Belgrade Crowdfunding Academy - Beogradska crowdfunding akademija

29.1.2018

Nakon velikog interesovanja za Beogradsku crowdfunding konvenciju, oko 80 prijava stiglo je na konkurs za pohađanje četvorodnevnog programa u okviru Beogradske crowdfunding akademije, na kojoj je bilo mesta za 15 timova. Akademija je organizovana u okviru Nemačko-srpske inicijative za održivi rast i zapošljavanje, u partnerstvu sa društvenim preduzećem Brodoto.

Tokom Akademije polaznici su upoznati sa svim fazama planiranja i sprovođenja uspešne kampanje. S obzirom da je za efikasnu realizaciju i dobijanje sredstava putem grupnog finansiranja potreban tim od najmanje dve do tri osobe koje se bave planiranjem, vođenjem i promocijom projekta, Akademiju je prošlo nešto manje od 45 osoba.

Razumevanje backer-a kao preduslov za uspešnu kampanju

U programu Akademije predstavljeni su načini kako najbolje osmisliti projektnu ideju i uraditi finansijsko planiranje. Ukazano je na važnost storytelling-a, dizajna i video materijala i objašnjeno kako se komunicira i gradi mreža sa onima koji bi trebalo da podrže ideju. Učesnici su imali priliku da detaljno razrade svoj projekat uz individualne i grupne konsultacije sa mentorima, stručnjacima iz oblasti komunikacija, dizajna, preduzetništva i crowdfunding-a.

Polaznici su stekli jasnu sliku o tome šta je sve potrebno za uspešnu realizaciju crowdfunding kampanje. Timovi su, između ostalog, naučili da su backer-i osobe koje podržavaju kampanju, a perk-ovi nagrade za njih. Učili su kako da osmisle perk-ove za backer-e, koji će biti i privlačni i usklađeni sa finansijskim planom. Takođe, učesnici su birali i postojeću kampanju sa neke od onlajn platformi u koju će uložiti sopstveni novac, kako bi što bolje razumeli koliko je zaista teško odvojiti sredstva.  

Suprotno preovlađujućem mišljenju da se za crowdfunding odlučuju uglavnom preduzetnici iz IT industrije, najveće interesovanje za programe Akademije pokazali su timovi koji se bave socijalnim inovacijama, a među polaznicima su bili i predstavnici neprofitnih organizacija, koji su želeli da steknu preduzetničke veštine. Prijavili su se i pojedinci sa inovativnim idejama, a najmanje je bilo onih koji se bave klasičnim preduzetništvom.   

Dobra ideja kao srž kampanje

Iskustva organizatora prve Beogradske crowdfunding akademije pokazala su da u Srbiji postoji interesovanje za crowdfunding, ali da je potrebno dodatno raditi na promociji samog koncepta, kako bi se pojasnila njegova kompleksnost. Učesnici Akademije stekli su bolji uvid u svoje mogućnosti i kapacitete, ali i u troškove konkretizacije svojih ideja. Tako su neki od njih smanjivali iznose traženih sredstava, menjali ideje ili razmatrali potrebu za proširivanjem svojih timova, kako bi mogli da realizuju sve korake potrebne za sprovođenje uspešne kampanje.

Nakon edukacije, pojedini timovi uvideli su da je u njihove projekte potrebno uložiti još dosta truda i odlučili da će svoje kampanje, verovatno, pokrenuti tek sledeće godine. U realizaciju kampanja krenula su dva tima sa Akademije. Jedan od njih je Deli prostor za kreativno delovanje iz Niša, koji crowdfund-uje prvi 3-D štampač u tom gradu. Drugi je tim koji uz pomoć vitalnih baka, koje bi bile uključene u rad poslastičarnice SuperBake, želi da od zaborava sačuva stare recepte.