Upoznajte Vesnu, backerku koja je podržala preko 150 crowdfunding kampanja

May 21, 2018

Pričali smo sa Vesnom Marjanović iz Heapspace-a koja je,  pored toga što već dugi niz godina radi na podizanju tehnološke i preduzetničke svesti u Srbiji, podržala i preko 150 crowdfunding kampanja do sada.

1. Kada si prvi put čula za crowdfunding i kako?

Bio je zemljotres na Haitiju i želela sam da pomognem i dam donaciju. Naišla sam na kampanje koje su prikupljale sredstva za pomoć stradalima u zemljotresu. Nalazile su se na Indiegogo platformi i tom prilikom sam podržala više njih. Nakon ovoga nastavila sam da podržavam kampanje koje su bile vezane za elementarne nepogode i prirodne katastrofe. Ubrzo sam otkrila da na Indiegogo platformi mogu podržati i projekate iz drugih kategorija, pa sam počela i njih da istražujem.

2. Koliko kampanja si do sada podržala i na koji način vršiš odabir onih koje ćeš podržati?

Ukupno sam podržala preko 150 kampanja. Najvažniji kriterijum na osnovu koga se odlučujem da podržim kampanju je da to što se finansira bude originalno i da ima smisla da se napravi kada je u pitanju neki proizvod. Ono što najviše može da doprinese uverenju da je projekat ostvariv je video u kome se to i pokazuje. Kada se radi o drugim vrstama kampanja takodje posmatram koliko stvarno ima smisla u ideji za koju se prikuplja novac.

3. Šta je to što te instant privuče da podržiš neku kampanju i koji su po tvom mišljenju ključni elementi koji određuju dobru kampanju?

Kada udjem na stranicu kampanje gledam da li to ima smisla ili ne. Gledam naslov i bitno mi je da on bude precizan, da znam odmah o čemu se radi i da prikazuje suštinu onoga što se finansira. Volim da podržim i neke umetničke proizvode koji su orginalni i imaju interesantnu uporebu kao na primer sat koji ima samo jednu kazaljku i pokazuje kada je dan a kada noć. Bitna mi je i cena perka, koliko god da mi se nešto dopada ipak ne mogu dati 500 dolara za jedan perk. Podržaću uvek stvari za koje smatram da treba da zažive i koje, pored toga što meni znače, mislim da mogu da budu značajne i za celu zajednicu.

Za dobru kampanju je bitno da ima kvalitetan video, ali da ne bude predugačak. Ljudi realno nemaju vremena da gledaju video od 10min. U jednom do dva minuta treba objasniti o čemu se radi. Na primer,  čovek koji sebe drži u kadru i priča samo o proizvodu a ne vidiš ništa od tog proizvoda mi nema mnogo smisla. Takodje, treba napisati kratko objašnjenje koje prati video, a onda posle kroz tekst mogu da se daju detaljnije informacije o onome što se finansira. Nekad se desi i da ne pogledam video, već me sam naziv i kratak opis dovoljno zainteresuju da skrolujem dalje i detaljnije vidim o čemu se radi. Kada je u pitanju cena perka, bitno je da ona bude dobro i racionalno odmerena u odnosu na to šta taj perk nudi.

4. Od ukupnog broja kampanja koje si podržala, kod koliko njih nije došlo do isporuke perkove?

Mislim da od oko 10% kampanja nisam nikad dobila perkove, i te kampanje su uglavnom bile na Indiegogo platformi. Sa Kickstaret platforme, možda mi nisu stigli perkovi od jedne ili dve kampanje koje sam podržala. Dešava se i da se oduži to slanje perkova, ali me informišu o svemu. Kada su pokretači kampanje transparetni u vezi sa produžavanjem rokova isporuke perkova, nemam problem sa tim što čekam i uglavnom se ne brinem da mi perk neće biti isporučen.

 

5. Zašto ljudi treba da se uključe u crowdfunding i budu backeri neke kampanje?

Backeri pomažu nekome da ostvari svoj san, mogu i da doprinesu da neka zajednica bude jača i bolja. Kupovinom nekog perka možete pokloniti nekome potpuno originalan poklon. U svemu ovome postoji zadovoljstvo da si nekom pomogao. Na primer, nekome je rođendan i odeš u prodavnicu i kupiš poklon u vrednosti od 20 dolara. Kupovinom perka od 20 dolara, osim što si kupio originalan poklon, pomogao si i nekome da se približi svom životnom cilju. Činjenica je da perk treba čekati nekoliko meseci, ali ulažete u ideju, i treba imati poverenja u ljude. Ukoliko postoji strah od toga da će vam neko skinuti više sredstava sa kartice, koristite internet karticu za ova plaćanja. Meni se za 4 godine i preko 150 kampanja nikad nije desilo ništa tog tipa.

 

 

POVEZANI TEKSTOVI