Belgrade Crowdfunding Convention 2018 - “Pomozite ljudima da razumeju šta je crowdfunding, jedino tako ćete postići uspeh”!

October 10, 2018

Poslednju nedelju septembra napustli smo puni utisaka sa druge Beogradske crowdfunding konvencije, održane 25. septembra, a koja je okupila više od 20 predavača, i preko 200 učesnika iz Evrope i regiona.  Fokus konvencije bili su nagradni i investicijski crowdfunding, kao i budućnost crowdfundinga u Srbiji.

Nakon uvodnih govora nemačkog ambasadora u Srbiji, ministra za inovacije i državnih sekretara iz Ministarstva privrede i Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, učesnicima se obratio Oliver Gajda, izvršni direktor Evropske crowdfunding mreže, koji se osvrnuo na razvoj zakonskog okvira i podsticajnog okruženja za crowdfunding u Evropi.

Pre samo sedam godina Evropska crowdfunding mreža bila je na početku i počela je sa organizovanjem jednog događaja godišnje da bi u roku od nekoliko godina razvila tržište za crowdfunding u Belgiji. Kao primer dobre prakse Oliver je istakao i Francusku, objašnjavajući kako su tamo nekoliko godina posvetili istraživanju tržišta kome su na kraju i  prilagodili zakonske okvire crowdfundinga, tako da se on razvija i u interesu potrošača.  Francuska je i danas posvećena unapređenju i širenju svojih zakonskih okvira za crowdfunding.  Gajda je na kraju zaključio da je za utvrđivanje regulative neophodno sarađivati sa političarima, i nastaviti sa edukacijom tržišta. Oliver je Srbiji dao i domaći zadatak i rok od tri godine da ga izvršimo - regulisanje tržišta tako da crowdfunding može da se razvija dalje i ostvari sve svoje potencijale.

Dok je Oliver svoju prezentaciju fokusirao na značaj razvoja ekosistema i podsticajnog okruženja, Paskal Kondamin iz Indiegogo platforme podelio je svoje praktične savete za uspešno planiranje crowdfunding kampanje, jasno ukazujući učesnicima da se zajednica ne gradi preko noći i da bi trebalo da počnu na tome da rade odmah. On je zaključio da uspeh crowdfunding kampanje na kraju zavisi od dobro osmišljene marketinške strategije, i da cilj njenog pokretanja ne mora uvek biti prikupljanje novca, budući da je crowdfunding moćan alat za testiranje tržišta i promociju samog proizvoda.

Na Konvenciji je predstavljena i najnovija studija o Grupnom finansiranju baziranom na nagradama u Srbiji čija je autorka Jasna Atanasijević zaključila da crowdfunding tržište u Srbiji raste, a da bi situacija bila još bolja trebalo bi nastaviti sa edukacijom kako bismo imali više dobro pripremljenih kampanja. Sa njom se složio i Nedeljko Milosavljević, direktor Centra za transfer tehnologije, koji je takođe istakao da temelj uspešne kampanje čini vreme uloženo u njenu pripremu.

Kada je u pitanju investicijski crowdfunding najveći izazov je odsustvo platforme na kojoj bi pokretanje kampanje bilo moguće. Miroljub Ristić iz Beogradske berze ispričao je da su ih rezultati istraživanja (USAID) koji su ukazali da se eksternom novcu (čak 90%) može pristupiti isključivo preko banaka, odnosno da startapovi, preduzetnici, kompanije moraju da podižu kredite da bi razvili svoje ideje, naveli na razmišljanje kako da pruže podršku toj ciljnoj grupi. Beogradska berza trenutno radi na premošćavanju zakonskih prepreka kako bi estonijska platforma za investicijski crowdfunding Funderbeam što pre došla u Srbiju i tako omogućila kompanijama da do sredstava dođu lakšim i jednostavnijim putem.

I organizacija Catalyst Balkans koja vodi platformu Donacije.rs ima u planu dalji razvoj kako bi podstakla tržište da se više uključi, odnosno da pruži podršku pojedincima i organizacijama kojima je pomoć neophodna. Nejtan, direktor organizacije, predstavio je naredne korake koje će preduzeti, kao što su prilagođavanje rada platforme principima nagradnog crowdfundinga, budući da su se nagrade pokazale kao dobra praksa, odnosno motivacija za ulagače/bekere, matching giving framework koji bi omogućio kompanijama, fondacijama ali i pojedincima da uložen novac dupliraju za veće efekte, kao i veće zalaganje oko izgradnje zajednice organizovanjem događaja na kojima će moći da se uključe i oni koji još uvek ne praktikuju online plaćanje.

Svoje iskustvo u planiranju i sprovođenju crowdfunding kampanje podelili su uspešni autori kampanja iz Srbije i regiona - Super Bake, Stiglo, Hexiwear, Moja dugina obitelj i Fierce Women.

“Komunikacija je najvažnija! Morate biti u stalnom kontaktu sa vašim potrošačima i brinuti o njima i nakon kampanje.” - istakao je Nebojša Matić, vlasnik Mikroelektronike, kompanije koja iza sebe ima 2 uspešne crowdfunding kampanje.

On je pre toga objasnio kako se za crowdfunding nisu odlučili iz novčanih razloga, već isključivo radi testiranja tržišta i promocije proizvoda.

