grupnom finansiranju start-upova, koja sebe opisuje kao „Kickstarter za investicije”
Dozvoljava male investicije sa donjom granicom od 100 američkih dolara, u skladu sa „JOBS Act“ za koji je lobirala i na taj način omogućila tzv. neakreditovanim investitorima da ulože novac.
Funkcioniše kao tzv. Public Benefit Corporation.
prednosti
Pruža pravnu podršku.
nedostaci
Platforma namenjena pravnim licima registrovanim u SAD-u.
naknada
Za autore kampanje:7,5% od ukupno prikupljenih sredstava. 3,5% od svake donacije, ne manje od 8 američkih dolara. Za nekartične uplate 2% od svake donacije i maksimum 100 američkih dolara +standardni trošak kartičnih uplata.
Kratak opis
Platforma je fokusirana na neprofitne organizacije.
prednosti
Jednostavna za korišćenje.
nedostaci
Prihvata samo donacije u američkim dolarima.
Uplate se vrše preko WePay računa
Dostupna pravnim licima iz SAD-a.
NAKNADA
Za autore kampanje: 0% +standardni trošak kartičnih uplata. Za backer-e: opciona donacija platformi.
Kratak Opis
Platforma namenjena pojedincima i neprofitnim organizacijama.
prednosti
Ima aplikaciju za Facebook i LinkedIn.
Autori kampanje imaju mogućnost da brendiraju neki od proizvoda koje nudi platforma (majice, šolje, maske za telefone), a koje će koristiti kao nagrade za svoje backer-e. Ovako kreirane nagrade proizvodi i distribuira sama platforma.
Platforma ima probni pilot projekat za one kojima je nedostupan račun u ovim zemljama. Prikupljena sredstva za ove projekte se isplaćuju preko PayPal računa, uz naknadu od 30 američkih dolara.
Platforma za grupno finansiranje bazirano na nagradama i „nivoima uticaja” (impact levels). Namenjena je društveno odgovornim projektima pojedinaca, neprofitnih organizacija, socijalnih preduzeća i društvenih grupa.
prednosti
Integrisani alati za oglašavanje (Google Adwords i Facebook Piksel) što olakšava praćenje učinka plaćenog oglašavanja