Crowdfunding pomaže očuvanje Stradivari drveta

9.9.2019

„Sačuvajte Stradivari drvo” kampanja je koja je prikupila 230 hiljada evra, nakon što su snažne oluje pogodile Italiju krajem oktobra 2018. godine i srušile 14 miliona stabala širom Italije. Jedna od najvećih žrtava bila je šuma Paneveggio u Dolomitima, u  regionu Val di Femme. „Šuma violina” kako je još nazivaju, teško je oštećena tokom oluja sa izuzetno jakim vetrom. Procenjeno je da je uništeno preko jedan milion kubika šume u kojoj je proizvođač violina Antonio Stradivari nabavljao drva za svoje instrumente.

Crowdfunding kampanju za spasavanje drveća pogođenog olujom pokrenuo je preduzetnik Fabio Ognibeni di Teseri, vlasnik kompanije Ciresa, koja proizvodi zvučne ploče za različite instrumente. To su tanke ploče drveta smreke preko kojih su postavljene žice violine ili drugih instrumenata da bi se povećao proizvedeni zvuk. Kompanija Ciresa proizvodi harmonično drvo  za violine, violončela i kontrabase, ali i zvučne ploče za klavire. Piera Ciresa, ćerka osnivača kompanije, ima radionicu koja se nalazi u podrumu prodavnice u kojoj se čuvaju drvene gredice od kojih se prave zvučne ploče označene godinom „berbe”.  Od njih stolar izrezuje daske do debljine 3 milimetra i gradi telo instrumenta, dok su poleđina i bočne strane izrađene od malo čvršćeg drveta za koje se često koristi drvo javora sa Balkana.

Posledice oluje bile su novi izazov - kako da se očuva i iskoristi što veći broj palog drveća pre nego što propadne i gde za kratko vreme da obezbede finansiranje za tu akciju. Odgovor je bio crowdfunding.

Kampanja koju je Ognibeni pokrenuo sakupila je 230.000 evra od 870 backer-a. Taj novac upravo je iskorišćen za oporavak 3.000 rezonantnih smreka oborenih u oluji. One će biti pretvorene u gredice potrebne za proizvodnju zvučnih ploča u narednih 4–5 godina. Bez ove pomoći proizvodnja u Ciresi bi stala. Zahvaljujući crowdfunding-u, osigurana je proizvodnja zvučnih ploča od kojih će biti izgrađeno 35.000 muzičkih instrumenata – oko 15.000 klavira, 2.200 koncertnih harfi i 20.000 violina, dok će podaja ovih proizvoda doneti prihod za finansijsku nadoknadu onima koji su donirali novac u okviru kampanje.


Izvor: Financial Times