LICEULICE kampanja - promena dolazi iz zajednice i crowdfunding to potvrđuje

November 28, 2018

Pre nešto više od mesec dana uspešno je završena prva crowdfunding kampanja Neprofitne organizacije LICEULICE, pokrenuta sa ciljem da se prikupi 500 hiljada dinara za upošljavanje 10 žena tokom naredne godine. Nikoleta Kosovac, koordinatorka organizacije i same crowdfunding kampanje, detaljno nam je ispričala šta ih je podstaklo na ovaj korak i kakvo je bilo njihovo iskustvo sa crowdfunding kampanjom lansiranoj na domaćoj platformi Donacije.rs.

1. Za one koji još nisu upoznati sa projektom LICEULICE reci nam nešto više o tome? Kako je nastala ideja i koliko dugo traje?

 

Pretpostavljam da je puno ljudi imalo priliku da u Beogradu i Novom Sadu sretne prodavce uličnih novina u plavo-narandžastim uniformama. To su prodavci LICEULICE, organizacije nastale 2010. godine sa ciljem razvoja programa koji će doprineti socijalnom i ekonomskom osnaživanju onih koji najteže dolaze do posla i koji žive na margini. Za sve ove godine razvili smo brojne programe namenjene njima i jedna od najpoznatijih aktivnosti je upravo ulični magazin LICEULICE. Od svakog prodatog primerka magazina 50% ide direktno njima dok se ostatak novca koristi za štampanje novih primeraka magazina i za dodatne programe za njihovo socijalno osnaživanje. LICEULICE je deo Međunarodne mreže uličnih novina. Ulične novine su drugačije od komercijlanih medija, pokušavamo da pokrijemo neka bitna društvena pitanja, da ponudimo neke odgovore i rešenja za postojeće probleme i trudimo se da na taj način svi živimo bolje i to zajedno, što nam je jako važno.

 

2. Kako i kada ste se odlučili da izaberete crowdfunding kao način da prikupite dodatna sredstva za aktivnosti LICEULICE?

 

Ima već nekoliko godina da sam se susrela sa terminom crowdfunding i tada sam i podržala neke kampanje svojih prijatelja na Kickstarter-u i Indiegogo-u. Uglavnom su u pitanju bili umetnički projekti i eto baš sam sinoć saznala da je jedan od filmova koje sam podržala dobio nagradu, lep je taj osećaj da si na neki način i ti doprineo tome. Poslednjih par godina smo proučavali kakve sve platforme postoje, kako bi trebalo da izgleda jedna crowdfunding kampanja i kako sve to funkcioniše. Već neko vreme smo planirali kampanju i onda su nas početkom ove godine kontaktirali Sanja i Miloš iz Catalyst-a da nam predstave platformu Donacije.rs i da pitaju da li imamo neke ideje i da li smo razmišljali o crowdfundingu. Oni su nas tada uputili u to kako da što bolje formulišemo celu priču i koje od naših ideja bismo mogli da realizujemo kroz tu kampanju. U celu priču se potom uključuje i ekipa iz Brodoto-a kao dodatna podrška u koncipiranju cele kampanje. Mi smo potom, tokom leta, definisali celu kampanju, postavili ciljeve i jasne okvire, a početak kampanje je bio planiran za septembar.

 

3. Platforma donacije.rs je bazirana na donacijskom crowdfundingu i LICEULICE je prva kampanja koja je vođena kao nagradni crowdfunding. Kakvo iskustvo nosite iz ove kampanje?

 

Iako donacije.rs i dalje nemaju potpune tehničke mogućnosti da podrže kampanje nagradnog crowdfundinga, mi smo se ipak odlučili da to uradimo. LICEULICE voli da eksperimentiše a i nekako da bude pionir u nekim stvarima, pa tako i u ovome. Činilo nam se da cela ta priča sa perkovima jeste odlična za tip kampanje kakav smo mi osmislili i da smo dosta dobro to na kraju sve uradili. Kada sam pomenula tehničke mogućnosti, one se odnose na to da backeri nisu mogli da kliknu na perk koji žele da izaberu već su birali sumu novca koju žele da uplate, a u tekstu kampanje je bilo objašnjeno koji perk stoji iza te sume novca. Mislim da je sve prošlo odlično zato što je ideja cele kampanje i bila da se ispromoviše taj novi način pretplate na magazin, pa je nekako logično bilo da ako podržiš projekat dobiješ i magazin.

