Stiglo - kreativni poduhvat koji je osvojio backere na dve crowdfunding platforme

October 30, 2018

Stiglo Design je ovog leta imao dve uspešne kampanje, na Kickstarter i Indiegogo platformi. Tim povodom razgovarali smo sa Milošem Ilićem koji je sa nama podelio svoje iskustvo.

1. Kako je nastao Stiglo?

Stiglo je nastao vrlo postupno. Naš tim je prvo napravio platformu za kokreaciju među umetnicima koja se zove Lorentzkraft. Oko te platforme se okuplja lep broj umetnika iz celog sveta i onda nam je nekako bilo logično da sve to što radimo dobije neko ishodište gde će postati vidjivo za svet. Shvatili smo da gde god da se okrenemo postoje potpuno neverovatni talenti koji imaju vrlo malo šanse da budu viđeni. Takođe, pošto smo svi radili u nekim apsurdnim korporativnim strukturama, bilo nam je važno da napravimo platformu gde se kreativni rad zaista koristi u svom punom potencijalu, tako da je Stiglo izrastao iz nekoliko sasvim pozitivnih poriva.

2. Zašto ste se i kako odlučili za crowdfunding kampanju? Koji je bio glavni motiv za pokretanje kampanje - da li je to bilo finansiranje, marketing, testiranje tržišta ili nešto drugo?

Pre svega nam je bilo bitno da vidimo kako će svet reagovati na naš proizvod a onda naravno da je motiv bio i stvaranje kapitala koji nam može omogućiti prvi korak. Bilo nam je bitno da u našu ideju ne ubacujemo odmah neki seed kapital koji bi nas kasnije ograničio u procesu odlučivanja.

3. Imali ste kampanju na Kickstarter platformi a potom i na Indiegogo, kako ste se odlučili za to i kakve utiske nosite sa jedne i druge platforme?

Kickstarter je bio logičan izbor zato što jednostavno ima najveću zajednicu mada mi se čini da je Indiegogo mnogo proaktivniji i agilniji generalno. Za Kickstarter smo imali pripremnu kampanju od par meseci dok smo na Indiegogo On Demand došli bez bilo kakve podrške, više kao eksperiment, da bi videli koliko toga će se desiti ako stvari zavise samo od platforme, i desilo se ono što se i moglo očekivati - imali smo sasvim skromnu vidljivost. Ali i to nam je bilo ok.

Kickstarter kampanja Stiglo Design

4. Kako ste se pripremali za crowdfunding kampanje?

Generalno radili smo puno sadržaja, puno eksperimenata sa Facebook publikama, pokušavali da nađemo PR i influencere koji bi nam pomogli…I moram da kažem da je priča sa influenserima bila poprilično gubljenje vremena a sa američkom PR agencijom smo imali bukvalno nula rezultata, oni su nam samo uzeli novac i videlo se da ih nije bilo briga da se potrude za neke mikro likove iz tamo neke zemlje za koju nikad nisu čuli. Tako da od svega toga Instagram i Facebook ostaju kao alati koji se mogu kontrolisati i gde možete nešto naučiti o ponašanju publike.

5. Da li ima nešto što ste propustili da uradite tokom pripreme, a bilo je važno za kampanju?

Sigurno puno toga. :) Pre svega pred-kampanja nam je trajala vrlo kratko ali je to bila svesna odluka. Bilo nam je bitno da uđemo u proces i počnemo da učimo i radimo konkretno.

6. Koliko ljudi je učestvovalo u pripremi kampanje a koliko u njenoj realizaciji?

Naš bazični tim je petoro ljudi plus dva člana iz Amerike koji nisu toliko uključeni na dnevnom nivou. U egzekuciji nam je pomoglo puno fenomenalnih prijatelja koji su nam dali nešto svog vremena i profesionalnog znanja i njima smo zaista večno zahvalni i nadamo se da ćemo moći uskoro da im se mnogo konkretnije odužimo za njihovu pomoć.

7. Šta je bio najveći izazov tokom pripreme, a šta tokom realizacije kampanje?

Mislim da je generalno najveći izazov manjak para - da smo imali bolji budžet za sve što smo radili sigurno bi imali bolje rezultate…Ali to je ok, uradili smo najbolje što smo mogli u datim uslovima. Nije lako biti u slabo razvijenoj ekonomiji i odatle se takmičiti sa ostatkom sveta ali bitno je da je moguće. Bitno je da bar postoji šansa.

8. Kako ste se organizovali nakon kampanje oko isporuka perkova i komunikacije sa backerima?

Bilo je partizanski. Svi smo radili sve i usmeravali se ka rešavanju problema kako su okolnosti to nalagale. I u ovom delu smo imali pomoć od mnogih prijatelja u trenucima kada je bilo kritično, pogotovo oko isporuka paketa. To je nekako momenat istine, kada u skladištu vidite tu veliku količinu robe i paketa, tako da tu emotivnu stranu cele ove akcije nikad nismo krili od svojih backera. Zaista postoji utisak povezanosti sa backerima, koji su tokom celog procesa bili puni razumevanja a na kraju smo dobili neke divne prve reakcije od ljudi iz celog sveta.

9. Kako su uticale kampanje na Kickstarteru i Indiegogo platformi na vaš brend i prodaju?

Pre i tokom Kickstarter kampanje nije dozvoljeno prodavati na drugim mestima tako da je to bio jedini kanal prodaje - dakle uticali su dobro. :) Ipak, sigurno najveći doprinos je u vidljivosti brenda. Tokom kampanje su nas kontaktirali mnogi ljudi koji su bili zainteresovani da zastupaju ili prodaju brend u svojim zemljama i to je, čini mi se, jedna od bitnijih osobina Kickstarter kampanja. Puno ljudi koje zanima šta se interesantno novo proizvodi sa pažnjom posmatraju Kickstarter.

Indiegogo kampanja Stiglo Design

10. Dve kampanje, jedna za drugom i obe uspešne. Šta je to zbog čega biste opet imali kampanju, a šta je to zbog čega ne biste nikada ponovili to iskustvo?

Imamo puno ideja tako da bi kampanju radili uvek, odnosno kad god nam to novac i vreme dozvole. Treba ceniti činjenicu da imate šansu da nešto uradite. Ja skidam kapu kreatorima Kickstartera jer su oni na najbolji način osnažili kreativnu klasu ljudi širom sveta.

11. Koji su to najvažniji saveti koje biste dali svim budućim pokretačima kampanja, posebno u domenu umetnosti i dizajna?

Puno toga smo naučili kroz kampanju a posebno vezano za dizajn i umetničke projekte. U jednom trenutku otkrovenja smo mi za sebe definisali Kickstarter zajednicu kao prevashodno gadget-minded publiku, dakle publiku koja će uvek pre reagovati na utilitarnost prizvoda nego na “neopipljive” vrednosti brendova ili projekata. To se jednostavno mora shvatiti kod publike na Kickstarteru - ljudima je mnogo lakše da shvate bazične funkionalnosti a mnogo teže da recimo shvate funkciju umetnosti ili dizajna u svom životu. Takođe uvek je dobro nasloniti se na neku od postojećih supkulturnih grupa odnosno naći nišu kojoj će te se vrlo precizno obraćati, ili na neki specifičan momenat u društvu koji se može iskoristiti u kampanji.

POVEZANI TEKSTOVI