Ozone kampanja - među prvim uspešnim iz Srbije na Kickstarteru

December 5, 2018

Razgovarali smo sa Brankom Sujićem, režiserom, direktorom fotografije i kompoziting artistom na projektu Ozone. Branko je i profesor na Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu, a trenutno, između ostalog, radi i na projektu Pogled u nedogled. Zajedno sa svojim timom vodio je uspešnu kampanju na Kickstarteru 2012. godine i sa nama je podelio svoje utiske.

 

1. Kako je nastao ceo projekat koji je iznedrio film Ozone i ko je sve učestvovao u njegovom stvaranju?

 

Nakon nekoliko filmova na kojima smo sarađivali, Mirko Milošević i ja smo odlučili da napravimo vlastiti film 2007. godine. Film smo nazvali Ozone i u pitanju je post-apokaliptična melodrama. Ceo projekat je trajao nekih 6 do 7 godina iako to isprva nije bilo planirano. Ono gde smo najviše pogrešili je što na samom početku nismo odlučili da ovako kompleksan film ograničimo na trajanje do 10 minuta. Film je u potpunosti sniman na zelenom platnu i 20 minuta postprodukcije filma radile su praktično četiri osobe, u početku Mirko Milošević i ja, a kasnije su se pridružili i Nikola Vučenović i Nikola Đorđić. Postprodukcija je trajala od 2010. do 2015. godine. Država i grad su nam zajedno donirali negde oko 30.000 evra za film. Kada spominjemo tu cifru bitno je i da se kaže da su neki naši low-budget filmovi koji su celovečernji koštali oko 200.000 evra, dok su filmovi renomiranih autora koštali od 3 do 5 miliona evra. Naš film ako bi se procenio po tome šta je sve urađeno u okviru filma, što bi mogli da procene ljudi koje se bave specijalnim efektima, snimanjem i produkcijom, mogli bi da zaključe da je to sigurno film koji je koštao minimum 300.000 evra. Sve ostalo, osim 30.000 evra koje smo dobili od države i 8.000 dolara koje smo dobili na Kickstarteru, je naš rad uložen tokom godina koji je bio plod entuzijazma i umetničkog projekta i nikad nije bila ideja da bude komercializovan.

 

2. Izabrali ste Kickstarter platformu za finansiranje projekta. Kako ste se odlučili baš za nju i kakve utiske nosite?

 

Ponestalo nam je ideja kako da dođemo do sredstava i želeli smo da sebi omogućimo da završimo projekat. Kickstarter verujem da funkcioniše u dosta slučajeva onako kako smo i mi tome pristupili - i pre nego što se uđe u produkciju, bez obzira šta to bilo, od umetničkog dela pa do nekog proizvoda, ljudi plate taj proizvod. Sa komercijalne strane je to jedan jako interesantan pristup. Naš pristup nije bio baš takav, mi smo to bukvalno posmatrali kao “internet prosjačenje”. Iako se crowdfunding javio kao ideja i pre, nismo dovoljno verovali u to. Crowdfunding nam je bio predstavljen kao - ti ponudiš majice i olovke sa natpisom filma a oni ti za uzvrat daju novce. Naravno, kada smo ušli u realizaciju kampanje, shvatili smo da je to jedna potpuno drugačija platforma, da je u svakom smislu interesantna i da može da nam pomogne da uradimo ono što smo hteli.

 

3. Koliko ste se pripremali za crowdfunding kampanju?

 

U pripremi kampanje vodili smo se svim savetima koje je sam Kickstarter postavio na svom sajtu. Pristupili smo tome onako kako oni savetuju da treba da izgleda kampanja. Ta podrška kroz sajt je bio sjajan i dragocen izvor za nas. Priprema je trajala oko 4 meseca. Sve to vreme posvetili smo snimanju videa i smišljanju cele kampanje. Snimanju videa je prethodilo istraživanje drugih uspešnih projekata na Kickstrateru zatim pisanje scenarija, pa samo snimanje, pa montaža i postprodukcija zvuka. Kada je ovo bilo gotovo trebalo je sesti i napisati sve tekstove za kampanju i smisliti nagrade. Tome se treba posvetiti. Shvatili smo da je video jako važan i da kroz njega ljudima pokazujemo šta smo spremi da uradimo i dokle smo stigli u tom radu, ali i da im pokažemo vrednost toga u umetničkom smislu.

 

 4. Koji su bili najveći izazovi pre, tokom i nakon crowdfunding kampanje?

 

Postojali su određeni pritisci koje smo dobijali od strane backera vezano za završetak samog projekta. Nije ih bilo mnogo ali su oni ostavili snažan utisak na nas. Bili smo dosta odgovorni i nije sve jedno kada vidiš da se neko žali ili je razočaran ili ima osećaj da je izneveren, a ti se sa druge strane ubijaš od posla da to završiš. Ipak, razumem i da ti ljudi nisu svesni koji je proces kroz koji smo mi prošli da bi taj film na kraju stvorili. Izazov je bila i sama pirprema kampanje.

 

 5. Zašto je crowdfunding dobar način da se stekne početni kapital i da li smatraš da postoji još neki značaj crowdfundinga?

 

Mi se bavimo umetnošću i u tom smislu ne proizvodimo stvari. Verujem da za neke male budžete i entuzijaste to može da bude zanimljiva platforma, ali ljudi moraju da imaju vremena za crowdfunding. Teško je da se baviš Kickstarterom i da paralelno imaš posao. S druge strane, siguran sam da je jako interesantno za ljude koji su inovatori u različitim oblastima. Mislim da crowdfunding jeste i jako dobra reklama i omogućava da unapred dobijete novac za proizvodnju. Jedna od najinteresantnijih i najsnažnijih kampanja po mom mišljenju je kampanja za Oculus Rift gde su pokretači kampanje uspeli da od ciljanog iznosa od 250.000 dolara prikupe blizu 2,5 miliona dolara i da kasnije bude kupljeni od strane Facebook-a za 2 milijarde dolara.

 

Mislim da je crowdfunding značajan i zbog toga da ako ljudi veruju da tu nešto postoji onda verovatno nešto i postoji. Ako neko dobije podršku ljudi da nešto napravi onda verovatno to što je zamislio i ima smisla. Među umetnicima postoji taj odnos da smo svi svesni u kojim materijalnim okolnostima stvaramo i da podržavamo jedni druge. Sjajno je da mladi ljudi okušaju svoje ideje na crowdfunding platformama.

 

6. Ako bi trebalo da izabereš jedan savet, koji savet bi dao budućem pokretaču kampanje?

 

Ne postoji univerzalni savet koji će svakome biti dobar. Možda najbolji savet jeste da dobro izračunate koliko vam novca treba da zaokružite ceo projekat i da li vam se rad i vreme koje ulažete u kampanju isplati u odnosu na novac koji ćete dobiti. Tvoje vreme jednostavno košta.

 

 

Film možete pogledati ovde.

POVEZANI TEKSTOVI