 

4. Kako je tekla priprema kampanje? Sa obzirom da si pomenula da ste početkom godine imali u planu kampanju, pretpostavljam da ste izdvojili i dovoljno vremena za pripremu kampanje?

 

Ne, naprotiv, mi smo početkom godine pričali o tome da bi mogli nešto da uradimo i imali smo razne ideje koje smo kasnije i predstavili Catalyst-u. Trebalo je da izaberemo neke od ideja i onda je to sve dugo trajalo, tako da smo mi, zapravo, imali vrlo malo vremena za pripremu kampanje. Čitava LICEULICE kampanja je nekako nestandardna i netipična za ono kako bi crowdfunding kampanja trebalo da izgleda i ne preporučujem ljudima da je rade onako kako smo je mi radili. Mi smo se pripremali oko 10 dana za kampanju, ali ovde je i važno naglasiti da LICEULICE već ima svoju zajednicu. Jasno je čime se bavimo tako da je bilo mnogo lakše iskomunicirati šta mi radimo. Mi smo već imali jasno izdefinisane kontakt liste, newsletter-e i izgrađene kanale komunikacije koje neki ljudi moraju da grade mesecima pred kampanju. Mi smo u tih 10 dana postavljali okvir kampanje - definisanje teksta, perkova, izrada kvalitetnog budžeta da bi dobro odredili ciljani iznos sredstava, dizajn kampanje, plan cele kampanje i plan za kanale komunikacije. Ipak bez obzira na sve 10 dana jeste malo jer nas nekoliko za to vreme nije ništa drugo radilo osim pripreme kampanje.

 

5. Šta vam je predstavljalo najveću prepreku tokom pripreme i realizacije kampanje i kako ste to prevazišli?

 

Sa obzirom da je kod nas sve išlo onako kako ne treba da ide, u smislu pripreme, jer je sve bilo kratko i nekako zbijeno, ono oko čega sam se ja najviše nervirala je bio taj prvi period kada imaš one ljude koje si obavestio da je kampanja krenula i zašto je važno da učestvuju. Ljudi bi reagovali pozitivno i javili da nameravaju da podrže kampanju a onda dolazi onaj period kada čekaš da oni to zapravo i urade. Ti znaš da će oni to uraditi, ali ti je onda malo glupo da im se po peti put javljaš sa podsetnikom da uplate. Još jedna nestandardna stvar vezana za našu kampanju je da je većina novca prikupljena pred kraj kampanje. Ta komunikacija sa postojećim partnerima i donatorima i to podsećanje je meni ustvari bilo dosta stresno u smislu - da li sam dosadna, da li će oni sada da uplate sredstva ili neće; meni je ovo nekako bilo najstresnije. Nakon završene kampanje moj savet je da vam nikako ne bude glupo i stresno da zovete ljude i da ih podsećate da podrže kampanju. Nađite kreativne načine kako da pristupite toj vrsti komunikacije i na koji način da podsećate svoje potencijalne backere da podrže kampanju.

 

6. Da li bi opet ponovili crowdfunding iskustvo?

 

Apsolutno, baš smo pričali o tome, nakon što nam je kampanja uspešno prošla, da bi mogli da probamo da jednom godišnje organizujemo kampanje za neki od programa koji jesu sporedni ali su užasno važni, a za njih često ne uspevamo da dobijemo dovoljno sredstava kroz konkurse. Tokom cele kampanje meni je bila užasno značajna podrška ljudi iz Catayst-a i Brodoto-a, posebno u prvih sedam dana kampanje. Sjajan je taj timski duh koji kampanja stvori i osećaj kada stalno osvežavaš stranicu da bi video ko te je sve podržao.

LICEULICE je nastalo iz potrebe zajednice za zajednicu i moj utisak je i da crowdfunding funkcioniše po istom principu. Ja lično verujem da promena dolazi iz zajednice i crowdfunding to i potvrđuje.  

POVEZANI TEKSTOVI