Dažbog games - Kako smo živeli i preživeli svoju Kickstarter kampanju

December 19, 2018

Kao jedan od najboljih timova Crowdfunding Akademije održane ove godine, udruženje Dažbog games uspešno je sprovelo svoju prvu crowdfunding kampanju za društvenu igru “Overtime” prikupivši 110%, i to na Kickstarter platformi poznatoj po svom strogom pravilu Sve ili ništa.  Pavle Ilijašević, idejni tvorac igre i koordinator kampanje, objašnjava kako je izgledalo njihovo crowdfunding iskustvo.  


  1. Reci nam nešto više o samoj Overtime igri - kako je nastala, koja su pravila, daj nam neki savet kako da pobedimo u igri.

Overtime igra je nastala kao ideja sada “davne” 2015. godine, mada smo prvi prototip za nju napravili tek u 2017. godini. Igra je ubrzo postala veliki hit na našim testiranjima zbog svoje teme i prepoznatljivim situacijama, a postala nam je “fokus igra” tek pošto smo dobili poziv na Crowdfunding Akademiju.

U igri, igrači su u ulogama radnika bezimene velike kompanije, koji su primorani da ostanu prekovremeno na poslu. Cilj svakog igrača je da se reši svojih obaveza što pre, kako bi mogao prvi da ode kući i time pobedi u igri. To može da uradi ili tako što vredno radi, ili tako što podmetne kolegama da završe posao umesto njega.

U igri ima malo faktora sreće - svi igrači vuku karte sa jednog zajedničkog špila, a taktike u igri se nalaze u pametnom kombinovanju karata koje se izvuku. Ali, zbog ograničenog broja karata, jedan igrač ne može i da kontroliše ostale igrače, i da završava svoj posao. Tako da uprkos faktoru sreće, potrebno je pametno koristiti karte i opcije koje se nude, i čekati pravu priliku za pobedu.


  1. Pre samo šest meseci završili ste Crowdfunding Akademiju na kojoj ste pokazali svoju odlučnost i spremnost za upuštanje u kampanju, što je dovelo do toga da dobijete i mentorsku podršku i video produkciju. Koliko je Dažbog timu značila pomoć tokom planiranja i sprovođenja kampanje?

Mada je za nas planiranje kampanje bilo dosta ubrzano - za kampanju smo se odlučili nepuna tri meseca pre nego što se odigrala. Imali smo iznenađujuće dosta predznanja na Akademiji i prilikom planiranja kampanje. Mentorsku podršku zbog ovog razloga možda i nismo dovoljno iskoristili u tom “mentorskom” aspektu, ali smo dobili dosta podrške i saveta i tokom planiranja i tokom sprovođenja kampanje. Ponajviše nam je značila podrška u medijskom i social media reklamiranju i razglašavanju kampanje, i savetima kako tu da pristupimo. Trudili smo se da sve savete i ideje koje smo dobili od strane mentora implementiramo na način koji odgovara našem stilu i razmišljanju.



  1. Zašto ste se odlučili za crowdfunding, i zašto baš za Kickstarter platformu?

Za crowdfunding smo se opredelili prvenstveno zbog mogućnosti da prikupimo finansije koje su nam potrebne bez velikih investitora. - u Srbiji nije razvijeno tržište za društvene igre, ali se polako širi. Verujem da bi nam bio potreban još dugi niz godina da se probijemo na njemu "klasičnim" metodama nego što smo sada ovom kampanjom. Kickstarter istovremeno nudi i marketing za igru, i način prikupljanja sredstava. Preko Kickstartera, i oglašavanjem tim putem, širi se vest po svetu o vama i nudi mogućnost da ljudi sa svih strana sveta vide šta nudite, i omogućava im se da kupe proizvod.

Kickstarter kampanja "Overtime" kartične igre

.

  1. Šta biste izdvojili kao lekcije koje ste naučili tokom sprovođenja vaše kampanje?

Marketing je jako bitan. Potrebno je pričati o kampanji daleko pre nego što kampanja uopšte počne. Ima mnogo različitih foruma i Facebook grupa na kojima je to moguće činiti iz fotelje, a ako ste dovoljno glasni i dovoljno zanimljivi, čuće vas ljudi širom sveta i željno isčekivati da kampanja krene.


