Tri tačke za proveru - Da li ste spremni za crowdfunding kampanju?

June 20, 2018

Paja i Jare — likovi iz jugoslovenske serije "Kamiondžije"

Reality check — Reč ili fraza korišćena kako bi se osoba vratila u stvarni svet/realnost, ponekad se koristi kako bi se nekom uništili snovi. (Urban dictionary, slobodni prevod)

 Reality check, ili kako bismo mi to rekli, ono kada te neko ili nešto nečim ili ničim spusti na zemlju. Najbezbolniji način je kada si taj neko ti, a objekat ne postoji. Sa reality checkom se prosečna osoba susreće bezbroj puta tokom života u najrazličitijim situacijama. Ako je ta osoba crowdfunder, svako preispitivanje postaje potencijalni reality check. U datom momentu, osoba ili tim (ne) shvati da se u nekoj stavci „preračunala“. Pretpostavimo da su Paja i Jare odlučili da postanu crowdfunderi i rade na projektu „Paja i Jare idu na more“. Paja i Jare naći će se oči u oči s reality checkom u nekom od sledeća tri slučaja:

1) Paja i Jare razrađuju ideju. Šire je među porodicom i prijateljima. Generalna podrška izostaje. Paja i Jare leto provode na obližnjem jezeru.      

2) Paja i Jare razradili su plan pripreme crowdfunding kampanje. Prolaze kroz sve razrađene stavke. Shvate da nemaju kapaciteta da odrade kampanju. Paja i Jare leto provode na obližnjem jezeru.

3) Paja i Jare dogurali su do trenutka lansiranja crowdfunding kampanje. Kampanja se završava. Nisu ostvarili zadati cilj. Paja i Jare prikupili su sredstva putem kampanje da dođu do Aleksinca. Paja i Jare leto provode na reci.

Zašto Paja i Jare ne mogu na more?

U prvom slučaju ideja je vremenski kratko trajala. Reality check desio se u pravom trenutku i došao od onih koji su Paja i Jare najbliži. Paja i Jare uštedeli su i vreme i novac. U drugom slučaju Paja i Jare uprkos podršci najbližih, shvataju da nema ni vremena ni novaca da se kampanja odradi dostojno. To su Paja i Jare u kojima se prepoznaju mnogi crowdfunderi. Ovde je reality check pojava na dnevnoj bazi. Entuzijazam i posvećenost ovde profiilišu najuspešnije crowdfundere. Vreme je da preispitaju svoju ideju, može li se ona modifikovati kako bi potencijalno postala izvodljivija. U trećem slučaju Paja i Jare su ubrzali kampanju, neozbiljno shvativši pojam pripreme crowdfunding kampanje. 

Reality check dešava se tokom trajanja kampanje ili na samom kraju kada postane zvanično da su skupili simboličan u odnosu na traženi iznos. Paja i Jare iz trećeg slučaja najčešći je slučaj u srpskom mikrokosmosu crowdfundovanja. Naime skoro 90% kampanja lansiranih u Srbiji ne uspeva jer je kampanja neozbiljno urađena ili su Paja i Jare neverovatno tvrdoglave osobe koje su ignorisale sve reality checkove koji su pred njih postavljeni. Barem je dve stvari trebalo definisati pre starta kampanje. Osigurati dovoljan broj backera ili postaviti realni novčani cilj.

Timovi se upoznaju sa osnovnim pojmovima crowdfundinga

Kako se crowdfunding edukacije kotiraju kao kvalitetan reality check?

Postoji trenutak kada crowdfunder pomisli „To je to, imam vrhunsku ideju, ovo mora da prođe.“, pa pun entuzijazma, pomisli da je Supermen i da će se projekat isfinansirati sam od sebe. Pri tom zaboravi na milion detalja koje treba razraditi, a koji su neophodni da se prikupi iznos kako bi ideja postala stvarnost. Jedna od većih vrednosti Crowdfunding Akademije, intenzivnog programa za pripremu kampanja i učenje crowdfundinga, je upravo reality check. Neki timovi su došli s idejama koje su enormno velike, finansijski cilj je uz sav trud verovatno nedostižan ili je reč o megalomanskim sanjarima. Njima je Crowdfunding Akademija kao poručena da ih spusti na zemlju. To ne znači da od ideja treba odustati, već suprotno. Ispunjeni znanjem koje su stekli, timovi nakon Akademije imaju jasnu sliku šta je zapravo crowdfunding i kakve izmene na projektu treba sprovesti da bi isti postao crowdfundabilan. 

 

Vežba "Sajam perkova" na Crowdfunding Akademiji u Beogradu

Iznad 12%, ispod 88%

Neki timovi možda shvate da je ideja u suštini neprikladna za crowdfunding, i odluče da pronađu druge izvore finansiranja. Ali sva lepota crowdfundinga je u tome da svi, bez obzira na ideju iza projekta, imaju jednake startne pozicije. Na timu je da pripremi teren kako bi crowdfunding kampanja, jednom kada se pritisne „Launch“ ostvarila uspeh. Projekti koji se upuste u crowdfunding bez ikakve pripreme, najčešće ne uspeju. Neki projekti ulože vreme i trud, upišu Crowdfunding Akademiju, u procesu shvate da ima tu još puno, puno posla da bi uspeli, i na kraju uspeju ako je plan do detalja razrađen i uloge podeljene. Ako i ne uspeju ostaje im iskustvo za neku drugu crowdfunding kampanju nekom drugom prilikom. Međutim, ono što je sigurno je sledeće - tim koji se odluči za crowdfunding gotovo sigurno ima uspešnu kampanju ako za svaki reality check pronađe rešenje kako da ga premosti. Reality check desiće se svakom i ponekad deluje kao okidač za razvoj ideje. Samo dobre ideje, kvalitetno pripremljene mogu povećati procenat uspešnosti crowdfundinga u Srbiji. Utemeljena vera i entuzijazam u ideju tj. projekat na kraju dana ključni su faktori premošćivanja svakog reality checka i uspešne crowdfunding kampanje.

POVEZANI TEKSTOVI