Kako je izgledao crowdfunding u Srbiji 2020?

21.12.2020

Ova 2020. godina koju je obeležila pandemija koronavirusa polako se privodi kraju. I tokom ove godine pratili smo stanje crowdfunding-a u Srbiji, kao i aktuelne kampanje autora iz Srbije. Iako je teško govoriti o ukupnoj prikupljenoj sumi u svim crowdfunding kampanjama, dostupni podaci i trendovi govore u prilog činjenici da je ovo bila dobra godina za crowdfunding ekosistem u Srbiji.

S obzirom na to da ključne crowdfunding platforme kao što su Indiegogo i Kickstarter nisu direktno dostupne u Srbiji, teško je mapirati sve lansirane crowdfunding kampanje. Neki autori kampanja iz Srbije striktno se fokusiraju na strano tržište, navode da vode kampanju iz inostranstva, pa je gotovo nemoguće doći do informacije da su autori zapravo iz Srbije.

Prva domaća crowdinvesting platforma Ventu.rs je počela sa radom u 2020. godini. Ova platforma namenjena je mikro, malim i srednjim preduzećima i start-up kompanijama iz Srbije. Minimalni iznos investicije na platformi je 100 evra, a backer-i, odnosno investitori mogu da očekuju zaradu u vidu godišnje kamate i bonusa u odnosu na uspeh poslovanja kompanija čiji rast i razvoj su podržali. Ubrzo po pokretanju platforme realizovana je i prva uspešna kampanja koja je prikupila 50 000 evra investicije. Platforma je pokrenula i kampanju „Srbija investira” kako bi motivisala zainteresovane da podrže kampanje na platformi.

Crowdfunding je za neke kompanije postao i biznis model i način na koji lansiraju nove proizvode na tržište. Beogradski studio za razvoj društvenih igara Forsage Games  do sada je u pet crowdfunding kampanja prikupio skoro 300 000 američkih dolara.

Upravo je poslednja kampanja studija Forsage Games i najuspešnija crowdfunding kampanja iz Srbije u 2020. godini, sa prikupljenih 120 005 američkih dolara. Kampanju je podržalo 937 backer-a koji će svoje nagrade dobiti u januaru 2021. godine.

Na jedinoj domaćoj donacijskoj crowdfunding platformi Donacije.rs tokom 2020. godine ukupno je prikupljeno 18 514 817 dinara u 38 kampanja. Većina projekata bila je pokrenuta pod uticajem pandemije koronavirusa kako bi se sanirale posledice. Tačnije, čak 24 kampanje pokrenute su sa ciljem da se ublaže posledice pandemije, a zajedno su prikupile 15 611 123 dinara. S obzirom na  to da je reč o donacijskoj platformi, nije iznenađujuće što su dominirale ovakve kampanje.

Zakon o digitalnoj imovini je ušao u skupštinsku proceduru i očekuje se njegovo usvajanje, a samim tim i mogućnost crowdfunding-a kroz inicijalnu ponudu tokena. Ovo je još jedna dobra vest za crowdfunding ekosistem u Srbiji, s obzirom na to da će mladim inovativnim kompanijama ponuditi još jednu opciju za finansiranje poslovnih poduhvata.

Tokom istraživanja i pisanja tekstova za sekciju Kampanja u fokusu primetili smo da sve veći broj kreatora sadržaja pokreće kontinuirane crowdfunding kampanje na platformi Patreon. Bilo da su u pitanju kampanje koje u fokus stavljaju određeni podcast, dizajnerska rešenja, video-sadržaj ili zaštitu životinja, uspešnih primera je sve više.

Ako se osvrnemo na 2020. godinu iz ugla crowdfunding-a, ona globalno posmatrano uopšte nije bila loša, naprotiv. Ako se ograničimo na Srbiju, zaključak nije ništa drugačiji. Godina u kojoj je lansirana nova crowdinvesting platforma, u kojoj je u proceduru ušao zakon koji će omogućiti još jednu vrstu crowdfunding-a,  u kojoj je sve više novih kampanja je više nego dobra godina za crowdfunding u Srbiji!