Crowdinvesting platforma Ventu.rs počela sa radom

9.11.2020

Ventu.rs, prva crowdinvesting platforma u Srbiji, počela je sa radom početkom novembra ove godine, a javnosti je zvanično predstavljena 4. novembra. Iako je prvobitno najavljeno da će platforma početi sa radom u februaru 2020. godine, administrativne procedure i postojeći zakonodavni okvir su usporili ceo proces, pa je platforma uspešno lansirana nekoliko meseci kasnije.

Sandra Rodić, direktorka tima za pristup izvorima finansija USAID-ovog Projekta saradnje za ekonomski razvoj, na konferenciji za novinare povodom lansiranja platforme podsetila je da od 100 dinara koje privredni subjekti ulože  u svoje poslovanje nešto manje od 80 dinara dolazi iz sopstvenih prihoda. 21% preduzetničkih kompanija koristi bankarske kredite, dok druge izvore finansiranja koristi svega 2% preduzetnika. Ovakvo stanje daleko je od svetskih standarda, što govori o važnosti lansiranja prve crowdinvesting platforme koju će mikro, mala i srednja preduzeća i start-up kompanije moći da koriste kako bi prikupili sredstva za svoje poduhvate.

Luka Pejović iz kompanije BDO, koji je i direktor platforme Ventu.rs, predstavio je platformu i planove za naredni period. On je naveo da će sve kompanije koje budu pokrenule kampanju na platformi prethodno proći detaljnu pravnu, finansijsku i poslovnu analizu, sa ciljem da se potencijalnim investitorima omogući da ulažu novac u perspektivne kompanije.

Investitori mogu da očekuju da će na uložena sredstva u crowdinvesting kampanje koje su pokrenute na ovoj platformi ostvariti prinos u vidu fiksne kamate, koja će zavisiti od poslovnog uspeha kompanije u koju su uložili. Na ovaj način investitori bi trebalo da pokažu i veći stepen interesovanja za poslovanje kompanija u koje su uložili i postanu i neka vrsta ambasadora ovih kompanija.

Donja granica investicije na platformi Ventu.rs je 100 evra, što znači da je broj potencijalnih investitora veliki. Umesto komplikovane procedure koju bi do sada investitori prolazili, a koja je zahtevala advokate, razvoj ugovora i slično, platforma nudi jednostavno rešenje. Ugovori su već pripremljeni i standardizovani, a proces pojednostavljen. To će olakšati i demokratizovati investiranje u kompanije putem platforme. Ventu.rs je objavio i video uputstva za registraciju i investiranje na platformi.

Minimalni iznos koji kampanja treba da prikupi da bi bila uspešna je definisan kao najmanji iznos neophodan kompaniji da realizuje ideju koju finansira preko crowdinvesting kampanje, dok je maksimalni iznos formiran u odnosu na maksimalno zaduženje koje je prihvatljivo kompaniji.

Luka Pejović je najavio i promotivnu kampanju „Srbija investira” koja treba da ukaže na mogućnost investiranja u male biznise i podršku zajednice domaćim kompanijama.  

Osnivač kompanije Bubaja d.o.o. Veljko Milićević  predstavio je prvu crowdinvesting kampanju na novoj platformi. Ova kompanija proizvodi posne, sirove torte, kolače, kaše i hladno ceđene sokove koje predstavlja kroz svoja dva brenda „Zdrawo slatko” i „RO!”. Kroz kampanju ova kompanija želi da proširi tržište, automatizuje proizvodne procese, optimizuje nabavke sirovine i podigne kvalitet. Veljko Milićević je istakao da je jedan od najvažnijih razloga zbog kojih se njegova kompanija odlučila da pokrene crowdinvesting kampanju činjenica da je kompaniji bitno građenje zajednice.

U narednom periodu očekujemo još novosti i kampanja na platformi Ventu.rs čiji rad ćemo pratiti. Značaj pokretanja prve crowdinvesting platforme u Srbiji za razvoj crowdfunding ekosistema je veliki, a nadamo se i velikom broju uspešnih kampanja!