Iva Hafner, jedna od osnivačica Facebook grupe „Pozdrav s mog prozora“: Učimo u hodu i ne odustajemo!

25.8.2020

O kampanji za izdavanje knjige „Pozdrav sa mog prozora“ smo objavili kratku vest kada je pokrenuta. Ova kampanja zasada je prikupila oko 50% ciljanog iznosa i nalazi se na polovini predviđenog trajanja. Autorke kampanje u momentu pokretanja kampanje nisu imale zajedničkog iskustva u crowdfunding-u, ali su imale razvijenu zajednicu, dobru ideju i dobru volju, a sada se tokom kampanje suočavaju sa raznim izazovima.

Zanimljivo je i to da je ova kampanja prešla granice jer je jedna autorka iz Hrvatske, a druga iz Srbije, što je još jedna prednost crowdfunding-a.

Crowdfunding.rs razgovarao je sa Ivom Hafner, jednom od autorki ove kampanje i jednom od osnivačica Facebook grupe koja je pokrenuta tokom pandemije koronavirusa, a od koje je sve počelo.

Zašto ste odlučile da po smirivanju pandemije sadržaj iz vaše Facebook grupe pretvorite u knjigu?

Facebook grupe su prolaznog, kratkotrajnog karaktera. Jedno lepo druženje u grupi može se već sutra završiti. Usled pandemije, kad smo Slavka i ja pokrenule grupu, primetile smo koliko su naši ljudi željni iskrenih emocija i da se ne suzdržavaju da jedni drugima pružaju podršku. Kratke priče i fascinantni pogledi, koji su se velikom brzinom krenuli deliti, prikazuju duh ludog i neizvesnog vremena u kome se nalazimo. Takođe, prikazuju i duh zajedništva i smisao za lepotu, koji se nisu izgubili. U samoj grupi su krenuli komentari da bi jedna knjiga bazirana na postovima članova bila logičan sled da se ovo zabeleži i sačuva za buduće generacije.

Kakve su reakcije članova grupe i backer-a do sada? Da li ste zadovoljne tokom kampanje?

Kada smo radile anketu i najavljivale knjigu bilo je na stotine pozitivnih komentara. No, kada smo pokrenule crowdfunding kampanju, primećujemo da relativno malo članova grupe klikne na link i pogleda o čemu se radi u projektu. Pretpostavljamo da je za mnoge to novost – kako učestovati svojim doprinosom i šta se dobija kao nagrada. Takođe, postoje izazovi oko plaćanja, jer Indiegogo podržava samo uplate platnom karticom Visa ili Mastercard. Svaki dan pokušavamo da prilagodimo komunikaciju ka ciljnoj grupi, učimo u hodu i ne odustajemo.

Ljudi često crowdfunding vide kao lak način da se dođe do novca, naročito u Srbiji i regionu gde je u pitanju relativno nov koncept, nisko poverenje u online plaćanje i gde ljudi nisu imali toliko prilika da se sretnu sa ovakvim načinom finansiranja. Zašto ste vi odlučile da jednu inicijativu kakva je vaša pretvorite u nešto što traži novac da bi bilo moguće?

Crowdfunding je ideja zajedništva, direktnog učestvovanja članova i međusobne podrške. Tako vidimo da i naša grupa diše. Čini nam se da je najprirodniji put da se projekat izdavanja knjige, koja se bazira na sadržaju koji stvaraju korisnici, članovi grupe, zasnuje upravo na doprinosima članova.

Kako ljudi mogu da vas podrže dok traje kampanja?

Mogu nas podržati iznosom već od 2 evra na platformi Indiegogo, a ukoliko postoji problem s plaćanjem putem kreditnih kartica, svi koji nas žele podržati mogu nam pisati na pozdravsprozora@gmail.com. Takođe smo pripremili lepe nagrade za iznose veće od 5 evra. Zahvalne smo svima i na deljenju kampanje među prijateljima.

Šta ste očekivale na početku kampanje?

Bile smo upoznate s činjenicom da je crowdfunding jedan relativno nov koncept u regionu i da ćemo imati problem s načinom plaćanja. Nismo uzele u obzir da smo otpočele kampanju usred godišnjih odmora, što može takođe biti razlog da start ide sporije.

Šta ste naučile do sada?

Crowdfunding kampanju smo pokrenule spontano nakon samo tri meseca postojanja grupe. Osluškivale smo želje članova grupe da virtualno prenesemo u nešto opipljivo i vredno u obliku knjige, kao jedno svedočanstvo vremena u kome živimo. Naučile smo da su pozitivni komentari i ankete samo jedan pokazatelj da li smo na pravom putu da se začne projekat. Za crowdfunding je potrebno uraditi veliki posao pre samog lansiranja: mapiranje potencijalnih backer-a i direktan kontakt s njima, osmišljavanje različitih nagrada, edukacija same ciljne grupe, odabir pravog tajminga za kampanju, izrada što kvalitetnijeg videa. U fazi smo učenja u hodu! Korisne savete naših mentora primenjujemo prema našim mogućnostima. Ovim putem se zahvaljujemo Luki i Marku iz agencije Brodoto, što nas prate i usmeravaju.

Na kraju, zašto bi neko trebalo da izdvoji novac da podrži vašu knjigu i do kada može to da uradi?

Naši ljudi, u dijaspori i u regionu, zaslužuju jednu knjigu koja ih povezuje na topao, iskren i ljudski način. Virtuelni prozori su postali zajednički imenilac za povezivanje i bliskost više od 70 000 članova, čak i usred pandemije. Zamislite da ste negde u Kanadi i držite u ruci zbirku emotivnih priča iz celog sveta, iz svakog kutka u kom žive naši ljudi. Knjiga predstavlja jedan divan početak zbližavanja i stvaranja zajednice, koja može zahvaljujući doprinosima članova da nastavi svoju aktivnost i uživo. Ukoliko premašimo ciljani iznos kampanje, želja nam je da organizujemo putujuće izložbe na kojima bi članovi grupe i backer-i mogli da se druže. Takođe, deo prikupljenih sredstava ćemo izdvojiti i za humanitarne fondacije Budi human i Ljudi za ljude.

Iva i Slavka koje su pokrenule ovu kampanju su svoju crowdfunding avanturu započele ad hoc, ali su pratile sadržaj sa našeg portala i učile iz njega. Sada uče u hodu i polako, ali sigurno se bliže cilju. Ovu zanimljivu kampanju, o čijim iskustvima ćemo sigurno pisati i kada bude završena, možete podržati do 18. septembra 2020 godine na platformi Indidegogo.