Happy Honey - kako stvarati velike i uspešne priče

September 4, 2018

Razgovarali smo sa Darkom Mandićem, suosnivačem i generalnim direktorom Happy Honey-a, koji nam je pričao o tome kako istrajati u onome što volite, zašto je crowdfunding dobar instrument građenja biznisa i kako je to biti uspešan preduzetnik.  

 

1.       HappyHoney je danas jedna uspešna priča. Kako je sve počelo?        

 

Happy Honey je osnovan u martu 2017. godine. Mi smo food startup koji se bavi proizvodnjom hladno presovanog sirovog meda sa organskim kakaom,đumbirom, malinom, šljivom i kajsijom. Nedavno smo dobili i nagradu za najbolji startup u 2017. godini koju dodeljuje Privredna komora Srbije i Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija. To je za nas bilo dosta neočekivano jer postoji veliki broj kvalitetnih startupa u Srbiji i većina je fokusirana na tech industriju, a mi smo food startup. Ipak u poslovanju primenjujemo dosta modernih stvari. Mene je recimo za organizaciju u kompaniji dosta motivisala knjiga “Lean startup” zato što treba iterirati, treba praviti male serije i treba pričati sa ljudima. Mi smo to uradili u HappyHoney-u, i sada, sa već nekih 150.000 evra uradili smo nešto za šta bi nam na tradicionalan način trebalo preko 1.000.000 evra.

 

2.       Odnedavno razmišljate i o crowdfunding kampanji za HappyHoney. Kakve su vaše ideje i mišljenje o ovom vidu finansiranja?

 

Crowdfunding je jedan jako zanimljiv instrument zato što ljudi kada investiraju u neki proizvod ili ideju, na taj način postaju deo nekih većih priča. Mi danas živimo u svetu digitalne ekonomije u kojoj kompanije više nisu bitne već dobre priče, i u tom smislu je crowdfunding jako interesantan. Mi u Happy Honey-u nismo još doneli odluku da li ćemo se i za koji vid crowdfundinga odlučiti, ali ozbiljno razmišljamo o tome. Ja bih lično preporučio svim food startupima da razmisle o tome. MIslim da je crowdfunding takođe odličan PR i marketinški instrument, pogotovo kada ulazite na neko novo tržište. Crowdfunding je bitan i zbog toga da bi ljudi shvatili taj princip - kratko, jasno, video kao sadržaj, uključivanje više ljudi u svoju lepu priču koju želiš da gradiš i davanje kompaniji pored profita još neki smisao. Mi na primer jako vodimo računa da se o pčelama priča kao oneotuđivom aspektu civilizacije - da nema pčela ni ljudi ne bi mogli da žive.Savetujem ljude da pogledaju uspešne crowdfunding kampanje i da im to bude struktura kada razmišljaju o uspešnom biznisu. Smatram da sve može da se crowdfunduje i ja uopšte ne vidim limite crowdfundinga u smislu faze razvitka preduzeća.

Jedna kampanja za crowdfunding, bila ona za nagradni ili investicijski crowdfunding, će disciplinovati preduzetnika.Naučiće ga da danas ne treba imati prezentaciju od 50 slajdova već video od minut ipo. Naučiće ga da treba da istupi ka medijima, influenserima i pokazaće mu na koji način se danas prodaju proizvodi. Crowdfunding je jedna široka priča gde morate da pokažete sebe, dobru priču, dobre brojke, dobre planove i daubedite nekog da u moru projekata, svoju 1 ili 1000 funti da baš vama. Nije sve čak ni u toj 1 ili 1000 funti nego u poverenju i povezivanju sa energijom.

 

 

3.       Koliko ti je bilo teško da prebrodiš taj prvi put kada je trebalo da predstaviš svoju ideju i tražiš za nju novac? Da li si uopšte imao taj problem?

 

Da, imao sam taj problem, ali sam ga nekako prevazišao putujući u inostranstvo i upoznajući ljude koji investiraju. Imao sam sreće da u momentima kada sam se malo opustio upoznam prave ljude koje sam mogao da pitam. Ja sam dao svoju reč da će to da uspe i ti ljudi su poverovali a iza toga je stajao moj rad, nešto što je moglo da se izmeri. Moraš prvo da se pronađeš u tome što radiš i ako stvarno imaš tu energiju i želju,to nekako i izlazi iz tebe kada pričaš sa potencijalnim investitorima.

Kod mladih ljudi postoji izazov da se odrede prema nečemu i postoji strah da li zaista žele to da rade. Živimo u svetu Instagrama, gde sve izgleda vrlo lako i ljudi prenose pogrešne poruke mladima. Čini se da je preduzetništvo lako i oni misle da je sve to putovanje -držiš lap top na plaži i sve je tako lagano i lepo. Ima takvih momenata dosta,i ja ih volim, zato sam i preduzetnik, ali malo ko na Instagramu postavi momenat kada na primer treba da zoveš firme koje kasne sa plaćanjem. Danas sam rešavao neke operativne probleme i nisam ništa okačio na Instagram a možda će za dve nedelje kada budem u Talinu osvanuti još jedna slika iz aviona. Preduzeništvo ima tu lepu stranu i nikad ne bih menjao slobodu za stvaranjem koju imam sada u odnosu na ograničenja koja sam imao ranije, ali spreman sam i da podnesem žrtvu.

 

 

4.       Koji je to savet koji bi dao svim budućim preduzetnicima koji tek počinju? Šta je to što ti smatraš da je tebe dovelo do ovog uspeha?

 

Budite otvoreni za promenu. Jako je teško menjati sebe, način rada, firmu…to je jako teško. Ali ako se ta veština usvoji, onda je samo pitanje broja iteracija kada će se doći do uspeha. Uspešni ljudi koje sam ja sretao bili su spremni na promenu i spremni da nikada ne staju.

POVEZANI TEKSTOVI