Mario Milaković, osnivač socijalnog preduzeća Super Bake, podelio je sa učesnicima savet koji je njemu bio najveći izazov tokom kampanje: “Ne verujem u sreću već samo u dobru pripremu. Moja preporuka je da imate bar troje ljudi u timu. Čak i ako uradite svoj domaći uvek može iskrsnuti nešto, i morate na to da budete spremni. Takođe, kreiranje i negovanje zajednice je veoma ključno zbog sve što ćete raditi posle kampanje, zato nemojte zaboraviti ko vam je pomogao da stignete do cilja.”

Miloš Ilić, osnivač i inicijator kampanje Stiglo design ukazao je da je njihov najveći izazov bila neinformisanost tržišta o funkcionisanju rada Kickstartera - Sa nekim našim prijateljima bukvalno smo morali da prođemo ceo proces kako bismo im pokazali kako se uopšte uplaćuje, i da se onda čeka na proizvod. Zato se pobrinite da zajednica razume kako Kickstarter, odnosno crowdfunding kampanje inače, funkcionišu.

Kakva je situacija sa nagradnim i investicijskim crowdfundingom u Evropi objasnili su nam Oliver Gajda, Paskal Kondamin i Damir Bićanić, predstavnik Funderbeam SEE platforme iz Hrvatske - Crowdfunding u Evropi se dosta razvija, kod nagradnog crowdfundinga se primećuje kontinuiran rast i snaga, ali još uvek nije dostigao stepen koji smo očekivali, budući da je prisutan mali broj lokalnih platformi, odnosno i dalje su vodeće Indiegogo i Kickstarter platofme. Kada je u pitanju investicijski crowdfunding, znatan napredak se primećuje u Engleskoj zbog prisustva Crowdcube platforme, dok u Nemačkoj i Francuskoj još uvek nema napretka, upravo zbog nerazvijenih lokalnih platformi - istakao je Gajda.

U Hrvatskoj je od 2017. godine prisutna estonijska platforma za investicijski crowdfunding - Funderbeam SEE, i od tada je uspešno realizovano 5 kampanja (2 startapa i 3 SMEs). Prisustvo lokalne platforme je veliki napredak za Hrvatsku, budući da startapi nemaju pristup finansiranju preko banaka a potrebno im je dosta novca za razvoj - objasnio je Damir Bićanić.

Na panelu o blockchainu čiji su govornici bili Ivan Blejac, osnivač Srpske blockchain inicijative, Nenad Paunović, Direktor tima za IT preduzetništvo iz Kabineta Predsednice Vlade Srbije i Branko Krsmanović, predstavnik Cofound.it u Srbiji, učesnicima je predstavljeno kako blockchain i crowdfunding funkcionišu zajedno - Kada pričamo o CSR i donacijama, zamislite da podržavaoci vaše kampanje u svakom trenutku znaju kuda se kreće novac koji su uložili, objasnio je Krsmanović, dajući jedno slikovito objašnjenje za bolje razumevanje blockchain tehnologije - Zamislite da ste otišli u supermarket i želite da kupite na primer neki organski proizvod. Na polici se nalazi QR kod čijim očitavanjem dobijate informacije o celom putovanju tog proizvoda, od momenta kada je posađen u zemlju do momenta kada je postavljen na policu u tom supermarketu.

Svoje iskustvo sa investicijskim crowdfundingom podelili su i Hajdana Rukavina iz Zelene Energetske Zadruge, Kristina Nikolić iz Strawberry Energy i Oliver Pugh iz EaryBird. Zelena Energetska Zadruga imala je posebno iskustvo jer je koristila platformu koju su samostalno napravili za te svrhe - kampanja je trajala 8 dana, i za to vreme je 53 investitora uložilo u Križevačke solarne panele, koji su postavljeni krajem septembra. “Trebalo nam je godinu dana da pripremimo kampanju, imali smo dosta stručnjaka u timu, i ja sama imam veliko iskustvo u pripremi kampanje, tako da je sve proteklo dobro tokom njene pripreme” - ispričala je Hajdana.

Sa druge strane, Kristina Nikolić je objasnila kako je njen tim pripremao kampanju svega nekoliko nedelja, što nikako ne preporučuje. Ona je takođe podelila sa publikom savete i istakla da obavezno pre kampanje pričaju sa zajednicom kako bi uvideli ko je njihov “crowd”, kao i da naprave mrežu podrške koja će raširiti vest o kampanji kada se ona pokrene.

Na kraju panela o investicijskom crowdfundingu u regionu, Damir Bićanić kao predstavnik platofme Funderbeam SEE ukazao je na šta to najviše investitori obraćaju pažnju prilikom odlučivanja - Ko su ciljani investitori? Da li je preduzeće vredno i kakav im je integritet? Kakav je proizvod i da li već postoji nešto slično? Kolika je veličina tržišta?

Konvenciju su organizovali Nemačko-srpska inicijativa za održivi rast i zapošljavanje, Tim za socijalno uključivanje i smanjenje siromaštva Vlade Republike Srbije, Hajnrih Bel Fondacija i agencija Brodoto.

Snimak cele Konvencije možete pogledati na našem You Tube kanalu.














POVEZANI TEKSTOVI