Donacijski crowdfunding u Srbiji 2.0

June 4, 2018

Balkanski Crowdfunding 2.0

 

Koncept crowdfundinga u svetu nije nov, postoji već 20 godina; a ni Zapadni Balkan ne zaostaje mnogo. Veliki broj neprofitnih organizacija i preduzetnika iz Srbije je vodilo svoje crowdfunding kampanje više ili manje uspešno na globalnim platformama poput Kickstartera, Indiegogo ili GlobalGiving.

Lokalne crowdfunding platforme, pak, jesu relativno nova stvar. Kada je postalo jasno da je crowdfunding „next big thing“ pre nekoliko godina, na Zapadnom Balkanu je lansirano nekoliko lokalnih platformi zasnovanih na principu donacija, poput Donacije.rs, koju je 2014. godine pokrenuo Fond B92. U Hrvatskoj je u istom periodu lansirana Doniralica, a postojala je i jedna platforma u Makedoniji. Međutim, ova prva generacija lokalnih crowdfunding platformi nije uspela. Platforma Donacije.rs je svoj rad obustavila 2016. godine, a Doniralica, praktično, nije ni zaživela. Zašto?

Postoje 3 moguća razloga za ovo.

 

Opšti pad davanja

Ako pogledate Giving Balkans aplikaciju, u 2016. godini ćete videti značaj pad dobrotvornih davanja u gotovo celom regionu, izuzev Hrvatske. Iako ne možemo da vidimo direktnu vezu između početnog neuspeha lokalnih platformi i pada davanja, možemo da pretpostavimo da ovo jeste imalo manjeg uticaja, ali ne presudnog.

 

Pogrešna očekivanja

Ono što jeste imalo presudan uticaj da prvi koraci lokalnih crowdfunding platformi budu neuspešni, jesu pogrešna očekivanja – i sa strane administratora platformi i sa strane neprofitnih organizacija koje su pokretale kampanje. Crowdfunding nije čarobni štapić. Nije dovoljno da se objave tekst i slika na nekoj platformi i da se očekuje da novac krene da se sliva na naš račun. A to je najčešće razmišljanje organizacija koje se po prvi put susreću sa crowdfundingom.

Platforma Donacije.rs, na primer, lansirana je u momentu kada su Balkan zadesile strašne poplave. Platforma se u tim okolnostima pokazala izuzetno korisnom – u vanrednim okolnostima, ljudi su tražili najbrže načine da doniraju i pomognu. 

Međutim, nakon što je kriza prošla, aktivnosti na platformi su zamrle. Organizacije koje su kasnije lansirale svoje kampanje nisu bile angažovane u njihovoj promociji, a funkcionalnosti same platforme nisu bile dobro razvijene. U tom momentu je i Fond B92 promenio svoju strategiju i prioritete, tako da su poslednje kampanje zatvorene 2016. godine, a za sve to vreme je ukupno prikupljeno oko 23.000 evra.

Dakle, i administratori i pokretači kampanja su imali pogrešna očekivanja. Međutim, prva greška nikad nije razlog za odustajanje.

 

Odustajanje posle prvog neuspeha

Neuspeh prve generacije lokalnih crowdfunding platformi je sasvim prirodna stvar. Veliki broj globalnih platformi, pokrenutih sa mnogo više resursa, isto je fejlovao u početku. Ali su bili posvećeni, učili su, menjali pristup i nastavljali da razvijaju svoje platforme.

 

Zašto je sada dobra prilika da razvoj lokalnih crowdfunding platformi i zašto je Catalyst Balkans ponovo lansirao Donacije.rs?

 

Porast davanja za opšte dobro

Ljudi na Balkanu ponovo daju sve više, a uz pomoć lokalne platforme će mnogo brže i jednostavnije doći do kampanja u svojoj zajednici koje žele da podrže. Tako je, na primer, preko Kosova Ideas platforme za prvih 8 meseci od lansiranja prikupljeno 95.000 evra.

Porast online plaćanja

Na ruku nam ide i odnos potrošača prema online plaćanjima. Prema MasterIndex istraživanju, danas čak 77% potrošača u Srbiji koristi online plaćanja. 

Šira slika

Donacije.rs su deo šire slike na kojoj Catalyst Balkans radi sa svojim partnerima. Uz Donacije.rs, Giving Balkans bazu podataka i CiviCatalyst CRM softver želimo da razvijemo lokalnu filantropiju, jer verujemo da u zdravom društvu, neprofitne organizacije treba više da se oslone na domaće izvore finansiranja.

Postoji još jedna vrlo važna posledica razvoja crowdfundinga na Zapadnom Balkanu za koju verujemo da je posebno dragocena za domaće neprofitne organizacije. Crowdfunding nas uči da se za podršku zajednice bori. Da nam ona ne pripada tek tako. Da moramo da izađemo iz svojih balona i dođemo do ljudi.

Ovakav pristup nije važan samo u fundraisingu. Kada neproftine organizacije krenu da se bore za podršku u svojoj zajednici, neće samo prikupiti više sredstava – imaće bolju priliku da ostvare svoju misiju i imaju veći uticaj.

Miloš Janković

Catalyst Balkans

POVEZANI TEKSTOVI