  1. Da li biste se ponovo upustili u crowdfunding kampanju i zašto?

Da. Bilo da nam je ova prva kampanja bila uspešna ili ne, ne bismo odustali od crowdfunding kao opcije. Još uvek smo mali na svetskom nivou, ali sada se čulo za nas, i to ćemo da iskoristimo za narednu kampanju za još bolji uspeh. Iako je bilo izazovno na mnogo nivoa, ovo je sve jedna bitna životna lekcija.


  1. Koliko vam je značila podrška ljudi na društvenim mrežama i koliko je interakcija sa zajednicom uticala na uspeh kampanje?

Mislim da je za uspeh kampanje najviše zaslužna zajednica koju smo stvorili kroz niz godina testiranja igara i druženja, nego što su nas društvene mreže pogurale. I na njima, najglasniji za podršku su bili oni koje smo upoznali mnogo ranije i koji su nas pratili od prvog dana. Kampanju je izvuklo i izguralo baš to lokalno društvo.


  1. Da li ima nešto što ste propustili da uradite tokom pripreme, a bilo je važno za kampanju?

Predkampanju - odnosno, nismo dovoljno pričali zajednici gamer-a u svetu o našoj igri i planu pre samog lansiranja. Moguće da smo i dosta požurili sa kampanjom u odnosu na originalan plan iz nekoliko razloga koji su nam tada delovali logični, a  koji su nas možda "koštali" boljeg uspeha da smo samo duže sačekali i spremili se. Takođe, nismo dovoljno istražili tržište u smislu "šta će sve da se daje na Kickstarteru tokom naše kampanje".  Za nekoga ko prvi put radi kampanju, dosta nas je ugušilo što je bilo čak pet velikih i popularnih kampanja koji su "progutali" podršku i pare. Da smo znali za njih ranije, mogli smo to da izbegnemo i da započnemo svoju kampanju kada se te mega kampanje završe, odnosno, vraćamo se na to da je trebalo da malo sačekamo i bolje se spremimo.


  1. Kickstarter se dosta razlikuje od Indiegogo platforme, prvenstveno po svom Sve ili ništa pravilu. Na šta bi jedan budući crowdfunder trebalo da obrati pažnju ukoliko se odluči za Kickstarter kao platformu?

Pošto nam je ovo bila prva kampanja, mi smo sve sitnice otkrivali usput. Za neke smo znali ili saznali pre početka, postavljajući pitanja i tražeći savete u Facebook grupama koje su posvećene savetima za društvene igre na Kickstarteru.

Ono što smo saznali u pogrešnom trenutku jeste da su neke opcije koje su ranije postojale (konkretno da se vremenski ograniči dostupnost neke nagrade) ukinute u međuvremenu! Morali smo da se snalazimo kako da rešimo probleme, i u tome smo (srećom) uspeli - u ovom slučaju, ograničili smo broj nagrada na tačan broj onih koji su je do tog datuma uzeli.

Druga stvar koju smo saznali usput jeste da svako može u svakom trenutku da povuče podršku kampanji. Ovo izaziva dosta stresa i nepotrebnog nerviranja kada saznaš da odjednom ima manje prikupljenih para i da kampanja nazaduje umesto što napreduje. Par puta smo imali ovakav “dip” gde smo imali manje backera i prikupljenog novca nego prethodno veče. Srećom, u pravilima Kickstartera stoji da u poslednjih 24h kampanje ne može neko da povuče podršku ukoliko bi time spustio kampanju ispod “uspešne”. Ali da bi ovo važilo, kampanja prvo mora da prestigne svoj cilj.

I treće što bismo istakli - ukoliko dogurate do kraja sa uspešnom kampanjom, potrebno je unapred planirati “post-kampanju”, a ne tek tada početi sa radom iste.


  1. Savet u jednoj rečenici koji bi poručio svima onima koji se upuštaju u kampanju.

Nemoj da se plašiš neuspešne kampanje. To je samo još jedan korak i još jedna lekcija na putu do uspeha.

POVEZANI TEKSTOVI