Crowdfunding u doba korone

23.3.2020

Svet se suočava sa koronavirusom (COVID-19) koji već sada utiče na sve aspekte života, a posledice koje će ostaviti i dalje nisu poznate. Svetska zdravstvena organizacija (SZO) proglasila je globalnu pandemiju. Širom sveta države proglašavaju vanredno stanje, ograničavaju kretanje i trude se da na različite načine suzbiju širenje virusa. Crowdfunding svoju primenu nalazi u različitim krizama, pa i ovog puta to nije drugačije.

Svetska zdravstvena organizacija, Fondacija Ujedinjenih nacija i Švajcarska filantropska fondacija pokrenule su platformu sa ciljem borbe protiv koronavirusa. Na ovaj način omogućeno je da se da doprinos u prikupljanju 7 milijardi američkih dolara kako bi se podržali napori  SZO  da prati širenje virusa, podrži medicinsko osoblje koje je najizloženije zarazi, olakša zbrinjavanje pacijenata i podrži razvoj vakcine.

Platforma je otvorena za donacije pojedinaca, fondacija i kompanija, prihvata različite iznose, ima i opciju mesečne donacije i mogućnost da se donira u nečiju čast ili sećanje na nekoga).

Američki kongresmen Patrik MekHenli predložio je zakon „Crowdfunding to Combat Coronavirus Act” (Zakon o crowdfunding-u za borbu protiv koronavirusa). Ideja ovog zakona je da se prikupi jedna milijarda američkih dolara za nagradu za otkriće vakcine protiv ovog virusa koja bi bila široko dostupna, pristupačna i koja bi prepolovila stopu smrtnosti. Ovim predlogom zakona bila bi ukinuta neka ograničenja u crowdfunding-u u SAD-u.

Fudbalski klub Raith Rovers koji se takmiči u trećem rangu Škotske lige pokrenuo je svoju crowdfunding kampanju kako bi se izborio sa gubicima nastalim zbog prekidanja prvenstva usled koronavirusa. Klub se obratio fanovima koji su pitali kako mogu da pomognu da se finansijska neizvesnost olakša i klub nastavi sa radom. Ciljani iznos kampanje je 50 000 funti, a prikupljeni iznos će biti iskorišćen za plate, održavanje stadiona i poreze.

I crowdfunding platforme su se uključile u borbu protiv koronavirusa. Platforma Gitcoin koja je posvećena takozvanim „open source“ softverskim projektima će u svojoj sekciji za donacije podržati projekte iz oblasti javnog zdravlja dupliranjem donacija. U ove svrhe izdvojeno je 50 000 američkih dolara i cilj je da se u prvoj rundi prikupi još toliko.

Bolnica Milton Kejnz pokrenula je crowdfunding kampanju kako bi podržala svoje zaposlene koji se nalaze u izolaciji. Jedno pozorište pokrenulo je kampanju na platformi JustGiving kako bi prikupilo sredstva za glumce i zaposlene u pozorištu, jer bez prihoda od karata ne može da finansira svoj rad.

U vreme koronavirusa i bendovi se okreću virtuelnim koncertima. S obzirom na zabranu okupljanja koja je na snazi u jednom broju zemalja, ali i preporuke da se okupljanja obustave, bendovi otkazuju koncerte. Bend Wolfheart pokrenuo je crowdfunding kampanju sa skromnim ciljanim iznosom od 500 evra, kako bi organizovao video-prenos koncerta bez publike. Ciljani iznos je premašen više od 10 puta, a do kraja kampanje ima više od dve nedelje!

Sa druge strane, osim što na platformama Kickstarter i Indiegogo mogu da se podrže projekti kao što su edukativni strip o koronavirusu, proizvodnja zaštitne opreme, dokumentarni film o medijskom uticaju koronavirusa platforme ne pokazuju da su spremne da daju poseban doprinos. Indiegogo zasada savetuje autorima kampanja kako da saopšte backer-ima da koronavirus utiče na projekat ili proizvod koji neće stići na vreme. Kickstarter je objavio blog o uticaju koronavirusa na autore kampanja. Da li će možda neka od ovih platformi recimo umanjiti proviziju za projekte koji se tiču borbe protiv koronavirusa ili doprineti na neki drugi način, ostaje da vidimo.

U Srbiji je na platformi Donacije.rs već pokrenuto nekoliko kampanja. Kampanje je pokrenula organizacija Catalyst Balkans koja upravlja ovom platformom. Prva kampanja je opšti apel za pomoć najugroženijima u borbi protiv Covid19. Ciljani iznos ove kampanje je pola miliona dinara koji će biti iskorišćeni za različite vidove pomoći starima i onima kojima je najpotrebnija. Druga kampanja koja je pokrenuta u fokusu ima zaštitu zdravstvenih radnika na jugu Srbije. Prvobitni ciljani iznos od 200 000 dinara za 1000 zaštitnih maski je ispunjen a onda i dupliran. Od prikupljenih 400 000 dinara biće napravljeno 6000 zaštitnih maski a uračunati su i troškovi njihove distribucije. Treću kampanju pokrenula je Fondacija Ana i Vlade Divac. U kampanji sa ciljanim iznosom od 550 000 dinara oni žele da obezbede higijenske pakete najsiromašnijima koji po svoj jedini dnevni obrok dolaze u Crkvenu narodnu kuhinju. Sa ovim iznosom će za 2600 korisnika Crkvene narodne kuhinje svih uzrasta biti obezbeđeno 1000 paketa. Organizacija Catalyst Balkans je najavila nove kampanje u narednim danima.

Situacija sa kojom se suočavamo utiče na sve, na različite načine. Od suštinske je važnosti da se svi ponašamo odgovorno, pratimo uputstva stručnjaka i poštujemo odluke koje za cilj imaju da spreče širenje virusa i smrtne slučajeve. Crowdfunding će imati ulogu u borbi protiv pandemije, kao i u svakoj drugoj borbi, ali nam to ništa neće vredeti ako ne budemo solidarni. Zato, čuvajte sebe, čuvajte porodicu, komšije, prijatelje. Ponašajte se odgovorno i iskoristite vreme kvalitetno. Sadržaj na našem sajtu između ostalog može bude odličan način da prekratite vreme provedeno kod kuće.