Izdavaštvo cveta na Kickstarter-u

30.11.2020

Pre nekog vremena pisali smo o uspesima nekih industrija na Kickstarter-u i trendovima u ovoj godini, koja se po svemu može okarakterisati kao godina krize. Još jedna kategorija odnosno industrija koja je našla svoje mesto na ovoj popularnoj platformi je i izdavaštvo. Ova kategorija obuhvata knjige, fanzine, magazine, monografije, kuvare i druge izdavačke poduhvate.

Do kraja oktobra 2020. godine crowdfunding kampanje iz oblasti izdavaštva prikupile su nešto više od 25 miliona američkih dolara. Tako je ova kategorija u prethodnih 11 godina, koliko Kickstarter postoji, stigla do ukupno 200 miliona američkih dolara ukupno prikupljenih sredstava!

Samo u 2020. godini je na Kickstarter-u bilo preko 1400 uspešnih crowdfunding kampanja iz oblasti izdavaštva, a procenat uspešnosti je preko 50%! To znači da je u oblasti izdavaštva u proseku po kampanji prikupljeno nešto više od 17 000 američkih dolara.

Informacija o uspehu izdavačkih projekata na crowdfunding platformi Kickstarter važna je naročito za one koji razmišljaju o nezavisnim poduhvatima, ili su im uslovi izdavačkih kuća neprihvatljivi i nepristupačni. Takođe, u vremenu kada velike izdavačke kuće često daju prednost komercijalnijoj, a ne kvalitetnijoj literaturi, ovakav način finansiranja izdavanja dela je izuzetno važan.

Kao i u većini drugih oblasti, vremenom su se razvijale crowdfunding platforme specijalizovane za izdavaštvo, pa tako platforma Publishizer nudi backer-ima mogućnost da podrže autore i kupe knjige koje su nagrade u crowdfunding kampanjama. Neke od knjiga se na ovaj način prodaju u preko 2000 primeraka, što je daleko više od jednog tiraža knjige koji štampaju izdavači u Srbiji. Ova crowdfunding platforma namenjena autorima i čitaocima takođe posvećuje pažnju i izdavačima koji mogu da verifikuju popularnost određenog autora kroz uspeh njegove crowdfunding kampanje.

Knjiga „Put u moju nepostojeću zemlju” autorke Tamare Đermanović objavljena je zahvaljujući crowdfunding kampanji koju je autorka pokrenula na Kickstarter-u. Takođe, Gordana Ristić i Marija Janković su objavile „Starinski kuvar južne Srbije” kroz crowdfunding kampanju na Kickstarter-u, a on je danas dostupan u najvećim lancima knjižara u Srbiji. Put do polica u tim knjižarama našao je upravo kroz crowdfunding, koji se pokazao kao dobar signal izdavačima i prodavcima da određena izdanja treba da uvrste u svoju ponudu.

Autori iz Srbije, naročito mladi i neafirmisani, mogu svoju publiku i buduće čitaoce da pronađu na crowdfunding platformama na kojima pokreću svoje kampanje koje svedoče o zainteresovanosti ljudi za njih kao autore i njihov rad, što nadalje može da utre put do izdavača.